banner
עו"ד זיו כספי // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד זיו כספי // צילום: דרור סיתהכל

"בשנת 2021 יש לקדם הליכים רגולטורים שיצרו ודאות בענף"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: עו"ד זיו כספי שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות' סבור שב-2020 השוק התחיל לעכל שתמ"א 38 עומדת להיעלם. עוד מסביר עו"ד כספי כי מילת המפתח בענף, והדבר החשוב ביותר כדי להזניק את התחום קדימה בשנת 2021 זו וודאות לכל השחקנים

עו"ד זיו כספי שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות' מספר מה היה המהלך המרכזי בהתחדשות העירונית ב-2020 ומה צריך לעשות כדי ששנת 2021 תוכל להיות השנה בה ההתחדשות העירונית תזנק קדימה. במקביל חושש עו"ד כספי שהקורונה תוביל להשפעה ארוכת טווח על הענף.

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"שנת 2020 תיזכר כשנת המעבר מתמ"א 38 ברמת הבניין הבודד להתחדשות עירונית המתוכננת במסגרת תוכנית בניין עיר הנותנת מענה למתחם שלם. ההחלטה על ביטול תמ"א 38 אמנם ניתנה בשלהי 2019 אך שנת 2020 היא השנה שבה השוק התחיל לעכל את השינוי והשנה שבה התפרסמה התוכנית החלופית לתמ"א 38 והמגמה הברורה שהגדירה את המעבר לחשיבה רחבה ויוצאת ודאות אשר בסיסה הכנת תוכניות בניין עיר".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"בשנת 2021 יש לקדם הליכים רגולטורים שיצרו ודאות בענף כמו קיבוע נושא התמורות לדיירים, הסדרת היבטי היטלי ההשבחה, צמצום הרוב הדרוש כבסיס לתביעת דייר סרבן, בניית מודל חכם להסכמי גג להתחדשות עירונית ועוד".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"הבעיה המשמעותית ביותר כיום בענף היא המחסור בדירות כאשר לא מדובר רק על הירידה בהתחלות הבנייה בשנת 2020 אלא גם על ההשלכות של משבר הקורונה, העדר המשילות והשיתוק הפוליטי שמלווה אותנו בעת האחרונה. שנת 2020 היתה שנה מאכזבת בכל הקשור לקצב אישור תוכניות חדשות, פרסום מכרזים, שיווק קרקעות מדינה וקידום תוכניות ממשלתיות חדשות. דומה כי ההשלכות יבואו לידי ביטוי בירידה בהתחלות הבנייה בשנים הקרובות שכן ענף הבנייה הוא ענף שמחייב תכנון לטווח הארוך ולא ניתן להתניע בנייה משמעותית בתקופה קצרה. הפתרון הוא שיפור מערך הפיצוי בגין השבת אדמות המדינה למגזר החקלאי בכדי לעודד מפגש רצונות. זה יהיה מהלך שיוביל להפשרת קרקעות משמעותית ולהגדלת ההיצע. בנוסף, קיבוע הותמ"ל והרחבת סמכויותיה וזאת כדי שתוכניות רחבות היקף יובלו על ידי הותמ"ל באופן מקצועי ויעיל כפי שהיה בעת האחרונה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות