banner
צבי גרש // צילום: נועם פריסמן
צבי גרש // צילום: נועם פריסמן

"המקום חשוב ממש כמו השפה האדריכלית"

האדריכל צבי גרש יוצר אדריכלות מודרנית עכשווית שמנהלת דיאלוג מתמיד עם הסביבה, ומדבר על חוסר השקט הבולט באדריכלות המקומית

תמונה: צבי גרש // צילום: נועם פריסמן

האדריכל צבי גרש מפגיש בין העבר לעתיד באופן הרמוני ומעורר השראה. ניכר כי בתכנוניו הוא מתייחס למסורת המקומית, תוך שאיפה עקבית ליצור ארכיטקטורה עכשווית העומדת במבחן הזמן. בראיון עמו, הוא מדבר על חוסר השקט באדריכלות המקומית העכשווית, שנדמה כמו מבקשת לבדר את המתבונן, ואומר: "המקום חשוב ממש כמו השפה האדריכלית".

אדריכל צבי גרש // צלם עודד סמדר
אדריכל צבי גרש // צלם עודד סמדר

מיחידה מובחרת היישר לבצלאל
בשנת 2005 יסד האדריכל צבי גרש משרד אדריכלים וזכה להכרה בינלאומית בזכות עשרות פרויקטים ארכיטקטוניים מורכבים המעידים אל מחשבה אל מחוץ לקופסה. גרש, יליד שיקאגו, העביר את שנות לימודיו בבית ספר מיוחד לאמנויות בארצות הברית. בגיל 19 התקבל למוסד מוכר ומפורסם SAIC בשיקאגו, אך החליט לעשות את הבלתי צפוי, וחזר לארץ כדי להתגייס לצבא. "זה לא ממש תוצר של חינוך או ציונות, אלא יותר כי לא הרגשתי בשל להמשיך במסלול לימודי האמנות", אומר גרש. ואכן, מבלי להתחרט על הצעד הזה ממרחק של זמן, הוא עזב את בית הוריו והתגייס כחייל בודד ליחידה מובחרת. עת שחרורו נקרתה בפניו הזדמנות לקבל מלגה ללימודים גבוהים מטעם קרן גרוס. גרש התקבל ללימודים בבצלאל ומשם אצה לו הדרך לקריירה ענפה כאחד האדריכלים המובילים בארץ.

אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון
אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון

איך התקבלת לבצלאל?
"מישהו המליץ לי על לימודי ציור בסטודיו בתל אביב", מספר גרש, "המורה היתה מקסימה, וקלטה אותי בשניות, אבל כשביקשתי להשתלב בלימודים באופן מיידי היא דחתה אותי מפאת חוסר מקום". גרש הצעיר התעקש והשיב למורה, שהתגוררה בדירת קרקע בתל אביב, שיעשה מה שצריך כדי ללמוד, אפילו אם זה אומר לשבת מחוץ לחלונה, להביט בשיעור ולצייר. זה היה הרגע שבו המורה התרשמה במיוחד מגישתו, ופינתה מקום נוסף בדירתה הקטנה עבורו. הוא למד, הגיש תיק עבודות, והשאר – היסטוריה.

במה אתה מתמחה כיום?
"המשרד מתמחה בשימור מבנים, פרויקטים למגורים, שטחים ציבורים ותיאטראות ובתי קולנוע בארץ ובחו"ל. הרקמה האורבנית באזורים הוותיקים בהם ממוקמים המבנים לשימור שונה בתכלית מזאת שבאזורים החדשים יותר. בנוה צדק למשל הרחובות באופן טבעי צרים יותר ומשפיעים על היחסים בין אור וצל ועל צפיפות הבניה באזור. גבהי הבניינים נמוכים יותר ועל כן תצורת הגג משמעותית יותר בתפיסת תוואי הרחוב ויש להתייחס אליו כאל חזית חמישית בתכנון המבנה".

אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון
אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון

האתגר בשימור מבנים
אחד האתגרים העומדים בפני העוסקים במלאכת השימור היא ללא ספק הטמעת המערכות החדשניות של מעליות, מיזוג האוויר, החשמל החכם וכמובן מקומות החניה: "בבניינים ישנים שלא תוכננו להכיל מערכות כאלה, התמודדות היא מורכבת", מספר גרש. "האתגר המרכזי הוא ליצור שפה אדריכלית חדשה, המבחינה בין המצב הישן לבין הפרשנות העכשווית שניתנת לו".

אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון
אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון

כך למשל במבנה מגורים שתכנן המשרד בנווה צדק, בו הפכו בית בודד לבניין מגורים משותף בעל קומת קרקע מסחרית וחניה תת קרקעית,  התמודד גרש עם הקמת בניין חדש לגמרי על בסיס המבנה הקיים, שיתייחס לשפה האדריכלית הקיימת ויציע לה פרשנות עכשווית. "פרויקט כזה מצריך מציאה והגדרה של ה־DNA  הקיים ולפתח אותו על מנת להתאימו לימנו אנו", הוא אומר, "הקווים ששורטטו על הטיח בחזית הבית המקורי ויצרו דוגמה דמוית לבנים, ממשיכים גם בקומה השנייה שנוספה לבניין המקורי, אך לא בשאר חלקי הבניין, זאת על מנת  ליצור תמהיל מדויק שיאזן את דוגמת הלבנים".

חוסר השקט בולט באדריכלות המקומית העכשווית
גרש מתייחס לחוסר השקט הבולט באדריכלות המקומית העכשווית, שלדבריו נדמה כי הבניינים נועדו לבדר את הצופה. לשיטתו, במובנים רבים חסרים המתינות ואורך רוח בתכנון והתייחסות לשאלה כיצד יעמוד הבניין במבחן הזמן: "אני נפעם מעבודותיו של האדריכל הפיני אלוור אלטו- אחד מאבות האדריכלות המודרנית, שכבר בתחילת דרכו החל לתכנן תוספות בנייה למבנים קיימים תוך התייחסות למסורת הבנייה המקומית, פעל להגדיר את שפתה וטרם להתפתחותה. גם האדריכל הפורטוגלי אלברוס סיינה יוצר שפה ייחודית של אדריכלות מודרנית שקשורה למורשת ולשפה מקומיות, לחומרים מקומיים ולניתוח של מסורת האדריכלות הים תיכונית. אני מתרשם מהאיפוק, המידתיות והעידון שבולטים בעבודותיהם- תכונות מוערכות מאוד באדריכלות המשפיעות על תמות התכנון על פיהן אנו פועלים. אצל שניהם יש משהו מאוד טקטוני בפרויקטים – החומרים תמיד משרתים את המבנה ומותאמים לכל פרויקט".

אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון
אדריכל צבי גרש // צילום: עמית גירון

ניכר כי גרש וציוותו יוצרים אדריכלות מודרנית עכשווית, שמנהלת דיאלוג מתמיד עם הסביבה האורבנית בה היא מתקיימת. לדבריו: "המקום חשוב ממש כמו השפה האדריכלית וכחלק מהמכלול אנו מתייחסים לאקלים ולטופוגרפיה הים תיכונית המאפיינים את האזור. בד בבד אנחנו נותנים דגש רב לפונקציונליות ולחיות של הבית.   יותר ויותר אנשים עובדים מהבית או חוזרים לעבוד בשעות הערב, ובאופן טבעי החלוקה בין חללי העבודה והמגורים השתנתה. כך גם הרגלי האירוח שהשתנו וכיום יותר ילדים בוגרים חוזרים לגור עם ההורים. הפרשנות האדריכלית של ההרגלים הללו מעניינת אותנו והיא בפירוש באה לידי ביטוי בתכנון".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות