banner
תושבי חולון מפגינים // צילום: יגאל אליהו
תושבי חולון מפגינים // צילום: יגאל אליהו

זעקת תושבי חולון: העירייה מסרבת לאשר תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38

"הפקרות": התושבים, שמנסים לקדם פרויקט התחדשות עירונית בשכונת תל גיבורים, יצאו להפגין נגד העירייה, לאחר שבמשך שנים נדחו על ידה תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 בבניין שבו הם מתגוררים. בעירייה מעדיפים לקדם תוכנית שכונתית, וטוענים: קיימות מגבלות בנייה בשל קו המטרו המתוכנן לעבור במקום". אחד התושבים: "התקרה מתפוררת לי מעל הראש"

 

בעלי דירות בשני בנייני רכבת ישנים בשכונת תל גיבורים בחולון יצאו ביום רביעי שעבר להפגין מול העירייה אל מול שהם מכנים "הפקרות" מצד קברניטיה. בשני הבניינים מתגוררות 64 משפחות הממתינות זמן רב לשיפור באיכות חייהן אולם נאלצות לראות את חלומן הגדול מתנפץ פעם אחר פעם אל סלעי המציאות.

תושבי חולון מפגינים  // צילום: יגאל אליהו
תושבי חולון מפגינים // צילום: יגאל אליהו

בעלי הדירות המתגוררים ברחוב המעפילים מנסים לקדם בשנים האחרונות פרויקט פינוי בינוי ללא הצלחה, כאשר לטענתם, למרות שהעירייה קידמה את המודעות להתחדשות עירונית בשכונה הוותיקה, ברגע האמת היא דחתה את התוכניות שהגישו בזו אחר זו. הם מציינים כי במשך יותר משנתיים עיריית חולון דוחה אותם בהלוך ושוב ואינה מאפשרת להם להתקדם בפרויקט התחדשות עירונית ולמעשה מותירה אותם ללא מענה הולם באשר לתנאי מגוריהם, ואף מסכנת את חייהם.

שכונת תל גיבורים בחולון // צילום: ללא קרדיט
שכונת תל גיבורים בחולון // צילום: ללא קרדיט

עם זאת, גורמים בעירייה מציינים כי חלופות התכנון שהציגו בעלי הדירות לא תאמו את תוכנית ח/623 וכי נמסר להם שלאחר עדכון דו"ח השמאי והמתווה התכנוני, עליהם להעביר מתווה תכנוני בהתאם לנדרש כדי שהעירייה תמשיך בטיפול.

בשלהי חודש מרץ 2017  שכרו בעלי הדירות את חברת פיקוח ושיווק פרויקטים (חברת יגאל אלון) על מנת שזו תבחן אפשרות לקדם התחדשות עירונית בבניינים שלהם. בחברה מציינים כי לאחר בדיקה מול הרשות המקומית עלה, כי ניתן לבצע פרויקט במתווה תמ"א 38/1 (עיבוי בינוי). התהליך התקדם מול העירייה, אך לפני כשנה היא הודיעה במפתיע לטענתם על הפקעה בחזית הבניינים לצורך הרחבת דרכים. כך נותרו בעלי הדירות בין הפטיש לסדן – מחד אין להם אפשרות לביצוע פרויקט פינוי בינוי בשל חוסר זכויות בנייה, העדר כדאיות כלכלית ומגבלת גובה ומנגד, אין אפשרות לביצוע פרויקט עיבוי בינוי בשל ההפקעה בכביש.

כבר בחודש פברואר השנה פנתה עו"ד אלה ברדסלבסקיה המייצגת את בעלי הדירות לראש העיר, מוטי ששון, במכתב וציינה בין היתר: "פניה זו הינה 'צעקת הצילו' של מרשיי אשר כבר מעל שנתיים מנסים לקדם פרויקט פינוי במתחם, שכן מדובר במבנים ישנים מאוד בהם גרים אנשים שניתן להגדירם כ"אוכלוסייה חלשה" ברמת חיים הכי נמוכה שיש.

בשלב זה, בעלי הדירות נמצאים במצב אי ודאות ומרגישים שהם שוב "קורבן" של התנהלות העירייה שמצד אחד קיימת הבטחה להתחדשות עירונית והכרזה על 'פינוי בינוי' באזור ומצד שני דחייה טוטאלית של ההצעות מטעם בעלי הדירות, ניסיון 'למרוח' מתן החלטות וחוסר התחשבות ב -64 משפחות, בהן משפחות של אנשים קשישים ומשפחות עם ילדים קטנים. בעלי הדירות מבקשים התערבותך בעניין על מנת שיוכלו לקבל יחס רציני, תשובות ברורות וקידום הפרויקט שכל כך חשוב להם".

אחד מבעלי הדירות בבניינים, דודי בן עזרא, אמר ל"מגדילים": "מה שמכעיס אותנו בעיקר זה שלמעשה העירייה הייתה זו שהעלתה את הנושא של התחדשות עירונית. הם הגיעו אלינו לפני יותר משנתיים ואמרו שהם רוצים לקדם את ההתחדשות העירונית בשכונת תל גיבורים, עשו לנו כנסים ובסופו של דבר הכל נתקע. הגשנו מספר תוכניות שכל הזמן פוסלים אותן והיזם אומר שהתוכניות של העירייה לא כלכליות מבחינתו. הדרישות שלנו לא בשמיים מדובר כאן על תוספת של שש או שמונה מטרים זה כל הסיפור, אבל העירייה רוצה שנקצה להם גם שטח למסחר ובסופו של דבר אנחנו נשארים בלי כלום".

נזקים בתוך אחת הדירות // צילום: ללא קרדיט
נזקים בתוך אחת הדירות // צילום: ללא קרדיט

איך אתה יכול לתאר את נחיצות הפרויקט ?
"תשמע, התקרה מתפוררת לי מעל הראש בחדר השינה, ממש רואים את היסודות של הברזל. בגשמים יש אצלנו שיטפונות לא נורמליים, ממש עכשיו התפוצץ צינור רקוב, אלו בניינים של 50-60 שנה, בכל פעם יש תקלה אחרת וזה לא נגמר. אנחנו מרגישים תסכול בל יתואר, מרגיש לנו שהעירייה מטרפדת לנו את הפרויקט כל פעם מחדש. אנחנו מבקשים שייתנו לנו את האפשרות לקדם את איכות החיים שלנו".

אלון וייזברג ויגאל אליהו מקבוצת יגאל אלון אמרו ל"מגדילים": "בעלי הדירות מצויים במצוקה, הבניין ישן ומצבו אינו טוב, אין בדירות ממ"דים, בעלי הדירות חשים לא בטוחים בבתיהם. מעבר לכך, לטענתם העירייה מתעמרת בהם – מונעת מהם בניין חדש בשעה שכל הבניינים באזור עוברים התחדשות עירונית, שולחת אותם הלוך ושוב להציג תוכניות חדשות ומותירה אותם ללא מענה הולם. כבר יותר משנתיים שבעלי הדירות נמצאים בתהליך לקידום תוכנית פינוי בינוי מול העירייה. במהלך שנתיים אלו הוגשו 9 תוכניות לעירייה, הכוללות דוחות שמאי המתייחסים לפן הכלכלי. כל תוכנית כזאת נדחית על ידי העירייה מסיבה זו או אחרת, מה שמותיר את הדיירים להתגורר במגורים המסכנים את חייהם.  חשוב לציין, כי העירייה על פי בקשתה, תקבל שטחים להרחבת כבישים, שטח מסחר וגני ילדים – ועדיין אף לא אחת מהתוכניות שהגישה החברה המלווה את הדיירים, התקבלה על ידי העירייה".

עוד הוסיף וייזברג: "לאחר שהתחלנו לעבוד עם הבניינים יצאנו לקול קורא לביצוע הפרויקט וחברת הכשרת היישוב נבחרה. לאחר מספר פגישות תכנוניות הכשרת היישוב הודיעה שהיא לא מעוניינת לקדם את הפרויקט לאחר שהתרשמה שהעירייה לא מעוניינת בו. עשינו פרוגרמות תכנוניות כדי לקדם את התהליך עבור בעלי הדירות, אבל הכל נשאר תקוע במחלקת התכנון של העירייה. דיירים שילמו מכיסם על דוח שמאי שמראה שהתוכניות של העירייה לא כלכליות ושהתוכניות שאנו מציגים הן היחידות שניתן לקדם אבל זה לא עוזר".

מה אומרים לכם בעירייה ?
"בכל פעם כשאנחנו מגיעים לפגישות אנחנו מדברים על משהו אחד ומקבלים פרוטוקול על משהו אחר. זה מייאש את בעלי הדירות, לא מצליחים להבין מדוע העירייה לא רוצה לקדם את הפרויקט. אנחנו פשוט לא מבינים למה העירייה תוקעת את הפרויקט. אנחנו מנסים להתקדם ובכל פעם מגיע מנהל מחלקת תכנון ואומר 'זה לא תואם וזה לא תואם'. אין היתכנות לפרויקט בצורה שהעירייה מבקשת. לא יכול להיות שאנחנו מגישים כל כך הרבה תוכניות והן לא טובות עבור העירייה".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "במקום נמצאת בתהליך תוכנית התחדשות לכלל השכונה ובנוסף קיימות מגבלות בנייה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בשל קו המטרו שמתוכנן לעבור במקום. לפיכך, קיימת בשלב זה חוסר בהירות לקידום תוכנית ולא ניתן לקדם פינוי-בינוי".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות