banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

"על הממשלה להכניס את היד עמוק לכיס ולממן לפחות חלק מתשתיות"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, סבור שיש לבטל את המגבלות שהחליטה המדימה להטיל על תמ"א 38 במתכונתה החדשה. במקביל סבור מזרחי שללא טיפול בבירוקרטיה, הליכי הוצאת ההיתר וגם סוגיית היטלי ההשבחה התחום לא יתקדם, ומציע לבעלי הדירות לא להתמהמה בקידום פרויקטים

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו, מסמן את התוכנית החדשה לתמ"א 38 כאירוע המשמעותי של 2020, אבל מציין באותה הנשימה כי גם היא לא חפה מבעיות שיש להתייחס אליהן. לבעלי הדירות בהתחדשות עירונית אומר מזרחי כי זה הזמן להתחיל ולקדם פרויקטים אבל חשוב לבחור בחברה עם איתנות כלכלית וניסיון. בכל הנוגע לבעיה הקשה איתה מתמודד ענף הנדל"ן מסמן מזרחי את הירידה בהתחלות הבניה ואף מציע פיתרון יצירתי. 

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"לטעמי, ההחלטה החשובה ביותר ב-2020 הייתה לקדם תוכנית חלופית לתמ"א 38, זאת לאחר שב-2019 החליט מנהל התכנון לבטלה, תחילה מיידית ואחר כך עד אוקטובר 2022. הן התמ"א 38/1 והן תמ"א 38/2 הינם אלטרנטיבה מצויינת בו זמנית להגדלת היצע הדיור, שדרוג שכונות מתחמים בערים ותיקות וכמובן מיגון בפני רעידות אדמה. הבעיה היא שעד כה מהווה ההתחדשות העירונית רק כ-16% משוק הדיור, כ-8000 דירות לשנה. ההגבלות שהוטלו השנה על היזמים, ביניהן מקסימום 350 אחוזי בנייה בתמ"א 38/2 והקצאת קומה או שתיים לרשויות המקומיות לטובת נדל"ן מסחרי, הופכות במקרים רבים את הפרויקט ללא כדאי כלכלית. גם העובדה שהממשלה הניחה את הפרויקטים לפתחן של הרשויות המקומיות תגרום לבוקה ומבולקה כשכל רשות תמשוך לכיוון אחר ועל כן יש לתת את הדעת על 2 נקודות תורפה אלה".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"לקראת 2021, ובהמשך לתשובתי על השאלה הראשונה, על הממשלה ובמיוחד מנהל התכנון במשרד הפנים, לחזור בה מהמגבלות שהוטלו על היזמים, להגדיל את הזכויות אל מעבר ל-350 אחוזים לתמ"א 38/2 ובמיוחד לבטל את ההחלטה הדרקונית להקצות קומה אחת לפחות לטובת הרשויות המקומיות לנדל"ן מסחרי. נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת הינה תקצוב תשתיות משלימות ומוסדות ציבור, דבר המהווה כיום את סלע המחלוקת בין היזמים לבין הרשויות, מי ישלם עבורן. כאן על הממשלה להכניס את היד עמוק לכיס ולממן לפחות חלק מתשתיות חיוניות אלה, מה שגורם להרבה פרויקטים לא להבשיל. במקביל יש גם ביורוקרטיה ותהליכי מתן היתרים הזקוקים אף הם לטיפול שורש כמו גם סוגיית חישוב היטלי ההשבחה. הטיפול בכל הנקודות הכואבות הללו חיוני אם כולנו רוצים שההתחדשות העירונית  תהפוך למנוע היצע משמעותי בשוק הדיור".

מה המסר הכי חשוב שאתה יכול להעביר לבעלי דירות שרוצים היום לקדם התחדשות עירונית?
"עצתי לדיירים: מחד גיסא בחרו אך ורק חברות קבלניות רשומות ומוסמכות ועם ניסיון משמעותי בהתחדשות עירונית ועם חוסן כלכלי מוכח. מאידך גיסא קחו תמיד בחשבון כי התמהמהות יתר ורצון מוגזם לעיתים להרוויח על חשבון היזם, יהווה עבורכם חרב פיפיות ולבסוף תוכלו לראות בעיניים כלות פרויקטים של תמ"א ופינוי בינוי מתמרים אל מול ביתכם ואילו אתם נותרים עם החלומות תלויים על העצים שמול ביתכם הישן והמתפורר. יחד עם זאת, וכמי שביצע ומבצע פרויקטים רבים הן של פינוי בינוי והן תמ"א 38, אני מודע היטב לקשיים לא מבוטלים בתקופת הביניים וצוותים שהוכשרו לכך במשרדי עומדים לשרות הדיירים, כולל פתרונות דיור חלופיים וכל בעיה אחרת שבנמצא".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"האתגר החשוב ביותר בשנת 2021 יהיה להגדיל באופן משמעותי את היצע הדיור בשוק ובמיוחד לאחר השנה האחרונה בה התחלות הדיור ירדו משמעותית, ובמיוחד באיזור הביקוש. אזכיר שבין היתר נרשמה ירידה בשיעור של ב-23.5% במחוז תל אביב ובשיעור של 34.5% במחוז חיפה. להערכתי "על המדף" ישנן כיום באיזור הביקוש לא יותר מכ-16-18 אלף דירות, מספר זעום לעומת הביקושים שהולכים ומתדלקים כבר היום את שוק הדיור. הפתרון שאותו הצעתי עוד בראשית שנה זו הינו להגדיל אוטומטית (באמצעות שבס כחלון) את זכויות הבנייה בכל פרויקט באיזור הביקוש ב-30% כשבתמורה הקבלנים ישווקו 30% דירות מוזלות לזכאים. בכך יושג יעד כפול ומכופל, גם הגדלה מיידית של היצע התחלות הבנייה וגם פתרון אלטרנטיבי הרבה יותר נכון וטוב ממחיר למשתכן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות