banner
פרויקט התחדשות עירונית ברחוב רמת הגולן בחולון // יחצ
פרויקט התחדשות עירונית ברחוב רמת הגולן בחולון // יחצ

עיריית חולון עצרה את תמ"א 38 בכל רחבי העיר

ועדת מישנה לתכנון ובנייה החליטה פה אחד להגביל את הבנייה מתוקף תמ"א 38  והטילה תנאים שעצרו את הפרויקטים באופן מיידי, לרבות פרויקטים שכבר הוגשו להיתר. מהנדס ישראל שאולי: "עצרו את התמ"א בעיר לעוד שנים – פוגעים בתושבים"

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב רמת הגולן בחולון // יחצ

ועדת מישנה לתכנון ובנייה קבעה פה אחד לטיל מגבלות בנייה על כל הפרויקטים במסלולי תמ"א 38, ובכך חיסלה את האפשרות לבצע פרויקטים לחיזוק מבנים, לרבות פרויקטים שכבר נידונו בוועדה. החלטת הוועדה נכנסה לתוקפה. 

ההחלטה התקבלה במסגרת דיון הוועדה בתוכנית כוללת להתחדשות עירונית ח/619 , במטרה לקבל החלטת ביניים, זאת עד לאישור התוכנית בוועדה המחוזית. בהחלטת ביניים זו, לא מותירה העירייה כל אפשרות לבצע פרויקטים במסלול תמ"א 38. 

בין היתר קובעת ההחלטה, כי במוקדים עירוניים ראשיים ומשניים, ובאזורים לשמירה על תבנית הבניה, ניתן לאשר תמא (חיזוק בלבד) לבניית ממ"דים או מיגון בלבד בתחום קווי הבניין המאושרים. 

"מכורח המציאות תמ"א 38 מאלצת חריגה מקווי בניין, זאת מאחר ותוספת ממ"ד בהגדרה חורגת מקווי בניין ולכן אנחנו מבקשים הקלה  בעניין זה שמקובלת בכל הוועדות, ההחלטה הנוכחית מונעת הגשת בקשה להקלה מסוג זה מלכתחילה. אני לא מכיר מקרה של תמ"א 38 שבו לא חרגו מקווי בניין. מדובר בחריגה נדרשת של כ- 2-3 מטר", מסביר מהנדס ישראל שאולי, בעלים של חברת ישראל שאולי תכנון ובנייה, הבונה בעיר חולון מספר רב של פרויקטים להתחדשות עירונית. 

עוד קובעת הוועדה כי בצירי מתע"ן וברחובות ראשיים יינתנו היתרי בניה רק במסלול הריסה ובניה מחדש, בתנאים הבאים: גודל מגרש מינימלי יעמוד על 500 מ"ר, קו בנין קדמי לפי תכנית מאושרת וקווי בנין אחרים לא יפחתו מ-3 מטר. עוד בין הגזרות- קומת הקרקע בחזית תיהיה נסיגה של 3.5 מטר מקו הבנין המאושר ולא תותר דירות גן בחזית לרחוב. 

באשר לשאר חלקי העיר, קובעת ההחלטה כי יינתנו היתרי בניה במסלול הריסה ובניה מחדש, ובמסלול חיזוק ותוספות, בתנאים הבאים: קו בנין קדמי עילי ותת קרקעי לא יפחת מ- 2 מ', קו הבנין האחורי לא יפחת מ 3 מטר וקו בנין צדדי לא יפחת מ-2.7 מטר. אולם הסעיף ששם סוף לתמ"א גם בשאר חלקי העיר, הוא זה שקובע כי: "לא תותר בניית כל חלק מבנה, לרבות ממ"ד ומרפסת, במרחק הקטן מ- 8 מטר מציר דרך גובלת. עוד על פי ההחלטה, קומת מגורים העליונה תיבנה בנסיגה של 3 מטר מקו הבניין הקדמי המאושר וכן, מודגש כי: "שינוי מקווי הבנין המפורטים מהווים סטייה ניכרת". 

אדריכל העיר, אביעד מור, אמר במסגרת הדיון בוועדה כי: "הועדה המקומית המליצה להעביר את תכנית ההתחדשות לוועדה המחוזית והיא נמצאת בתהליכי קליטה. בתקופת הביניים הזו, עד להפקדתה של התכנית, קיימת חשיבות ליצירת ודאות תכנונית מחד ולשמירה על עקרונות התכנון. מאידך, כך שלא יקודמו היתרי בניה שיסכלו מגמות אלו – בדגש על המרחב הציבורי". 

שאולי: "צריך להבין שאין בחולון ריבוי פרויקטים של תמ"א 38/2 כי אין כדאיות כלכלית עם הזכויות הקיימות, לכן היישום הוא לא פרקטי ממילא ועל זה מוסיפים כעת מגבלות נוספות, שמחסלות סופית את הפרויקטים. גם לגבי המשמעות של ציר דרך, הרי מדובר על אמצע הכביש שבין הבניין של הפרויקט לבניין שמולו- זה לא ראלי, אני לא סבור שיש מקרה אחד שציר הדרך יכול להיות יותר מ- 8 מטר. בחנו את זה על 8 פרויקטים שאנחנו מקדמים ונמצאים בתהליך רישוי ונמצא שאף אחד מהם לא עומד בדרישה הזו.

"בשורה התחתונה, המשמעות היא לא לאפשר הקמת פרויקטים של תמ"א 38 יותר בחולון. הסיבה המוצהרת היא שהם לא רוצים יותר תמ"א עד שתוכנית ח/619 תאושר בוועדה המחוזית. אלא שהתוכנית בשלבים מאוד מוקדמים, היא נכנסה לוועדה מחוזית להסתכלות לפני כחודשיים וקיבלה ריג'קט חזק מאוד והתנגדויות רבות. אנחנו מדברים כאן על סדר גודל של כמה שנים טובות ובתקופה הזו (שהם מגדירים אותה תקופת ביניים) לא יאושרו פרויקטים של תמ"א". 

מה יקרה עם הפרויקטים שכבר מקודמים כיום?

שאולי: "בהחלטה הזו העיריה שולחת את התושבים הביתה בידיים ריקות, ממש כך. ההחלטה תקפה עבור תוכניות שכבר התקבל עליהם תיק מידע זאת למרות שברמה המשפטית המידע ההנדסי בתיק המידע תקף לשנתיים וכן, על תוכניות שהוגשו עליהן בקשות להיתר וגם כאלו שכבר פורסמו ההקלות לגביהן. גם פרויקטים שעברו וועדה יאלצו להתאים את עצמם להחלטה. המשמעות היא ששנים של עבודה יורדות לטמיון והתושב שחיכה למעלית וממ"ד כבר לא יוכל להגשים את החלום, שלא לדבר על פגיעה בביטחון התושבים במצבי חירום ובאיכות החיים באופן כללי".

מעיריית חולון נמסר כי: "הוועדה המקומית חולון המליצה בפני הוועדה המחוזית להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית שמטרתה לאפשר את ההתחדשות ברחבי העיר בצורה מושכלת ומבוקרת, תוך שמירה על איכות חיי התושבים, בין היתר, באמצעות קביעת הוראות לשמירה על המרחב הציבורי. תמ"א 38 היא תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, מטרה חשובה בפני עצמה, אך עם זאת הבינה הוועדה המקומית, שללא קביעת סייגים ומגבלות עלולה העיר בטווח הארוך להיפגע. לפיכך, נדרש לייצר בתוכנית את האיזונים הנכונים בין האפשרות לחזק מבנים ולחדש אותם, מצד אחד, לבין הצורך לשמור על התכנון המתארי הכוללני של העיר והסדרת הפיתוח באופן מיטבי, מצד שני.

לאור זאת, בתקופה בה מקודמת תוכנית עירונית כה חשובה, נדרש כבר בשלב זה לייצר שקיפות בקרב תושבי העיר והיזמים שפועלים בה, ולכן החליטה הוועדה המקומית לפרסם את הדבר. יודגש, כי אין כל כוונה לפגוע בזכויות התושבים לחזק את המבנים אלא רק לקבוע את האופן בהוראות הבינוי על פיהם ראוי לעשות כך.

למרחב הציבורי בעיר חשיבות רבה, במיוחד כאשר מדברים על תוספת של יחידות דיור באוכלוסייה שהיא תוצר של תמ"א 38. לכן כשמוסיפים מרחבים מוגנים למבנים קיימים, צריך לבחון היטב היכן הם ימוקמו ואיך הנוכחות שלהם תשפיע על הרחוב. עיריית חולון מחויבת לשמור על איכות החיים בעיר ותמשיך לעשות זאת  ככל יכולתה באמצעים תכנוניים כאלה ואחרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות