banner
אדריכל בני פרי, אדריכל אורי הלוי
אדריכל בני פרי, אדריכל אורי הלוי

האדריכלים בעד תמ"א 38: "מדינת ישראל צריכה לייצר תמריצים ליזמים"

שיחה בטריו עם שלושה אדריכלים בכירים, שאוהבים את תמ"א 38 על אף מגרעותיה. כל ההסברים וגם האתגרים שבדרך: "מדינת ישראל היא מדינה קפיטליסטית מאין כמותה, המנוע היחידי שמניע את התהליכים האלו הוא המנוע היזמי"

האדריכלים בני פרי ממשרד  5V אדריכלות, רון שפיגל ואורי הלוי מבעלי המשרד 'אורבך הלוי אדריכלים' מאמינים שתמ"א 38 היא תוכנית טובה אך גם עומדים על האתגרים, שאותם תנסה לפתור, לפחות באופן חלקי, החלופה החדשה לתמ"א 38

"תכנית תמ"א 38  הביאה עומסים על ערים מבלי לתת להם מענה מספק בתשתיות העירוניות, אך לזכותה גם ניתן לומר שהיא הביאה לשינוי גדול בשוק ומתן מענה חלקי לביקושים העצומים לדיור. כתוצאה מהתמ"א פני הערים התחדשו פלאים והביאו את העיריות למסקנה שאם תרצו – אין זו אגדה- והכל אפשרי וגם מוסיף ליוקרה של העיר", כך אומר אדריכל בני פרי, ממשרד  5V אדריכלות. 

עוד לדבריו "אין זה סוד שישראל היא מהמדינות הצפופות בעולם והמגמה הזו רק הולכת ומתעצמת עם השנים, העיריות חייבות להבין שהם צריכות להכין את התשתיות העתידיות של הערים כדי שיוכלו לתת מענה לבאות הרחוקות וגם אלו הקרובות". 

אדריכל בני פרי V5 אדריכלים // סאם יעקובסון
אדריכל בני פרי V5 אדריכלים // סאם יעקובסון

בני, איפה למעשה הקושי הגדול בקידום פרויקטים לדעתך?
"ההליכים הבירוקרטיים הקשים כאן במדינה הם אלו שיוצרים את ה"פקק" הגדול ומקשים על העיריות לקדם פעולות ובניה לטובת התושבים וכך נוצרת אי ודאות לאורך שנים- הרי פרויקט שהתחלתי עכשיו ויקבל אישור רק בעוד ארבע שנים מעמיד את הפרויקטים בסימן שאלה גדול לאורך כל הדרך והרבה יזמים לא עומדים במעמסה ופרויקטים טובים יורדים לטמיון, האי ודאות הזו צריכה להיפסק ולעבור רפורמה עצומה שתקצר את התהליכים שדרוג חוק התכנון והבניה כך שתב"ע תהיה כבר היא אישור בניה לפרויקט."    

אדריכל אורי הלוי, מבעלי אורבך הלוי אדריכלים // יוסי צבקר
אדריכל אורי הלוי, מבעלי אורבך הלוי אדריכלים // יוסי צבקר

אדריכל אורי הלוי, מבעלי המשרד 'אורבך הלוי אדריכלים', מציין כי בתוך כך "חשוב להמשיך להציע ליזמים תמריצים כדי להמשיך את התמ"א הם אלו המניעים את השוק. בעיני זו תכנית מוצלחת שעושה טוב לשוק הישראלי ולמדינה כיוון שהיא מכסה שלוש מטרות על חשובות- חיזוק דירות כנגד רעידות אדמה, מיגון הדירות כנגד טילים ושלישית יצירת דירות חדשות למגורים". 

אורי, אתה מאמין בתוכנית תמ"א 38?
"תכנית תמ"א 38 בעיני הייתה ועודנה תכנית מוצלחת. למדינת ישראל שלוש מטרות אסטרטגיות – הראשונה, חיזוק דירות ישנות כנגד רעידות אדמה, השנייה, מיגון הדירות כנגד טילים, קסאמים קטיושות וכו והשלישית והכי חשובה, היא ייצור דירות חדשות למדינה עם קצב הריבוי הטבעי הגבוה ביותר בOECD. במדינת ישראל, שהיא מדינה קפיטליסטית מאין כמותה, המנוע היחידי שמניע את התהליכים האלו הוא המנוע היזמי, וכדי להמשיך להניע את הגלגלים המדינה צריכה לייצר תמריצים יצירתיים ליזמים". 

אדריכל רון שפיגל // רגב כלף
אדריכל רון שפיגל // רגב כלף

 

אדריכל רון שפיגל סבור כי "החזרת התמ"א גורמת לשינוי במשחק. ישנה ריצה להעמיד פרוייקטים חדשים מצד אחד, ומצד שני בגלל חוסר הודאות יש פרויקטים שמתבטלים". עוד מוסיף שפיגל כי: "תכנית התמ"א החדשה איננה ברורה, היא אינה נותנת דגשים נקודתיים שעלו מן השטח לאורך השנים כמו פתרונות למרכז הארץ ולפריפריה שזקוקים להסתכלות שונה לגמרי ולא לתכנית רוחבית כוללת כמו שניתנה עכשיו. רפורמה מיוחדת שתיקח את כל הנושא הזה לתחנה אחת שתיתן מענה מא-ת תוכל להוביל את התהליכים ולהניע את השוק יותר מהר ובצורה נכונה יותר ומחושבת יותר". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות