banner
עליזה בלוך // צילום: עמית לוי
עליזה בלוך // צילום: עמית לוי

ראיון אישי עם עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש, שעשתה לנו את 2019

הגברת הראשונה של ראשי הערים בישראל, עליזה בלוך, היא ללא ספק אחת הדמויות הבולטות שעשו את שנת 2019. בראיון ל"מגדילים" היא אומרת: "בית שמש היא המקום הכי טוב במזרח התיכון, אני קוראת ליזמים לבוא לפני שתהיה עליית מחירים", מדברת על הממשלה "שלא סופרת אף אחד" ועל החלום להביא צעירים לעיר

עליזה בלוך // צילום: עמית לוי

"השנה הראשונה בתפקיד היא שנה מרגשת והיא סוג של יום אחד מאוד ארוך, עם תהליך של למידה מצד אחד ומצד שני אין ימי חסד. לא עוצרים ללמוד ואז לקבל החלטות, בכל דקה נתונה את לומדת וצריכה לקבל המון החלטות, ולייצר מצב שכל החלטה נוגעת בכל התחומים באופן מושכל", כך מסכמת עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש ואחת הנשים הבולטות בישראל של 2019 את השנה הראשונה בתפקיד הקשוח, בראיון מיוחד "מגדילים". 

בלוך, היא ללא ספק אופטימית חסרת תקנה, אבל נשארת עם שתי רגליים על הקרקע ולא עוצרת לרגע בדרך למטרה שהציבה לעצמה- להפוך את בית שמש, המדורגת כיום באשכול 2 במדד הסוציואקונומי,  לעיר מספר 1 במזרח התיכון. "הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא לייצר עיר אופטימית וחיובית עם תושבים אופטימיים. בית שמש היא המקום הכי טוב במזרח התיכון, יש לה נגישות מעולה, בלי פקקים, אוויר מדהים, עיר מתפתחת בתחומי התיירות, תעשייה, רפואה, בתי מלון- יש לנו את הכל ואנחנו רוצים להביא צעירים לעיר, זה החלום שלנו", אומרת בלוך הנמרצת, "זו ההזדמנות לקרוא ליזמים- בואו לבית שמש עכשיו כי אחרי זה המחירים יעלו ותצטערו שהפסדתם את התקופה". 

בלוך מודעת היטב לדרך הקשה שצפויה. למעשה, בית שמש לא נחשבת לעיר פריפריאלית לעומת "המתחרות" בסביבה, דוגמת קריית גת והיא גם לא עיר באזורי הביקוש במרכז הארץ. מבחינת הגדרות והטבות שמעניקה הממשלה, בית שמש נופלת בין הכיסאות.  "ממשלת ישראל בעבר הביאה הרבה מאוד אוכלוסייה לבית שמש ובנתה כאן אלפי יח"ד, בלי שום איזון בין מגורים לפיתוח אזורי מסחר, תעסוקה, תשתיות כלכליות מתאימות. היום המצב הוא שצריכה להיות החלטת ממשלה מתקנת, שמייחדת את בית שמש, אחרת הסיכוי שלנו לצאת מהמקום שבו אנו נמצאים הוא נמוך", אומרת בלוך, אשר לא מסתירה את האכזבה משרי משלת ישראל, "להיות שנה ראשונה בקדנציה עם 3 מערכות בחירות לממשלה, כשהרשויות לא מעניינות אף אחד, זה קשה מאוד. אני צריכה לתת דין וחשבון ואין ממשלה לנהל איתה שיח. האתגר הגדול שלנו הוא לנער אותם, בתוך מאבקי הכוח שלהם, יש מדינה לנהל ובתוך כך להעניק לנו יותר משאבים".

עם כניסתה לתפקיד בסוף 2018, קיבלה בלוך לידיה  עיר עם אוכלוסייה ותיקה, לצד אוכלוסייה חדשה וחזקה, עולים מארה"ב, אירופה וגם, אוכלוסייה גדולה מאוד המשתייכת למגזר החרדי. אחד האתגרים הגדולים של ראש העיר כיום, הוא לחלחל לתושבים שיש מקום לכולם: "כולם חיים יחד וכולם צריכים להרגיש שהעיר שלהם. התפקיד שלי הוא לתת לכל אחת ואחד את התחושה שכאן זה הבית שלו", מסבירה בלוך, שמבינה כי מרקם האוכלוסייה גם משפיע על תדמית העיר, "במקביל, אנחנו צריכים לעשות עבודת עומק על תדמית המקום. מקום מדהים, באמצע הארץ, באזור ירוק והאתגר הוא לייצר אווירה של מקום טוב ואיכותי". 

איך עושים את זה?
"אני יכולה למנות ארבעה תחומים שבהם טיפלתי אסטרטגית. הראשון, עבודה על המאזן הדמוגרפי, כי עיר חרדית זה דבר רע ועיר חילונית זה דבר רע. צריך מאזן דמוגרפי נכון, זה בריא ערכית, חברתית ובכלל. 

"התחום השני נוגע לסוגייה כלכלית. מאז שהעיר עברה תהליך גידול מואץ, יש לה ירידה גדולה במדד סוציואקונומי, ואני מבינה שחלק גדול מהיכולת שלי להשפיע על השיח בדיאלוג בין המגזרים, הוא לטפל בסוגייה הכלכלית. עיר חייבת להיות איתנה כלכלית. הגדרתי לעצמי שהסיפור הגדול שלי כרגע הוא לבנות את עמוד השדרה הכלכלי של העיר, ואני עסוקה בהקמה ושיווק של אזורי תעסוקה ומגדלי הייטק, על זה אני עובדת מאוד קשה. בתוך העולם הכלכלי אני עסוקה מאוד גם בחיזוק עסקים קטנים ובינוניים, בעידוד יזמים לבוא לעיר ובעבודה מול ממשלת ישראל. אני נעה על ייזום מקומי ובמקביל, על גיוס משאבים מהממשלה. 

"התחום השלישי מבחינתי הוא שרות לתושב- אני רוצה שהתושבים ירגישו שיש מי שעובד בשבילם. חסרות לנו 1,000 כיתות לימוד, 130 קווי אוטובוס, יש לנו תשתיות משנות ה- 50. תפקידי להגיד שלבית שמש מגיע יותר. לשפר את איכות החיים, ושם אני שמה את מרכז הכובד שלי.

"התחום הרביעי הוא תודעה- האם אנחנו חיים במקום של קונפליקט, האם אנחנו חיים במקום עני או שאנחנו אומרים שאנחנו יכולים לקבוע מודל איך חיים ביחד, מובילים תהליכים ולוקחים את האחריות על גורלנו. הציבור יכול להוביל תהליכים, להשפיע ולקבוע לאן לוקחים את המקום הזה. אני טוענת שבבית שמש של 2020, כלומר התהליכים שמתרחשים היום בעיר- הם מדינת ישראל של 2040". 

האם תקדמי התחדשות עירונית בעיר?
"התחדשות עירונית היא היכולת לקחת את השכונות הוותיקות, הנטושות, שנראות רע, עם אוכלוסייה קשת יום- ולהגיד שאפשר להפוך אותה לשכונה צעירה, בועטת, מייצרת אינטגרציה חברתית. התחדשות עירונית היא קודם כל עסק חברתי. למשל, אני חסידה של המרכזים המסחריים הוותיקים על פני קניונים, תפקידנו לצרוך אצלם, לעודד אותם, לייצר תודעה של יזמות, אנחנו צריכים להחיות אותם בתוך השכונות. אולם, בראש ובראשונה מדובר בתודעה של התושבים והסוחרים, שיש להם יכולת להשפיע על המציאות. בין היתר, פיתוח עירוני בעירוב שימושים הוא כלי אחד להתחדשות אבל תודעה היא הבסיס". 

מה הקושי בהתחדשות עירונית במגזר החרדי?
"ההתאמה של הפיתוח העירוני למגזרים, גם החרדי והכללי, זה מה שאני עושה כל היום. איך מתאימים מקומות עבודה, איך מנגישים את העיריה והמידע לכל השפות, איך בונים יזמות עסקית חרדית. באותו אופן, היום אני מקדמת 5 תוכניות להתחדשות עירונית, שכוללות כ- 5000 יח"ד, בכולן יהיה עירוב שימושים, זאת בנוסף לשכונות חדשות – רמת בית שמש ד', שהיא שכונה גדולה לציבור החרדי עם 10,000 יח"ד ושכונת רמת בית שמש ה' נווה שמיר, המיועדת לציבור הכללי-  שכונה של אנשי קבע, מרכז קאנטרי, ועוד. כל שכונה מותאמת לצביון של האוכלוסייה שלה, בבית שמש יש מקום לכולם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות