banner
הגנרטור במתחם פרויקט התמ"א
הגנרטור במתחם פרויקט התמ"א

תושבים יצאו למאבק נגד מטרד שנגרם מגנרטור שהוצב בפרויקט תמ"א 38

במסגרת פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ הוצב גנרטור שלטענת התושבים ממרר את חייהם כבר למעלה משנה. החברה היזמית "אחדות" מסבירה שהצבת הגנרטור היא תוצאה של הטמנת קווי חשמל של חברת החשמל. במשרד להגנת הסביבה מפנים לעיריה ובעיריה אומרים שהבקשות לתמ"א 38 מותנות כעת בכך שלא יבוצע שימוש בגנרטור. בינתיים התושבים סובלים: "מזעזע"

החיים בצל פרויקט התמ"א: תושבים בראשון לציון נאלצים לחיות כשנה וחצי כאשר גנרטור גדול פועל מתחת לחלונות בתיהם, זאת בשל פרויקט תמ"א המתבצע בבניין הסמוך. המדובר על תושבים המתגוררים ברחוב מבצע קדש בשכונת כצנלסון בעיר, כאשר הפרויקט מתבצע ברחוב מיכה יוסף הסמוך. לטענת התושבים, החברה היזמית לא התחברה לחשמל בבניינים בהם מתבצעים הפרויקטים ונעזרת בגנרטור גדול במיוחד שלטענת התושבים גורם למטרדי רעש וזיהום אוויר. לדבריהם, הם פנו פעמים רבות לעירייה ולחברה היזמית בתלונות על פעילות הגנרטור אולם לטענתם קיבלו תשובות מתחמקות והגנרטור ממשיך לעבוד כבר למעלה משנה וחצי. בחברה היזמית "אחדות" המבצעת את הפרויקט, טוענים כי: "חברת אחדות פעלה במהלך ביצוע עבודות הבניה של הפרוייקט, ובשיתוף חברת חשמל, לביצוע הטמנה של קווי המתח מתחת לאדמה. בשל כך, חברת חשמל לא אישרה התקנת מונה זמני".

אחת התושבות סיפרה ל"מגדילים": "פרויקט התמ"א התחיל בחודש ינואר 2017 וזמן קצר לאחר מכן הניחו גנרטור מתחת לחלונות של הבניין שלנו בנקודה שקרובה למגרש חניה באזור שבו הפועלים ממקמים את המחסן שלהם ובכל בוקר מהשעה שבע בבוקר עד השעה שבע בערב הגנרטור מרעיש ומעשן בלי הפסקה. אנחנו עם חלונות סגורים כל היום גם בסלון וגם בחדרי השינה כי מדובר גם ברעש וגם בעשן".

מה אומרים לכם בעירייה?
"כשאני מתקשרת לעירייה הם אומרים שיש היתר לגנרטור. לפעמים התקשרנו כי הם עברו את השעה שבע בערב ואז מגיעים פקחים. כשדיברנו עם הנהלת הפרויקט אמרו שזה רק לשלושה חודשים אבל זה נמשך, כל הזמן אומרים עוד שבועיים עוד שלושה שבועות. בינתיים זה מאוד פוגע באיכות החיים. מדובר ברעש ומטרד סביבתי מזעזע ואנחנו בניין עם תינוקות, יש כאן גם זיהום אוויר".

מה אתם רוצים שהעירייה תעשה?
"זה בניין ענק שיעבירו את הגנרטור למקום אחר, לקצה מגרש החנייה. כרגע זה עומד לנו ממש מתחת לחלונות. או שיתחברו כבר לחשמל, זה לא הגיוני שפרויקט תמ"א במשך שנה וחצי עומד על גנרטור יש אנשים עם חשמל בבניין. זה כל הזמן נגרר וזה לא תקין".

שכן אחר בבניין הוסיף: "הגנרטור עובד מעל שנה וחצי ניסינו להבין בזמן הזה דיברנו עם המשרד של הפרויקט ובכל פעם שמענו תירוץ אחר. בדיעבד היינו אמורים כבר בחודשים הראשונים לפעילות של הגנרטור לפנות למשרד להגנת הסביבה וחבל שלא עשינו את זה. כולנו אנשים עובדים ואין לנו זמן להתעסק עם זה במשרה מלאה ואני לא יכול לקחת את זה כפרויקט חיי להילחם בגנרטור הזה. ביקשתי לדבר עם אחד המנהלים ולא חזרו אליי אני די בטוח שאם הגנרטור הזה היה עומד מתחת לבית של בכיר בעירייה הוא מזמן לא היה פה. לא תיארנו לעצמנו שבמסגרת פרויקט תמ"א יהיה דבר כזה. באף פרויקט לא הביאו מנוף וגנרטור חשבנו שגם יהיה כך לפני שהתחילו את העבודות".

מה אומרים לכם בחברה היזמית?
"בהתחלה אמרו לנו שאוטוטו חברת החשמל מחברת אותם ושחסרים רק כמה אישורים ומחברים אותם לחשמל. אחרי זה אמרו לנו שזה רק עד לתאריך מסוים, בכל פעם היה סיפור אחר. לדעתי רק רצו למרוח אותנו כדי שלא באמת נפנה לכל מיני גורמים".

פרויקט התמ"א בראשון לציון
פרויקט התמ"א בראשון לציון

עד כמה פעילות הגנרטור פוגעת בשגרת החיים שלכם?
"יש שני מטרדים עם הגנרטור הזה. אחד זה הרעש שלפעמים עובדים עד השעה תשע בערב אם כי בדרך כלל הם עובדים עד השעה חמש בצהריים. מגיעים פקחים ונותנים להם התראה רק אם אנחנו מצלצלים למוקד העירוני. המטרד השני הוא זיהום אוויר שסובלים ממנו בקומות התחתונות אצלנו, הגנרטור מוציא עשן כמו אוטובוס שעומד ליד הבית שלך וכל הזמן המנוע שלו עובד. אנחנו סוגרים את החלונות בצד של הסלון וחדרי השינה. אנחנו עם חלונות סגורים כל זמן שהדבר הזה עובד. זה לא אתר בנייה יש כאן אנשים שחיים וזה פוגע בהם. כשאני פונה למשרד של החברה היזמית אומרים לי 'אתה חושב שאני רוצה את הגנרטור הזה? הוא עולה לי הרבה כסף בכל יום שהוא עובד' אבל זה נמשך כבר יותר משנה וחצי".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "סוגיית האחריות, הטיפול והאכיפה בשטחים העירוניים נמצאת בסמכות הרשות המקומית –  עיריית ראשון לציון במקרה זה. על כן, הציבור מתבקש לדווח על המפגע לאגף איכות הסביבה של עיריית ראשון לציון ולהעביר את הנושא לטיפול המוקד של הרשות המקומית".

מעיריית ראשל"צ נמסר בתגובה: "עבודות תמ"א 38 נתמכות לרוב על ידי אספקת חשמל מהבניין עצמו. לעיתים, נעזרים היזמים בגנרטור. במקרה זה מדובר בגנרטור אינטגרלי בעל משתיק קול כך שרמת הרעש נמוכה משמעותית מגנרטור פתוח. בכל מקרה, בכל חריגה משעות העבודה המקובלות, העבודה מופסקת, כפי שמצויין גם בפנייה. העבודות באתר יסתיימו בסוף חודש הבא. מעבר לכך ובדיוק בשל מקרים אלו, החליטה העירייה כבר לפני כחצי שנה להתנות כל בקשה לעבודות תמ"א 38 ללא שימוש בגנרטור".

מחברת "אחדות", נמסר בתגובה: "חברת אחדות פועלת לביצוע פרוייקט תמ״א 38 בבניין ברחוב מיכה יוסף 7, ראשל״צ. בסמוך לבניין ולאורך רחוב מיכה יוסף היו קווי מתח של חברת חשמל (שלא שייכים לפרוייקט – קו מתח עליון וקו מתח נמוך), וחברת אחדות פעלה במהלך ביצוע עבודות הבניה של הפרוייקט, ובשיתוף חברת חשמל, לביצוע הטמנה של קווי המתח מתחת לאדמה. בשל כך, חברת חשמל לא אישרה התקנת מונה זמני לשימוש החברה לביצוע עבודות הבניה עד לסיום ביצוע הטמנת קווי המתח. בהתאם לזאת, עשתה החברה לשכירות גנרטור שקט במיוחד המשמש בדרך כלל לאירועים, לשימוש במסגרת עבודות הבניה. עם סיום ביצוע הטמנת קווי המתח של חברת החשמל וקבלת חשמל לביצוע עבודות הבניה, החברה תפסיק את השימוש בגנרטור ותעבירו מהפרוייקט. להערכתנו תוך כ-3 חודשים הגנרטור יועבר מהפרוייקט, בכפוף לקבלת הזנת חשמל מחברת החשמל.

חברת אחדות פועלת לביצוע פרוייקטים של תמ״א 38 במרכזי הערים ועושה היא ככל יכולתה ובהתאם לדרישות לבצע את הפרוייקטים בצורה הכי נעימה לסביבת הבניין ככל שניתן במסגרת הנסיבות. יחד עם זאת, השכנים המגוררים בסמוך לפרוייקטים המבוצעים במסגרת תמ״א, ירצו בעתיד לבצע על הבניין שלהם תמ״א 38 ולכן בסיכומם של דברים, התחדשות עירונית הינה מבורכת ומיטיבה בסופו של דבר עם כלל הבניינים במרכזי הערים ולכן יש צורך בסבלנות ואורח-רוח מצד השכנים. אנו בחברת אחדות נמשיך ונפעל בשיתוף כל הגורמים להצלחת הפרוייקטים אותם מבצעת החברה תוך התחשבות מלאה בסביבת הפרוייקט".

פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית
פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות