banner

"הרוכשים ישלמו פעמיים" – היזם ניר אברהמי על הלשכות חוק המכר

התיקון לחוק המכר אמור להגן על רוכשי הדירות אולם מי באמת ישלם את המחיר, האזרחים או היזמים? פגשנו את ניר אברהמי, בעלים של חברת שדות יזמות והתחדשות עירונית, ששופך אור על החוק ועל ההשלכות

בסוף חודש חודש מאי אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת תיקון מספר 9 לחוק המכר (דירות), והיא אושרה בקריאה ראשונה. לאחר מכן עברה הצעת החוק להכנה בוועדת הכספים, שם היא עברה שינויים משמעותיים, בראשם נקבע כי 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד במקום ההצעה המקורית, לפיה רכיבי הבנייה כלל לא יוצמדו למדד. רגע לפני אישור החוק, שבסופו של יום עבר בכנסת, פגשנו את ניר אברהמי – בעלים של חברת שדות יזמות והתחדשות עירונית, שמסביר כיצד החוק ישפיע על שוק הדיור ועל הרוכשים.

ניר, מה הם עיקרי הצעת התיקון לחוק המכר שהצליח לעורר סערה בקרב היזמים?
"החוק מכיל ארבעה רכיבים מרכזיים – הראשון, שכר טרחת עורך דין וקביעת תשלומים נלווים, שלמעשה קובעים כי הכל צריך להיות כלול בתוך מחיר הדירה. הרכיב השני מדבר על כך שאיחור במסירת הדירה נובע רק ממחדל של הרוכש. הרכיב השלישי עוסק בהצמדה למדד תשומות הבנייה, שיחול רק על רכיב הבנייה ולא על רכיבים נוספים, והרכיב הרביעי מדבר על כך שההצמדה תהיה עד למועד מסירת הדירה ולא מעבר לכך".

האם ראוי לדעתך שהמדינה תתערב בשוק הנדל"ן הפרטי לטובת הרוכשים?
"לא ראוי שהמדינה תתערב בשוק החופשי. כלכלת שוק חופשי מדברת על כוחות השוק ולא על התערבות השלטון המרכזי. הצעת החוק היא פופוליסטית, והיא מנסה להראות שהממשלה פועלת להורדת מחירי הדיור אבל בסופו של יום היא רק תביא לעליית המחירים".

 שוק הנדל"ן הוא עסק כלכלי, איך היזמים יתמודדו עם הגזרה ומי ישלם את המחיר בפועל?
"היזמים יאלצו לבטח את עצמם. מבחינת זמנים, כך למשל, בהסכם המכר ייקבע מראש מועד מסירה מאוחר יותר. בנושא מימון כספי, היזמים יאלצו לגלם את שכר טרחת העורך דין במחיר הדירה ואותו הדבר לגבי התשומות, ניקח פקטור ומקדם הגנה על עליית מחירי תשומות הבנייה, כך שבסוף הרוכשים ישלמו את השינויים ואת התשומות".

תייצר לנו קצת וודאות, האם לדעתך הצעת החוק יכולה להיגנז בעקבות הבחירות הצפויות לממשלה?
"כמו שנראה לי במצב הנוכחי התיקון ידחה ולא יעלה להצבעה אבל מצד שני גם בכנסת הבאה ינסו להעביר את המהלך, כך שאיך שלא נסתכל על זה אנחנו ערוכים לאישור החוק, ונתנו הנחייה בתוך החברה לפעול כאילו התיקון כבר עבר.

"חבל כי מי שבפועל ישלם את זה הם הרוכשים והם ישלמו פעמיים. כמו שאנחנו יודעים כל שר שיכון חדש מגיע עם הצעות פופוליסטיות, אין לממשלה באמת תוכניות לטווח ארוך וכך השרים רק מרעים את המצב בשוק דיור".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות