banner
פרויקט תמ"א 38 תקוע בשל ריב בין היזם והקבלן // depositphotos
פרויקט תמ"א 38 תקוע בשל ריב בין היזם והקבלן // depositphotos

פרויקט תמ"א 38 תקוע בשל ריב בין היזם והקבלן

פרויקט תמ"א 38 בחיפה אינו מתקדם בשל מחלוקת בין החברה היזמית, ד.י.יעד גלובל אחזקות נדל"ן בע"מ ובין הקבלן א.א אמיר חידוש מבנים בע"מ

פרויקט תמ"א 38 בחיפה אינו מתקדם בשל מחלוקת בין החברה היזמית, ד.י.יעד גלובל אחזקות נדל"ן בע"מ ובין הקבלן א.א אמיר חידוש מבנים בע"מ, האמור לבצע את העבודות באתר עבורה. הצדדים הסכימו כי בורר יוסמך להכריע בסוגיה אולם כעבור זמן מה, עתרה החברה היזמית לבית המשפט בקריות וביקשה לפסול את הבורר, בשל טענה להיכרות מוקדמת שלו עם הקבלן המבצע. בית המשפט דחה לאחרונה את הבקשה.

בעלי הדירות בבניין מגורים ברחוב חורב בחיפה ממתינים זמן רב לרגע המיוחל בו יוכלו להיכנס לדירותיהם המחודשות, אולם ההליכים המסורבלים ממילא בפרויקטים של התחדשות עירונית, הפכו להיות מורכבים עוד יותר לאחר שהתגלעה מחלוקת בין החברה היזמית ובין הקבלן שנשכר על ידה לביצוע העבודות.

הטענה: הובטחו 5.6 מיליון שקל לקבלן ללא הסכם חתום
במהלך החודשים אפריל – מאי 2016 סוכם בין הצדדים כי הקבלן יבצע עבור החברה היזמית עבודות קבלנות "עד המפתח" ועבודות לחיזוק הבניין והתאמתו, וזאת כנגד תמורה בסך של 5,600,000 שקל. בין הצדדים לא נחתם הסכם בכתב וטיוטות שהוחלפו בין באי כוחם נותרו כאלה.

הקבלן החל בביצוע העבודות, ואין מחלוקת בין הצדדים כי שולם לו עד היום סך של 2,685,930 שקל. אולם בין הצדדים התגלעו מחלוקות שונות: הקבלן טען כי מנהלי החברה היזמית התחמקו מחתימה על הסכם המסדיר את מערכת היחסים ביניהם וכי הם מסרבים לשלם את המגיע לו עבור העבודות שבוצעו על ידו, מה שמעלה חשש כי אין להם את האמצעים הנדרשים לצורך ביצוע הפרויקט. עוד נטען כי הנתבעים סירבו בחוסר תום לב לבדוק את החשבון שהוגש, ותחת זאת החלו לנקוט בהליכים ובפעולות כדי להביא לסילוקו מהאתר.

הקבלן הגיש צו מניעה: לאסור על התקשורת עם קבלן אחר
תחילתו של ההליך בבקשה למתן צו מניעה זמני שהוגשה ע"י הקבלן המבצע לאסור על החברה היזמית לפעול לסילוק ידה מאתר העבודה של הפרויקט. עוד ביקש הקבלן כי בית המשפט יאסור על החברה להתקשר עם כל גורם אחר ובכלל זה קבלנים ו/או עובדים לצורך השלמת עבודות הבנייה בפרויקט ולאסור עליהם לעשות שימוש בחומרי הבנייה וכלי העבודה של התובעת המצויים באתר.

היזם הגיש צו מניעה: התקדמו בעצלתיים
החברה היזמית התנגדה לבקשה והגישה מנגד בקשה מטעמה למתן צו מניעה, במסגרתה ביקשה כי יינתן צו האוסר על הקבלן להיכנס לאתר הפרויקט ולבצע כל פעולה ושימוש בו או להפריע לעבודה המתבצעת שם. החברה היזמית טענה כי התשלום אמור להיות מבוצע על פי התקדמות העבודות בפועל ולשיטתה, אלו התקדמו בעצלתיים עם מחדלים וליקויים חמורים ורבים.

היזם ביקש לפסול את הבורר
בדיון שהתקיים בשתי הבקשות הורה ביהמ"ש, בהסכמת הצדדים, על העברת התיק לבוררות בפני מהנדס. אלא שכשלושה שבועות לאחר מכן ולאחר שהבורר כבר ביקר באתר ונקבעה ישיבת בוררות, הגישה החברה היזמית לבורר בקשה בהולה לפסילתו וזאת בטענה שהבורר בעל קשרים ענפים עם הקבלן המבצע ועם בא כוחו, זאת לאחר שנחשף לעובדה שבא כוח הקבלן פנה לבורר המוסכם ארבע פעמים בעבר בעניינים שונים. הבורר דחה את הטענות וציין כי אין לו כל "קשרים" אותם הוא מסתיר, אולם העניין התגלגל לפתחו של בית המשפט.

בית המשפט קבע כי הבורר יישאר
השופטת לובנה שלאעטה חלאילה, קבעה בהחלטתה: "העברת בורר מתפקידו הינה צעד דרסטי העומד בסתירה לעצם מגמתם של הליכי הבוררות, האמורים להתקיים ללא התערבותו של בית המשפט, תוך הסתמכות על יושרו של הבורר והתחייבותו לנהל את ההליכים שבפניו בצורה הוגנת וצודקת. פנייה למהנדס ארבע פעמים, לאורך השנים, כאשר הפנייה האחרונה הייתה בשנת 2012 אינה מלמדת כי על קשר ששולל את האובייקטיביות שלו וגם לא על "מחויבות" כלשהי מצד האחרון לעו"ד.

לא שוכנעתי כי קיימת הצדקה להעברת הבורר מתפקידו. אין די בחשש ערטילאי שהבורר חסר יכולת להיות אובייקטיבי בשל קרבתו לצד השני, אלא יש צורך בהוכחת משהו ממשי יותר, שאכן חששם של הנתבעים סביר והגיוני, מה שלא הוכח".

עוד הוסיפה השופטת: "משבחרו הצדדים לפתור את הסכסוכים שביניהם במסגרת בוררות, אופן ניהול ההליך מסור לבורר שיש לו יתרון מובהק בקביעת הדרך הראויה לדון בו ולהביא לפתרונו המהיר והצודק".

בנסיבות העניין החליטה השופטת שלא לפסוק הוצאות עבור מי מהצדדים.

סקר התחדשות עירונית של מגדילים – נצלו הזדמנות להשפיע והקדישו שתי דקות למילוי הסקר

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות