banner
תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות דור קונפינו, צילום ליאור טייטלר
תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות דור קונפינו, צילום ליאור טייטלר

התאורה מתגייסת לעיצוב פנים וחוץ הבית

מאת: בני טבת, יועץ ומתכנן תאורה אדריכלית

תאורה, או יותר נכון עיצוב בעזרת תאורה, הינה אומנות בפני עצמה. מגוון האפקטים האפשריים וסוגי האווירה שאפשר להשרות באמצעות תאורה הינם אין סופיים. עכשיו תדליקו את האורות:

אפקט אמנותי בתאורת פנים

בעיצוב התאורה בתוך הבית חשוב גם שילוב מיקום התאורה עם האפקט הנדרש. לפעמים מנורה עומדת סתם מסנוורת ונברשת בתקרת חדר השינה מיותרת. תאורה על משטחי העבודה במטבחים חשובה לא פחות מסוג השיש או הקרמיקה. החבאת מקור האור ויצירת משחק של אורות וצללים באמצעות מחיצות גבס או אביזרים אחרים יכולים להיות תיאטרליים ומיוחדים יותר מכל מנורה. יצירת הדגשים עדינים באמצעות קווי תאורה דקים נותנים אפקט של אומנות. עיצוב התאורה לבית דורש חשיבה ותכנון מוקדם ואינו מסתכם ביציאה לחנות הנברשות לקניית כל המנורות לבית. לכל גוף תאורה יש את היעוד שלו: מעל שולחן פינת האוכל נדרשת ברוב המקרים נברשת היורדת ומשלימה את הקו העיצובי. שולחנות כתיבה דורשים אף הם את נקודת ההארה מקומית. תמונות וחפצי אומנות מחייבים תאורה נקודתית המבליטה את יופיים.

תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות אהרון טיטינגר, צילום שי אפשטיין
תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות אהרון טיטינגר, צילום שי אפשטיין

יוצרים דרמה עם תאורה סמויה

התפתחות הטכנולוגיה והמעבר לשימוש בתאורת לד (LED) אפשרה תאורה נסתרת מינימליסטית ועיצובית בפרופילי אלומיניום תלויים או צמודי תקרה או מוסתרים מאחורי קיפולי גבס עדינים.  פירוש המושג תאורה נסתרת או תאורה סמויה הוא הסתרת מקור אור.

אנו מסתירים את מקור האור ונהנים רק מהארה עצמה. בתחום זה לא משתמשים בגופי התאורה ובצורתם אלא רק בנקודות תאורה המפיקות  את כמות האור הנדרשת בזווית הנדרשת ליצירת חווית תאורה. התאורה משמשת ככלי נוסף בידי המתכנן ליצירת קווים והדגשים להעצמת התכנון האדריכלי. אנו יוצרים דרמה ואומנות בחלל כשהתאורה כמכחול בידי הצייר.   

תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות דור קונפינו, צילום ליאור טייטלר
תכנון תאורה בני טבת, אדריכלות דור קונפינו, צילום ליאור טייטלר

הצפה סביבתית בתאורת חוץ

גם בגינות יש מקום לשלב, בנוסף לתאורה הדקורטיבית, תאורת הצפה סביבתית. ביציאה החוצה לגינה, עמודי תאורה בגובה כ-1 מ' או ספוטים עם תאורה חשופה יוצרים מקור אור מסנוור שאינו מוסיף ליופי ומפריע לעין.  התאמת סוג גופי התאורה ומיקומם ביחס לצמחיה אותה הם מיועדים להאיר, יכולים להוות את כל ההבדל בין אור, אותו אפשר לקבל גם מנורה תלויה על חוט חשמל, לבין תאורה מעוצבת, יפה ומייפה.  קיימים היום מגוון רב של גופי תאורה לכל מטרה, אלה השקועים באדמה, אלה המוסתרים בין השיחים ואלה התלויים על העצים, לכל אחד מהם יופי משלו אך יעוד  אחר. גופים אלו קיימים הן במתח נמוך 12V והן במתח רגיל 220V. לכל אחד היתרונות והחסרונות. גופי מתח נמוך בטיחותיים וקטנים יותר אך מחייבים שנאים ועבודת התקנה מורכבת יותר. לעומתם גופי המתח הרגיל, הגדולים יותר, דורשים, לצורך בטיחות, חפירה של תעלה עמוקה (80 ס"מ) לצורך הטמנת הצנרת והחיווט. כל בעל גינה פרטית, בין אם הוא מתחזק אותה בעצמו ובין אם על ידי גנן, דואג לחדש  עם פרחי עונה, לכסח את הדשא, לשתול עוד עצים, לדשן ולהשקות. גם בנושא התאורה צריך לתת את הדעת. גינה חדשה עם צמחים קטנים אינה אותה גינה שתהיה בעוד

שנה, שנתיים ותאורה שתותקן היום צריכה להיות בנויה על תשתית מספקת ומתאימה לגידול ולשינוי בהתאם לגידול הצמחייה בגן.  מלון ידוע השקיע בנושא התאורה בצורה מאוד מקיפה ואכן בערב הפתיחה עיצוב התאורה עשה את שלו והמלון כולו והצמחייה שהקיפה אותו זהרו למרחק. שנה לאחר מכן כשהזדמנתי לאותו מלון לא היה כמעט זכר לאותה תאורה. הצמחייה גדלה והתפתחה וגופי התאורה פשוט נחבאו להם בין השיחים וכל  האפקט הקישוטי שבתאורה הלך לו לאיבוד.  

תכנון תאורה בני טבת, עיצוב אדריכלי רותי חנה ברנדט, צילום שי אפשטיין
תכנון תאורה בני טבת, עיצוב אדריכלי רותי חנה ברנדט, צילום שי אפשטיין

צהוב או לבן? אפקט צבע האור

גם לנורות צבעוניות תפקיד חשוב בעיצוב התאורה אך כאן חשוב מאוד השילוב של הצבעים, אם בכלל, והעיקר על איזה צמחים גוף התאורה ממוקד. אור צהוב על אבן בגינה יעצים וידגיש את יופיה , אור אדום על עץ שיזף ידגיש את אדמוניותו הטבעית, שילוב נכון ומבוקר עם נורות בצבע ירוק ידגיש את הצבע הירוק של הצמחייה ולעומת זאת אור כחול על עצי קוקוס ייתן תחושה של קיפאון ויובש.  ניתן לפעמים לראות עצי דקל עליהם מוקמו גופי תאורה צבעוניים (כחול, ירוק או אדום), שאין בינן לבין הדקל עליו הם ממוקמים מאומה.  אם היה נעשה שימוש באור צהוב או לבן הוא היה מדגיש את טבעיות העץ ומבליט אותו בחשיכה.  התאורה בגינות נוי וגג מוסיפה לא רק ליופיו של הגן אלא גם שעות רבות נוספות אפשריות לבילוי ולהנאה . התאורה, אם היא מעוצבת בטעם, נותנת רק את ההדגשים הנדרשים לכל פינות הנוי והחמד בגן והופכת את המקום לגן קסום, והוא שלכם…

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות