banner
עו"ד ענת בירן // נדב יהונתן כהן
עו"ד ענת בירן // נדב יהונתן כהן

החלטת עיריית חולון לעצור את תמ"א 38: "נזק בלתי סביר לדיירים"

עורכת הדין ענת בירן מתייחסת לחשיפת "מגדילים", לפיה עיריית חולון עצרה את תמ"א 38: "אני מאמינה שיש באפשרותם של הדיירים והעוסקים בתחום לתקוף את ההחלטה מבחינה משפטית"

עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן כהן

בעקבות חשיפת "מגדילים",לפיה ועדת מישנה לתכנון ובנייה חולון קבעה פה אחד להטיל מגבלות בנייה על כל הפרויקטים במסלולי תמ"א 38, ובכך חיסלה את האפשרות לבצע פרויקטים לחיזוק מבנים, לרבות פרויקטים שכבר נידונו בוועדה, אומרת עו"ד ענת בירן , בעלת משרד עורכי דין המתמחה בתכנון ובניה והתחדשות עירונית כי: "אם אכן עיריית חולון מקפיאה את תמ"א 38 בשטחה מדובר באקט בלתי סביר וייתכן שאפילו בלתי חוקי. תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שתקפה לעוד שנתיים, ונראה כי הקפאת הפרויקטים מהווה ניסיון של עיריית חולון להקדים את המאוחר ולהפסיק לתת היתרים עד שהתוכנית תפוג. משמעות ההכרזה היא גרימת נזק בלתי סבירה לדיירים, יזמים ויועצים שעובדים שנים על גבי שנים על מנת לקדם פרויקטים והשקעתם יורדת לטמיון". 

עוד אומרת עו"ד בירן כי מדובר במהלך בלתי דמוקרטי, המשקף את הכאוס בעולם התכנון והבנייה: "ככל שאין הוראות מעבר שמאפשרות להמשיך ולתת היתרים לפרויקטים שכבר קודמו בצורה מסוימת או על בסיס המדיניות הקיימת הרי שיש פגיעה קשה בזכות ההסתמכות של תושבים ויזמים על תוכנית מתאר ארצית תקפה. לצערי אנו עדים בתקופה האחרונה להידרדרות של ההכרה בזכותו של אדם להסתמך על מדיניות קיימת וזה יוצר כאוס בכל עולם התכנון והבנייה ופוגע מאוד באמון הציבור במערכת התכנון והחקיקה וברשויות השלטון. המחיר של ההתנהלות הזו יהיה כבד מאוד. מעבר להיבט הכלכלי של הצדדים המעורבים בפרויקטים ( דיירים, יזמים, יועצים ) יש כאן לדעתי גם פגיעה בשלטון הדמוקרטי והיציב במדינה. יש כאן גם אטימות והתעלמות של העירייה ורשויות נוספות שעצרו את תמ"א 38 מהמענה שהיא נותנות לבטיחות וביטחון של התושבים שלהם". 

האם הדיירים יכולים לפעול לשינוי ההחלטה?
"לדעתי הכל נובע משיקול כספי של הרשויות ורצונן להגדיל את הכנסותיהן מהפרויקטים באמצעות היטלי השבחה או מענקים מהמדינה וכך יוצא שדיירי הבניינים המסוכנים הופכים למריונטות חסרות חשיבות במאבק בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. על הדיירים להשמיע את קולם ואני מאמינה שיש באפשרותם של הדיירים והעוסקים בתחום לתקוף את ההחלטה מבחינה משפטית". 

שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי
שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי

שמאי שמוליק כהן, המתמחה בפיקוח ובליווי פיננסי לפרויקטי נדל"ן, התייחס גם הוא להחלטה, ואמר כי: "עצירת התמא פוגעת בעיקר בתושבי העיר – רבים מהם ימשיכו להתגורר בבתים ישנים ולא מוגנים מפני רעידות אדמה; אלמנט אי הוודאות בעיר יגדל וירחיק יזמים מהעיר, היצע הדירות בעיר יצטמצם דרמטית והדבר יוביל בהכרח לעליית מחירי הדירות. העיר חולון, לצד בת ים שכנתה, הינה מהערים בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר לפרוייקטי תמ"א 38 בארץ. קרבתה מחד לת"א, בה מחירי הדירות נוסקים לגבהים שמקשים על התא המשפחתי לרכוש בה קורת גג, לצד היותה עיר עם מוקדי תרבות, קניות ועם קרבה יחסית לים מאידך – מהוות אבן מושכת ליזמים, והחלטת הוועדה המקומית תרחיק אותם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות