banner
שמואל בוקסר // באדיבות עיריית נס ציונה
שמואל בוקסר // באדיבות עיריית נס ציונה

חשיפה! אושרה להפקדה תכנית מתאר לנס ציונה: כחצי מהגידול יגיע מההתחדשות העירונית

לראשונה: הוועדה המחוזית אישרה "מגרשים קולטים" בשולי העיר, שבהם ניתן יהיה לאשר תוספת זכויות בנייה כתנאי לביצוע התחדשות עירונית במרכז העיר. ראש העיר, שמואל בוקסר: "הישג עצום לעיר. אהיה מוכן להגדיל זכויות, בתנאי שחלק מהתוספות יהיו עבור בני נס ציונה במחירים מיוחדים"

תמונה: בוקסר // באדיבות עיריית נס ציונה

ראש העיר נס ציונה, שמואל בוקסר, הציג את תכנית המתאר של נס ציונה לעשרים השנים הבאות, נס 2040, לאחר שזו אושרה להפקדה (בכפוף לשינויים) בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז.

בוקסר, ראש העיר החדש של נס ציונה, עוד לא חצי שנה בתפקיד וכבר הצליח להעביר תכנית כוללנית לעיר, שמציגה הרבה מאוד הישגים ולא מעט בשורות ליזמים, לתושבים ולזוגות הצעירים. התכנית מעניקה התייחסות רחבה לתחום ההתחדשות העירונית, כאשר על פי חזונו של בוקסר, השכונות הוותיקות בעיר שנבנו בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת יעברו שינוי משמעותי. מדובר בפוטנציאל של כ-4500 יח"ד אולם ראש העיר הדגיש כי השינוי יהיה תלוי במידה רבה בנכונות התושבים לשתף פעולה ולהגיע לתהליך עם ציפיות ריאליות.

בוקסר הציג את התכנית הנוגעת לכלל תחומי החיים של תושבי העיר ואמר: "אני דור חמישי של ראובן לרר ממייסדי העיר כשהוא הגיע הוא הביא אנשים חילק קרקעות והגדיל את האוכלוסייה כדי שיהיה לו מניין והיום אחרי 136 שנים אני סוגר מעגל ומביא לידי ביטוי את התכנית שתקבע את האופי של נס ציונה לדור הבא. אירוע של תכנית מתאר הוא אירוע של פעם בדור. פרויקט לא פשוט תהליך שבו אני צריך להודות למועצת העיר הקודמת שהתחילה ליזום אותו לפני בערך חמש שנים ואנחנו נשמח להביא אותה לסיום ולהוציא אותה לפועל במהלך השנים הבאות. התכנית אורזת את חזון מנהיגי העיר, את הצרכים של התושבים ואת הדאגה לדור העתיד".

על התפתחות העיר אמר בוקסר: "הצפי הוא שבשנת 2040 אוכלוסיית ישראל תגדל ל-16 מיליון תושבים ובשנת 2050 ל -22 מיליון תושבים. המערכת דוחפת לבנות בניינים בני 30 קומות ומעלה, אמנם יש ראשי עיר שעושים קצת הצגות ועוצרים את התקדמות פיתוח העיר, במיוחד ערים שבהן נחתמו הסכמי גג והמדינה לא עומדת בהם אז הם עושים שרירים. אצלנו אין הסכמי גג, לא בטוח שזה טוב, כי אתה צריך לעשות הכל לבד".

מסיבת עיתונאים // צילום: רונן דמארי
מסיבת עיתונאים // צילום: רונן דמארי

מהנדס העירייה, בועז גמליאל, התייחס להחלטה לאשר מגרשים קולטים, והדגיש כי: "החלטת הועדה המחוזית היא אחד ההישגים הבולטים שלנו – בפעם הראשונה השכילה הועדה המחוזית להכניס לתכנית מתאר כוללנית מגרשים קולטים בשולי העיר ובהם ניתן יהיה לאשר תוספת זכויות לביצוע התחדשות עירונית במרכז העיר. נוצר כאן תקדים שאנחנו מצליחים לעגן בהליך תכנוני".

ראש העיר אמר כי מחצית מהגידול ביח"ד תגיע מהתחדשות עירונית: "לא משלמים מחיר, אני לא רוצה שיאנסו אותנו כמו שקורה בבאר יעקב או ראשון לציון. מה שיקרה פה בשנת 2040 זה שנס ציונה תישאר פנינה בשפלה. ראשון תהיה 400,000 תושבים רחובות תהיה 250,000 תושבים ואפילו באר יעקב ויבנה יהיו גדולות יותר מנס ציונה. אנחנו בסך הכל בונים שלוש שכונות חדשות – אחת בדרום אחת בצפון מערב ואחת בתכנון בצפון מזרח, זה הכל. למעשה כמעט חצי מהגידול בנס ציונה יבוא מהתחדשות עירונית.

"שכונות שנבנו בשנות החמישים והשישים אותן אנחנו נחדש. זהו הישג משמעותי שנוספו רק שלוש שכונות הרי רק תשחרר את החבל יאשרו לך איפה שאתה רוצה. הישג שני הוא שהבנייה החדשה תהיה עד לגובה של 12 קומות כשיש לראש העיר את האופציה להוסיף עוד שתי קומות לפתור בעיות של התחדשות עירונית".

מה תהיה צפיפות הבנייה הצפויה?
"באזורים של התחדשות עירונית הועדה המחוזית הגדילה ל – 26 יחידות דיור לדונם מעבר למה שביקשנו, זה עדיין הישג משמעותי לעומת שכנותינו שם מדברים על 40 יחידות דיור לדונם. בשכונות החדשות רצינו 14 יחידות לדונם והם הגדילו ל -18 יחידות בין היתר כדי לתת מענה להתחדשות העירונית. בשכונת נחמיה נצטרך לבנות בערך פי שלוש וחצי משהו כמו 800 יחידות דיור אם נצטרך לבנות אותם שם נצטרך להגיע לגובה של 25 ו – 30 קומות וזה לא יהיה בנס ציונה. בשביל לעשות התחדשות עירונית צריך לתת מקום אחר להפרשים עבור היזמים. למעשה המינהל נותן לנו קרקע עבור אוכלוסייה שצריך לעשות לה פינוי בינוי ואין מקום בשכונה לתת לה מסיק דירות כדי שתהיה היתכנות כלכלית לפרויקט".

החלטת הוועדה

אתם רוצים שנס ציונה תגדל עד לגודל מסוים?
"אנחנו נותנים פה אופק לעשרים השנים הבאות. נס ציונה לא תישאר כמו שהיא תגדל ל – 85,000 תושבים, אבל נישאר פנינה בשפלה כשבמקביל הוספנו הרבה שטחי תעסוקה מ- 900,000 מ"ר למיליון וחצי מ"ר, זה לבד צריך לתת תוספת ממוצעת של 225 מיליון שקלים בארנונה. ברגע שנצליח להעביר את התכנית הזו שהולכת להפקדה, ננעץ וננעל את נס ציונה בכיוון של 85,000 תושבים עם גובה בניינים שממש נמוך משמעותית מהערים שסביבנו".

נס ציונה מהאויר // באדיבות עיריית נס ציונה
נס ציונה מהאויר // באדיבות עיריית נס ציונה

עד כמה העירייה באה לקראת היזמים?
"אני עובד עם היזמים אני מוכן לתת להם הגדלת זכויות בתנאי שחלק מהתוספות יהיו לבני נס ציונה במכירה מוקדמת במחירים מיוחדים על מנת לעמוד בחוק. בגלל שהקרקע כאן יחסית יקרה הם מוכנים ללכת לקראת זה כי על הקרקע הם כבר שילמו וכל תוספת אין לה עלות קרקע. העדיפות לתושבי נס ציונה אבל זה צריך לבוא מהיזם. ניתן לעשות מכירה מראש לא של כל היחידות לתושבי נס ציונה זה עבר את מבחני בג"צ".

מה לגבי דירות קטנות לזוגות הצעירים?
"את התוספות אני מוכן לתת בדירות קטנות של שלושה ושני חדרים. זה לא רק לזוגות צעירים אלא על מנת לפתור בעיות של האוכלוסייה המבוגרת, החד הוריות והקשישים שיכולים לעבור מפנטהאוז לדירות שלושה חדרים. אין מספיק דירות קטנות בארץ. זו המטרה – תוספות רק לדירות קטנות".

כיצד אתה רואה את התקדמות תחום ההתחדשות העירונית בעיר ואיזה מסר תעביר ליזמים שעד עתה חששו להגיע לנס ציונה בגלל התדמית היוקרתית שלה?
"עם היזמים אין לי בעיה – ישבתי עם כל היזמים שמסתובבים בנס ציונה אגב תמיד עם צוות ההנדסה ועוזר ראש העיר אני לעולם לא אשב עם יזם לבד. הם למדו והכירו שיש כאן דלת פתוחה. מצד שני אני הגעתי ממגזר העסקי וברור לי שאם ליזמים לא יהיה כדאי כלכלית הם לא יבנו. את הבעיה אני רואה דווקא מצד האוכלוסייה. יש להם ציפיות ודרישות שלא רואים את זה באף מקום בהתחדשות עירונית".

כל אחד רוצה פנטהאוז?
"מילא דורשים פנטהאוז אבל אחד שהייתה לו דירה של 60 מ"ר ועשה חריגות בנייה של עוד 70 מ"ר רוצה שתי דירות או שלוש. וזה לא יעבוד. מה שיעצור או אולי יעכב את הפרויקטים זה רק היחס של התושבים עצמם. היזמים הבינו שיש עם מי לדבר פה. אני מוכן ללכת עם יזמים למקומות שבהם זה אפשרי לבינוי פינוי כדי להקל על היזמים ובעיקר על התושבים. אי אפשר לקחת את האנשים ולהוציא אותם כי אין להם בנס ציונה דירות להשכרה אבל אם אני אתן להם לבנות קודם בינתיים אני אעזור להזיז את האוכלוסייה בתוך המקום. זה יקל על האוכלוסייה עצמה.

בשכונת יד אליעזר יש לנו אנשים שחיים עשרות שנים לאן נוציא אותם? לבאר יעקב? בנס ציונה אין דירות להשכרה. אז אם יש לנו לא מעט דונמים של העירייה ויתחילו לבנות שם, נשמח מאוד לעשות את זה כי זה יקל על האוכלוסייה"

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות