banner
עליזה שינזון // צילום שמוליק אנגל
עליזה שינזון // צילום שמוליק אנגל

ספיישל עם המעצבת הרב תחומית עליזה שינזון

מדור ספיישל מכיר לקוראיו באופן אישי את האנשים שמאחורי העשייה בתחום האדריכלות, העיצוב והסטיילינג

תמונה: עליזה שינזון // צילום: שמוליק אנגל

הכירו את עליזה שינזון, מעצבת רב תחומית

תחום עיסוק, ניסיון:
מעצבת רב תחומית: יוצרת פסלי אור, מעצבת פנים של חללים ציבוריים במגדלים וממתגת מבנים ציבוריים. בעלת סטודיו בעל ותק של 30 שנות פעילות, אשר מתמחה בעיצוב ותכנון והכוונת קהל במערכים אורבניים, ולוקח חלק בפרויקטים גדולים בארץ ובחו"ל.

זיכרון מתחילת הקריירה:
בשנה הראשונה שלי בבצלאל זכיתי ללמוד תחת מרצה שמסטודיו ידוע בהולנד, בעזרתו למדתי להסתכל על דברים בצורה אחרת. הוא לימד עיצוב חזותי דרך עיצוב של מרכזים מסחריים ואחד הדברים שאמרתי לעצמי היה ש"כשאני אהיה גדולה אני אעצב טרמינלים", וזו למעשה הייתה נקודת המפנה עבורי, כאן ניטע בי החלום שאותו יישמתי לאורך כל הדרך המקצועית שלי מאז, החל מלתכנן הכוונה בשדות תעופה, שילוט ערים ועיצוב מרכזים מסחריים, הכל נבע מאותו חלום שהתחיל בשנה הראשונה בבצלאל. הוא חשף אותנו לדברים שקורים באירופה ובארה"ב וגרם לנו להבין שעיצוב הוא לא רק ציור או עיצוב חזותי, אלא הוא גם בעל השלכות פסיכולוגיות, נוגע לעיצוב פנים, מקשה אחת שטומנת בחובה המון משתנים. למדתי ממנו המון ועל זה אני מוקירה לו תודה עד היום.

מה מניע אותך:
האתגר הגדול עבורי הוא תמיד לחשוב אחרת ולא לחזור על עצמי. כל אחד מהפרויקטים שעברו תחת ידי שונה בתכלית מקודמו, ומותאם בדיוק לצרכים של המקום ולאילוצי השטח שלו, כאשר הפתרונות הם מאוד יצירתיים, צרכי המקום הם אלה שמכתיבים את דרך המחשבה לקראת פתרון עיצובי שמעצים את עצמו.

פרויקט אהוב בכל הזמנים:
פרויקט ייחודי במקאו, סין, לפני כ-4 שנים. פרויקט שנהניתי ממנו עד בלי די, המשלב עיצוב פנים ועיצוב ותכנון מערכת הכוונה במרכז המסחרי הענק במקאו. המקום מתמודד עם קהל של למעלה ממיליון סינים המגיע מדי חודש, וחלקו הגדול לא מוצאים את דרכו בתוך המרכז. הפרויקט שילב עיצוב תאורה וחזיתות של חנויות, התמודדתי עם שפות שונות, דעות ותרבויות אחרות ולמדתי כיצד לשחות איתם ולנכס את תרבותם ומנהגיהם לתוך העיצוב. זה נחשב כאתגר רציני, חוויה בינלאומית.

עקרון שלא תתפשרי עליו:
אחד האתגרים במקצוע הוא לחשוב אחרת ולא לחזור על עצמי, כל פרויקט הוא שונה ומותאם לצרכי המקום, תמיד אתעקש לשלב בפרויקט פתרונות יצירתיים המעניקים למגבלות השטח והמקום יתרון יחסי.
דבר נוסף שלא אתפשר עליו החשיבה כיצד להעצים את המקום ואת הפרויקט תוך מתן קו ייחודי לכל פרויקט.

משהו אחד שהיית משנה במקצוע:
בעבר הגישה הרווחת בארץ ובעולם בכלל הייתה: למדת מקצוע אחד, עלייך להתמקצע בו. לדעתי, לימוד העיצוב מקנה לך יכולת להתמודד ולהתעצם בכל שטחי העיצוב, מקומקום עד עיצוב פנים. הייתי משנה את התפיסה השמרנית הזו, לשמחתי הצורך בהגדרות פחת, וקיים משחק דינאמי בין התחומים ואין נכון או לא נכון.

הכי אהוב עלייך בעבודה:
הרגע שבו רעיון מתחיל לקבל פנים וצורה. מדי בוקר אני קמה ויושבת עם עצמי בשקט, הראש נודד לכל עבר ושם אני מוצאת ביטוי ליצירתיות הייחודית שלי. בהגיעי לסטודיו אני יושבת עם אחד המעצבים ויחד אנו מתחילים לתת לרעיון הזה ביטוי מוחשי, ולקרום עור וגידים. הרגע הזה של ההתרגשות בו עולה בראש רעיון לפסל או לגוף תאורה, זה רגע שהוא יקר מפז עבורי, ונוצר פלא בכל פעם מחדש.

חלום אישי:
חלומות וההגשמה שלהן זה משהו שמלווה אותי לאורך כל הדרך, כי בכל פעם שאני מממשת חלום אני מיד עוברת לחלום הבא. אחרי שמימשתי את החלום של לעצב מרכזיים מסחריים, עברתי לבא בתור, ועכשיו אני חולמת על עיצוב של פסלי אור ענקיים לפרויקטים אדריכליים, ליצור פלא בצורת התאורה וההקרנה, לכלוא את האור ולשלוט בו וכך להפוך אותו לבעל משמעות אחרת. היום במקביל לעשייה שלי בתחום עיצוב הפנים, אני יוצרת אלמנטים שמקרינים צורות ויזואליות, מדובר בעיצוב לא קונבנציונלי, האלמנטים הללו לא נראים כמו מנורה או פס תאורה אלא פסל לכל דבר שמייצר בחלל ערך מוסף.

טיפ לאדריכלים ומעצבים בתחילת הדרך:
חלום הוא כוח מניע, הוא התמצית של ההוויה שלנו כמעצבים ויוצרים, וכבני אדם בכלל, הוא העבר והעתיד שלנו, ברגע שאנחנו הולכים בעקבותיו הוא מהווה סוג של אור שמכוון לנו את הדרך.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות