מה אומרים ראשי ארגוני הקבלנים והיזמים בעקבות רעידת האדמה?
"אי אפשר לעשות התחדשות עירונית רק בערי המרכז": ראשי ארגוני הקבלנים והיזמים מתייחסים להתחדשות העירונית בפריפריה, זאת לאחר שרעידת אדמה בעוצמה של 4.1 בסולם ריכטר התרחשה לפנות בוקר בצפון הארץ
"אי אפשר לעשות התחדשות עירונית רק בערי המרכז": ראשי ארגוני הקבלנים והיזמים מתייחסים להתחדשות העירונית בפריפריה, זאת לאחר שרעידת אדמה בעוצמה של 4.1 בסולם ריכטר התרחשה לפנות בוקר בצפון הארץ
בעקבות רעידת האדמה הורגשו תנודות בבתים בעיקר בערי הפריפריה, ביניהן טבריה, נצרת, בית שאן ויישובי עמק הירדן, אשר בהן אחוזי הפרויקטים לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית שואפים לאפס, אם בכלל. ראשי ארגוני הקבלנים והיזמים, אשר קוראים זה זמן לתת תמריצים שיהפכו את ביצוע הפרויקטים להתחדשות עירונית לכלכליים, מביעים את עמדתם בסוגיה המורכבת ובעיקר- הבלתי פתירה נכון לישראל שנת 2018.
יהודה כתב יו"ר ארגון קבלני תל אביב יפו בת ים : "אנו עדים בשנים האחרונות לרעידות אדמה בישראל , שלמזלנו לא גובות חיי אדם או פגיעה משמעותית ברכוש, לרעידות אדמה אלה צריך להתייחס כאיתות למה שחלילה עתיד לקרות . כפי שציינתי מס' פעמים, מדינת ישראל צריכה להיות ערוכה לרעידות אדמה בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל על השבר הסורי האפריקאי. תוכנית תמ"א 38 תכליתה לתת מענה למבנים ישנים שזקוקים לחיזוק מפני רעידות אדמה, גם פרויקטי פינוי בינוי הם הפתרון למתחמים שלמים של מבנים רעועים, שאינם עומדים בתקן של רעידות אדמה. לצערנו הנתונים על מס' הפרויקטים שיוצאים לפועל הם זניחים . קברניטי המדינה צריכים לפעול בכל הכוח כדי לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, לדאוג לקיצור תהליכי הבירוקרטיה של פרויקטים מסוג זה כדי לשפר את איכות חייהם של התושבים ולמנוע חלילה אסון המוני בעתיד. יש לתת דגש גם על עניין הפריפריה, צריך לתמרץ יזמים , קבלנים שיחזקו מבנים בפריפריה, יקבלו מהמדינה זכויות בנייה באיזורי ביקוש".
ניר שמול , מנכ"ל ומבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית: "אי אפשר לעשות התחדשות עירונית רק בערי המרכז בהם יש ערך כלכלי גבוה לקרקע. התחדשות עירונית אמורה להיות נחלת הכלל ולא רק לעשירים . אני קורא לממשלה להכין תכנית חירום לאומית להתחדשות עירונית מסיבית בכל הערים היושבות על קו השבר הסורי אפריקאי . התכנית תכלול פרויקטים של פינוי בינוי עם פטור מהיטלי השבחה ומיסוי מופחת . רעידת האדמה הבוקר היא קריאת השקמה ונורה אדומה מהבהבת שהסתיימה הפעם ללא נפגעים בנפש , אבל הרעידה הבאה עלולה להחריב בניינים על יושביהן, מכיוון שאנו מדברים על עשרות אלפי בניינים הנמצאים במצב תחזוקה ירוד , בניינים מתפוררים שלא יעמדו באף רעידת אדמה משמעותית ".
יו"ר ארגון קבלני הצפון, אלון רחמיאן, "רעידת האדמה הלילה צריכה להוות תמרור אזהרה. אזור הצפון בכלל והיישובים הסובבים את הכינרת בפרט נמצאים על השבר הסורי האפריקאי. מדובר באזור מועד לפורענות וזה עניין של זמן עד שתהיה באזור רעידת אדמה חזקה. מנגד, מאפריל 2005 בו אושר תמ"א 38 ועד היום הממשלה לצערי לא מצאה דרכים להפוך אותו לכלכלי בפריפרייה. למרות הקרבה לאזורי העימות המחייב ממ"דים והחשש מתרחיש של רעידת אדמה חזקה, אין כיום באזור הצפון התחדשות עירונית. הממשלה חייבת להתעורר ולתת תמריצים, להכניס את היד לכיס ולהפוך את זה לפרויקט לאומי על מנת למנוע את וועדת החקירה שתקום לאחר שעשרות אלפי ישראלים יקפחו את חייהם או ימצאו עצמם ללא קורת גג בשל רעידת אדמה".
חיים מאירוביץ' בעלים ומנכ"ל קבוצת מאירוביץ' גלנור: "אזורים הרחוקים מהמרכז, כמו צפון הארץ בו הורגשה הבוקר רעידת אדמה, אינם זוכים להתייחסות מספקת של הממשלה ושל גורמים בתחום הנדל"ן בכל הנוגע למיזמי התחדשות ערונית וזאת בשל העדר תמריצים וחוסר כדאיות כלכלית. שכונות רבות בערים כמו טבריה, עפולה, צפת ועוד זקוקות להתחדשות שכן סימני הזמן ניכרים בהם ובמצבים של רעידת אדמה או סיכון בטחוני אחר, לא ישמשו מגן ראוי לדיירים. במזל, רעידת האדמה הנוכחית היתה בעוצמה חלשה ולא נגרם נזק למבנים ולא לתושבים, אבל כידוע זה עלול לקרות ויש להיערך לכך. לכן, על הממשלה להציע פתרונות ולהעלות הכדאיות של פעילות התחדשות באזורים אלו, בהם מתגוררות אוכלוסיות חלשות במבנים משנות ה- 50 הנמצאים במצב תחזוקה נוראי. הצורך הגובר של הפריפריה בהתחדשות דורש למשוך את היזמים לשם. אחת הדרכים היא להביא לכך שרשויות במרכז הארץ יתנו את מתן אישורי הבניה לפרויקטי התחדשות עירונית בערי המרכז בקידום ובניית פרויקט התחדשות עירונית בפריפריה. מהלך כזה צריך כמובן, להיות מלווה בתמיכה של הרשות להתחדשות עירונית ביזמים, בעיריות וברשויות המקומיות. התמיכה יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות מתן תמריצים ויצירת כדאיות כלכלית ליזמים, למשל על ידי קרקע משלימה או הגדלת המכפילים".
ניב רום מנכ"ל כנען 38 מקבוצת כנען : "רעידות האדמה שמתרחשות בישראל מעת לעת , מחדדות את הצורך המשמעותי בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית . עפ"י הנתונים של רח"ל , שהוצגו לפני שנה , יש בישראל כ-80 אלף מבנים בני שלוש קומות ומעלה, שנבנו לפני 1980, ומהם רק 2,700 אושרו לחיזוק במסגרת תמ"א, ועוד 32 מבנים של עמידר חוזקו. המדינה, הוציאה לפועל בשנת 2005 , "תוכנית ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה- תמ"א 38 ולא ברור מדוע למרות התחזיות הקודרות, אף אחד לא דואג לקדם כמה שיותר פרויקטים של תמ"א 38, לקצר הליכים בירוקרטיים, לתגמל יזמים שבוחרים לקדם פרויקטי חיזוק מבנים וכו. יש לתת גם דגש על הפריפריה. ניקח לדוגמא את העיר בית שאן, שנמצאת בסכנה גבוהה פי כמה וכמה לרעידת אדמה , ובה אין כל פעילות בתחום תמ"א 38, מאחר שבניגוד לפרויקטים במרכז הארץ, ערך הקרקע שם נמוך והוא לא ממריץ משקיעים פרטיים להשקיע במבנים. נכון להיום אין מספיק תקציבים שמוקצים לטובת הטיפול ברעידות אדמה, אי לכך המדינה צריכה לתת קדימות לתוכניות הללו תוך שימת דגש על הפריפריה " .ככל שהמדינה והרשויות ישכילו לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, כך ימנע בעתיד אסון נוראי שעלול לעלות בחיי אדם , יגדילו את היצע הדירות והתושבים יזכו לתחושת בטחון בעיתות מלחמה.
יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המומחית בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים: "רעידת האדמה אשר התרחשה הלילה בצפון מזכירה את החשיבות של תמ"א 38 אשר הינה קודם כל תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. כיום התוכנית, הינה גם שם נרדף להתחדשות עירונית ומנגנון להגדלת מלאי הדירות. חיזוק מיבנים, הגדלת מלאי הדירות והורדת המחירים בשוק הנדל"ן, הינם צורכים ובעיות שמציאת פתרון להם הוא בחשיבות לאומית. תמ"א 38 כתכנית מתאר ארצית שמכוחה להוציא היתרי בניה, למעשה עוקפת את ההיררכיה של מוסדות התכנון והליכי התכנון והרישוי, אך מייצרת לא מעט קשיים איתם נאלצות להתמודד הועדות המקומיות. ראשית בפריפריה, שם יש צורך אמיתי בחיזוק מבנים, לא נוצרו מנגנונים שיהפכו פרוייקטי תמ"א 38 לכדאיים עבור יזמים. מצד שני, באזורי הביקוש אנו עדים כי יותר ויותר ועדות המקומיות מקימות מנגנונים אד הוק על מנת להתמודד עם הקשיים של הוצאת היתרים מכוח תכנית ארצית, בין אם מדובר במסמכי מדיניות שמשתנים תדיר או בעצירה מוחלטת של הליכי הרישוי של פרוייקטי תמ"א, מה שמוביל להגדלה של חוסר הוודאות עבור היזמים. קיים הגיון רב בהיררכיה התכנונית ובהליכי התכנון והרישוי לפיהם היתרי בניה מתבססים על תכניות בסמכות מקומית או מחוזית שמשקפות את הצרכים הייחודיים של כל אזור. המפתח לייעול וקיצור הליכי רישוי אינו במתן קיצורי דרך, אלא בניהול נכון ומקצועי של ההליכים ובהקצאת משאבים לתחום הרישוי בעיקר מצד היזמים".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן