banner
עו"ד דן הלפרט // יחצ
עו"ד דן הלפרט // יחצ

משבר הקורונה: האם היזמים יפצו בעלי דירות בשל איחורי מסירה?

עו"ד דן הלפרט עם התשובות: מהו כוח עליון, האם היזמים יוכלו לטעון כי מסירת הדירות התעכבה עקב מצב חירום ומי יפצה את בעלי הנכסים?

עו"ד דן הלפרט // יחצ

עו"ד דן הלפרט נדרש בימים לסוגייה מורכבת, לאחר שבעקבות משבר הקורונה, עולה סוגיית האיחור במסירת הדירות. האם מצב החירום ייחשב במקרים אלו לכוח עליון, שיגן על היזמים מתשלום פיצויים? 

"כוח עליון הוא מצב שנכפה עלינו, מצב שבו איבדנו שליטה על תהליך, וכתוצאה מכך בעלי הדירות והיזם נקלעים למצב שנכפה עליהם עיכוב או הקפאה של התהליכים, עצירה של פעולות הביצוע או התכנון ומכאן גם איחור במסירת דירות", מסביר עו"ד הלפרט, "מצב זה יכול להגרם בשל משברים שונים, כגון כתוצאה מפעולות איבה, מלחמות ומגפה כמו וירוס הקורונה". 

עו"ד הלפרט מדווח עוד כי היזמים מתחילים להיערך בהתאם לכך ליום שאחרי המגפה: "אנחנו מקבלים הרבה פניות מיזמים שעוצרים את כל הפעילות, לאחר שלטענתם הדבר נכפה עליהם עקב מגפת הקורונה. הם נערכים, ומודיעים לנו להתכונן לאיחורים במסירת הדירות". 

לשאלה האם בעלי הדירות יהיו זכאים לפיצויים, אומר עו"ד הלפרט: "כוח עליון מוגדר בתוך הסכם התחדשות עירונית, שמגדיר את המצבים האלו חוזית. כמו כן, זה גם מעוגן בחוק ויש לנו שני חוקים שמסדירים את הנושא, האחד נוגע למצב שבו היזם לא יכול להשלים את העסקה והשני נוגע למצב שבו האירוע יוביל לעיכוב ארוך טווח, שיוביל לאיחור במסירת הדירות- מה שמביא אתו את סוגיית הפיצוי לבעלי הדירות על פי חוק המכר. 

"במקרים מסוימים, הצדדים יכולים להחליט שבמצבים של כוח עליון היזם לא ישלם פיצוי בשל סיבת כוח עליון. אולם בבוא היום הסוגייה תגיע לערכאות משפטיות ותוכרע שם. 

"היזם יצטרך להוכיח שהוא עשה כל שהוא יכול כדי להימנע מאותו עיכוב, ויש מה לעשות. אפשר להתקדם בהליכי תכנון וגם בהליכי ביצוע, למשל, לא בהכרח צריך לעצור את כל אתר הבנייה". 

בשורה התחתונה, לא מדובר בסוף פסוק ובתי המשפט יצטרכו לפרש האם אירוע הקורונה הוא כוח עליון שהוביל לאיחור במסירת הדירות – ומשם תיגזר גם שאלת הפיצוי. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות