banner
עו''ד עמנואל יוזוק ינאי // צילום: עמי ארליך
עו''ד עמנואל יוזוק ינאי // צילום: עמי ארליך

עתירה: הוועדה המקומית מערימה קשיים על תמ"א 38

האם הוועדה המקומית נס ציונה הוציאה תקנות דרקוניות לתמ"א? העיריה: נציג את עמדתנו בבית המשפט

את העתירה הגישו משרד עוה"ד יוזוק מלכין, באי כוחם של א.א רוטשטיין, חברת בנייה העומדת מאחורי פרויקט בהיקף של חמישה בניינים של חיזוק מבנים בתמ"א 38 בעיר.

בעתירה נטען כי הוועדה המקומית נס ציונה העמידה דרישות המנוגדות לחוק ולפסקי דין קודמים, אשר מונעות למעשה כל קיום של פרויקט תמ"א 38 בעיר. דרישות הוועדה על פי העתירה, כוללות העמדת חנייה לא רק לדיירי הדירות החדשות בפרויקט אלא גם לבעלי הדירות הישנות. כמו כן, לטענת העותרים אסר המהנדס על הקמת מתקני חנייה מסוג 'מכפילי חנייה'- כלומר חנייה בקומות, מטעמים של חזות העיר, מפגעי רעש והטלת עלויות תחזוקה גבוהות, כביכול, על הדיירים.

לטענת העותרים, החלטות העירייה לא נסמכות על שום חוות דעת מקצועית, מנוגדות באופן בוטה לפסיקה בנוגע למקרים דומים, נוגדות את ההקלות שניתנו ליזמי תמ"א 38 בחוק וגוררות את דיירי הבניין לפתחה של רשות המסים, בשל חריגת ההשבחה מהוראות חוק התמ"א. לטענתם, מצוקת החנייה איננה נחלתה הבלעדית של העיר נס ציונה ובכל העולם נהוגים מכפילי חנייה: "במעשייה חושפת העירייה את התושבים לסיכון חיים במקרה של תקיפות טילים או רעידת אדמה וחושפת את עצמה לתביעות של עשרות מיליוני שקלים במקרה אסון", נטען.

העתירה הוגשה לאחר שבקשה לקבלת היתרים לביצוע חמישה פרויקטי תמ"א 38 בבניינים שונים בנס ציונה לא נדונה כלל. רק לאחר שהגישה החברה הקבלנית ערר לוועדה המחוזית נודע לה עמדתו הנחרצת של מהנדס העיר והתנאים הקשים שהוא מעמיד לכל דיירי הבניינים המעוניים לחזק אותם באמצעות פרויקטים של תמ"א 38.  בעתירה המנהלית נגד החלטת הוועדה המקומית נטען, כי החלטת הוועדה למעשה מבטלת את האפשרות לבצע פרויקטי תמ"א בעיר, שכן ברוב המקרים לא ניתן לייצר חניות חדשות בכמות שתכלול הן את הדירות הקיימות והן את החדשות. לאור כל זאת, נטען כי החלטת הוועדה המקומית בעניין מנוגדת לדין הקיים ודינה להתבטל. העתירה נדונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בלוד.

"גמלה בליבו החלטה שלא לאפשר לבצע פרויקטי תמ"א 38 בנס ציונה"

בעתירה נטען כי: "לא ניתן שלא לקבל את הרושם, שמי שהוציא את ההחלטה, גמלה בליבו החלטה שלא לאפשר לבצע פרויקטי תמ"א 38 בנס ציונה. נראה כי הוועדה פעלה כמעין חותמת גומי להמלצות המהנדס, כאשר לא בחנה את הדברים לגופם, לא בחנה את ההלכות המשפטיות שכבר ניתנו בתחום החניות במסגרת תמ"א 38, ולכן יש לבטל את החלטת הוועדה".

לטענת העותרים, בערר שהתנהל בתיק אחר, נקבע כי במסגרת פרויקט תמ"א 38 לא נדרש להוסיף מקומות חנייה לדירות הקיימות, במידה שלא היה להן חנייה, אלא רק להשלים את תקן החנייה בהתאם לתוספת הבנייה מכוח התמ"א: "ההלכה המשפטית התגבשה ולא בכדי. החשיבות לביצוע פרויקטי תמ"א 38 ברחבי המדינה גבוהה מאד עוד בטרם ניתנו אישורים לביצוע פרויקטים מסוג תמ"א 38 ברחבי הארץ, הודגשה החשיבות של ביצוע פרויקטים אלה, שמטרתם הצלת חיי אדם במקרים של רעידת אדמה ותקיפות טילים".

אם לא די בכך, לדבריהם, נקבע מפורשות בחוק כי באיזון בין הצורך בקיום תמ"א 38 ובין האינטרס הציבורי שיינתנו פתרונות חנייה בתחום מגרשי הבנייה, גובר הצורך ביישום תמ"א 38, וניתן במקרים מתאימים לפטור מהתקנת מקומות חנייה בתחום המגרש. לדברי העותרים, נושא החנייה הוא אחד הנושאים בהם בחר המחוקק להקל על יזמי תמ"א 38.

העותרים דוחים את אמירות הוועדה, לפיהן מתקני חנייה אינם ישימים לאורך זמן, התחזוקה יקרה ויש קושי כלכלי של הדיירים הוותיקים לשאת בעלויות: "כיום עלות תחזוקת המתקנים סבירה בהחלט, כ-35 עד 100 שקלים בחודש", טוען עו"ד יוזוק, "תמוה כיצד הגיעו הגורמים המקצועיים בוועדה המקומית למסקנותיהם. האם מה שעובד בכל רחבי העולם ובישראל לא יעבוד בתחום נס ציונה?".

לסיום, נטען כי חיוב יזמים וקבלנים במתן תמורות לדיירים הקיימים, שלא במסגרת הוראות תמ"א 38, מקים חבות במיסים, כגון מס שבח.

מעיריית נס ציונה נמסר: "הנושא נמצא בהליך משפטי ועיריית נס ציונה תציג את עמדתה בבית המשפט"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות