banner
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

סוף למחיר למשתכן: מועצת מקרקעי ישראל אישרה את תוכניות הדיור החדשה

שינוי שיטת שיווק המכרזים, הפסקת שיווק דיור מוזל במקומות בהם מחיר דירה עולה על 22 אלף שקל למ"ר לא כולל מע"מ ומתן מענקים לרשויות מקומיות – כך תראה תכנית הדיור החדשה. כעת מחכים לאישור תקציב הממשלה לצורך יישום מלא של התוכנית

מועצת מקרקעי ישראל אישרה את עיקרי תוכנית הדיור החדשה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. מדובר בתכנית הדיור החדשה “דיור במחיר מופחת” שמחליפה למעשה את תוכנית מחיר למשתכן שהוביל שר האוצר לשעבר – משה כחלון. בעוד עיקרי התוכנית אושרו, חשוב לציין שכל עוד אין תקציב מאושר, חלק ניכר מהתוכנית לא יוכל להתחיל ולפעול. בין היתר מדובר בשיווקי קרקע באזורי הפריפריה שימתינו לאישור תקציב כמו גם מענקים. בנתיים, מכרזים באזורי הביקוש שאינם דורשים תקציב יוכלו לצאת לשיווק.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי: "התכנית שהוצגה תמשיך להציע מגוון פתרונות רלבנטיים, מעודכנים ומתוקנים, תוך יישום לקחים ומסקנות שעלו מהפעלת תכנית מחיר למשתכן."

נזכיר כי על פי התוכנית החדשה – תחולק הארץ לשלושה אזורים, בהם יתבצעו שיטות שיווק שונות. באזורי יוקרה, מקומות בהם מחיר דירה חדשה נקבע על למעלה מ-22 אלף שקל למ"ר (לא כולל מע"מ) הקרקע תשווק בשיטה הישנה במסגרתה התחרות היא על מחיר הקרקע (ההצעה הגבוהה ביותר זוכה). באזורים אחרים תהיה תחרות על המחיר למ"ר בנוי – מחיר הקרקע והוצאות הפיתוח קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי כאשר ייקבע מחיר מזערי למ"ר. מציע במכרז שמעוניין להגיש הצעה מיטיבה יותר, יתחייב למחיר המזערי ויוסיף להצעתו תשלום נוסף עבור הקרקע, והתחרות במקרה זה תהיה על התשלום הנוסף עבור הקרקע.
אלו לחליפין – תחרות על מחיר הקרקע – מחיר למ"ר בנוי והוצאות פיתוח קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע. תחרות בין המציעים על גובה תשלום הוצאות הפיתוח. שיטת שיווק נוספת, הרלוונטית לאזורי הפריפריה – מתייחסת לתחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח – מחיר למ"ר בנוי ומחיר הקרקע קבועים במכרז, והמציעים יתחרו על גובה תשלום הוצאות הפיתוח.

עוד במסגרת התוכנית החדשה-   שיווק במסלול דיור במחיר מופחת יבוצע בין השנים 2020 – 2023 וכן, המדינה תוכל לרכוש דירות לדיור הציבורי מהקבלנים ורשויות מקומיות יהיו זכאיות למענקים על קידום ואישור תוכניות.

שר הבינוי והשיכון ויו”ר מועצת מקרקעי ישראל, יעקב ליצמן מסר היום לאחר אישור עיקרי התוכנית כי:" קשת שיטות השיווק המעודכנת, תאפשר מתן פתרונות מדויקים יותר לאזורים שונים ברחבי הארץ – החל ממכרזי קרקע באזורים היקרים בארץ שלא במסגרת מכרז לדיור מופחת, עובר דרך מכרזים בדיור מופחת עם הנחות משמעותיות אך סבירות, בהם בחלק מהמקרים יצומצם אבדן ההכנסות מהקרקע, ועד מכרזים בהם יסובסדו עלויות הפיתוח בצורה ניכרת על מנת שהמכרזים יצליחו. ברצוני להודות לשר האוצר ישראל כץ על התגייסותו למען התכנית החדשה במטרה להביא לפתרון מצוקת הדיור בישראל. תודתי למנכ”ל משרד השיכון יאיר פינס, ליו”ר רשות מינהל מקרקעי ישראל מר עדיאל שמרון וחברי מועצת מינהל מקרקעי ישראל על העבודה המשותפת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות