אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן
אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן

"לא אתן לו לעשות את הטעות ולגור בחלום של מישהו אחר"

ראיון עם האדריכלית איריס אבנרי-דביר, שנדדה ברחבי העולם בילדותה עם אביה הטייס, ולקחה איתה ההשראה מהבית: " לא ניתן להפריד חלק מאתנו וממי שאנחנו"

כרמלה קופר 29.03.2018

תמונה: אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן

איריס אבנרי-דביר, סיימה בהצטיינות את לימודיה בבצלאל לפני 20 שנה ובחרה לעבוד בשיטת ה"טוטאל דיזיין", הבוחנת את העיצוב האדריכלי ועיצוב חללים פנימיים כיחידה אחת שלמה: "לא ניתן להפריד לדעתי בין אדריכלות, עיצוב פנים וסטיילינג", היא אומרת.  כיום מתכננת אבנרי-דביר מגורים פרטיים, מסחריים ובעיקר וילות יוקרה עם "דגש מיוחד ומוקפד על חלומותיהם של הלקוחות, שיוצרים את האווירה הפנימית וההגשמה בקצב של אנשי הבית".

איריס אבנרי דביר // צילום עודד סמדר
איריס אבנרי דביר // צילום עודד סמדר

למה בחרת דווקא באדריכלות?
"אני לא באה מבית של אדריכל, או מבית של אומנים. אך מאז ומתמיד הייתי בכיוון הזה וידעתי שאעסוק בזה, רק לא ידעתי שזו אדריכלות. הבנתי עם השנים שמה שאני אוהבת ומילדות עוסקת בו, זו אדריכלות. ללא רקע מוקדם התקבלתי לבצלאל והשאר זה היסטוריה.  בדיעבד, אני זוכרת שכשהייתי ילדה הייתי מסתובבת בשבתות עם אבי באתרי בנייה. בדיעבד הכול מתחבר וקשור לנושא. הייתי מסתכלת בחוברות ארכיטקטורה ומגזינים וגוזרת ומציירת. מתעסקת באמנות. כל הבחירות שלי, מה שגזרתי והדבקתי עסקו בארכיטקטורה ועיצוב. אז זה היה הכיוון שלי, עיסוק באמנות אך בסופו של דבר, התחום שבחרתי באדריכלות, הפרטי, נחשב התמודדות יותר קשה עם הנושא, משום שהוא כולל אנשים אך מבחינתי זה מה שהכי התאים לי".

תכנון: אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן
תכנון: אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן

איזו השפעה יש לבית שבו גדלת על התפיסה המקצועית שלך?
"בתור ילדה הסתובבתי הרבה מאוד בעולם, בתקופה שאנשים לא היו טסים כל כך הרבה לחו"ל. אבי היה טייס והבית שגדלתי בו היה חופשי לספוג עולמות ואנשים והשפעות שונות. הייתי הולכת להופעות מחול, תיאטראות, גלריות לאמנות. נחשפתי לתרבות ועיצוב כל חיי, וניתן לי החופש לבטא את עצמי ולגמרי לבחור את דרכי. לא ניתן להפריד חלק מאתנו וממי שאנחנו. כל אחד בא מתרבות מסוימת שהשפיעה עליו, והבית אמור לשקף את תרבותו ולתת לו את התחושה המתאימה למי שהוא. אני מאוד מאמינה בלהכניס את החוויות שאדם יצר ואצר בחייו לבית: פסלים או חפצים מטיולים בעולם וכדומה".

אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן
אדריכלית איריס אבנרי דביר // צילום אלעד גונן

האם יש קווים אדומים מבחינתך?
"בוודאי, אני לא אעשה דברים שאני לא אוהבת ולא מאמינה בהם. אנווט את הלקוח למקום הנכון. מקצועית, יש לי את הידע והכלים לכוונו למקום שאני מאמינה בו. לא אקח פרויקט אם אני חושבת שלא אוכל לעשותו אותו כמו שצריך. החוכמה של אדריכל טוב זה הוורסטיליות להשתמש בכליו וליצור למישהו את מה שמתאים לו. אם מישהו מאוד שונה ממני , לא אצליח לעשות זאת אלא זה חייב להיות מישהו שהשפה התרבותית שלי, מדברת אליו ובגלל שקשה להגדיר אותי, זה צריך להיות בתחושה. שהוא ירגיש שהעיצוב שלי והערכים שאני מביעה בו, כמו אהבת האמנות והמרכזיות שלה ביצירת אווירה, 'מדברים' אליו. ואני שמחה על כך, כי היכולת לעצב בסגנונות שונים, שומרת על גיוון ועניין מבחינתי".

תכנון: אדריכלית איריס אבנרי דביר // אלעד גונן
תכנון: אדריכלית איריס אבנרי דביר // אלעד גונן

מהו העיקרון המקצועי שמנחה אותך?
אדריכלות היא קצת כמו רפואה , ככל שאתה יותר שנים ויותר טוב, עם כל פרויקט שסיימת אתה יותר חכם וברור לך שאת הבא תעשה יותר טוב. אין עבודה שאני מתחרטת עליה וחושבת שהיא לא טובה אך עם כל עבודה אני יודעת שהבאה תהיה יותר טובה. כבני אדם אם הגעת לפסגה תרצה לכבוש את הפיסגה הבאה, אם היית בחופשה וחזרת אתה מתחיל בתכנון החופשה הבאה. אני מאוד פרפקציוניסטית, הכול צריך להיות מושלם ומדויק ואני לא אוהבת לחזור על עצמי. זה מכעיס אותי. באם יבוא אלי לקוח ויאמר אני רוצה כזה, אני אומר לו- לא. כי מה שטוב לאחד, לא טוב לאחר. ויצירה היא אחת ויחידה.  לא ציור שניתן לעשות רפליקות, לא משכפלת דברים. אני רוצה שהלקוח יגור בחלום של עצמו- לא אתן לו לעשות את הטעות ולגור בחלום של אחר".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות