banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

בלעדי: הוארכו תוקפן של הוראות "שבס כחלון"

מינהל התכנון הודיע כי ההקלות יישארו בתוקפן 3 חודשים לאחר כינונה של הכנסת ה-23. עו"ד ענת בירן: "ניתן כאן חלון הזדמנויות חשוב להגשת בקשות להיתרי בניה הכוללות הקלת "שבס כחלון" לעוד מספר חדשים"

רות שוורץ חנוך, סגנית מנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה הודיעה ליו"ר הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ומהנדסי הרשויות המקומיות: ההקלות הוארכו בשל פיזור הכנס ויעמדו בתוקפן עד תום 3 חודשים מעת כינונה של הכנסת ה-23. המשמעות- הארכת תוקפן של ההנחיות בעוד מספר חודשים. 

בהנחיות שהוציאה רות שוורץ חנוך, סגנית מנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה אל יו"ר הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ומהנדסי הרשויות המקומיות, היא מעדכנת כי תוקפן של הוראות השעה, אשר היו אמורות להסתיים ב- 3.1.2020 הוארכו: "לאור פיזורה של הכנסת ה-22, אבקש לעדכנם כי סעיף 38 לחו"י הכנסת חל כך שהוראות השעה הקבועות להלן שאמורות היו לפקוע בתאריך 3.1.2020 הוארכו בשל פיזור הכנס ויעמדו בתוקפן עד תום 3 חודשים מעת כינונה של הכנסת ה-23", כך נכתב בהנחיות. 

עוד מפרטת ומציינת שוורץ חנוך, כי סעיף 151(ב3) לחוק התכנון והבנייה מאפשר בין היתר, מתן הקלה לעניין תוספת שטחי בנייה עד 20% בתנאים שקבועים בסעיף וכן, תקנה 2 (9)(ד) לתקנות התכנון והבנייה (סטייה ניכרת מתוכנית), לפיה ניתן לאשר הקלה לתוספת יח"ד בשיעור העולה על 20% אך לא יותר מ-30% , בהתקיים התנאים שנקבעו בתקנה. 

עו"ד ענת בירן ממשרד "ענת בירן משרד עורכי דין", מסבירה כי: "ניתן כאן חלון הזדמנויות חשוב להגשת בקשות להיתרי בניה הכוללות הקלת "שבס כחלון" לעוד מספר חדשים. התחולה של הקלת שבס כחלון שמשמעותה – מתן תוספת של עד 20% משטחי הבניה המותרים עבור תוספת של עד 30% ממספר הדירות המותר, הוארכה בכמה חדשים, ומאפשרת להגיש בקשות להקלה.
יש לזכור כי תנאי לקבלת התוספת הוא אישור לכך כי התשתיות הציבוריות נותנות מענה לתוספת הדירות ויש שכונות בהן מהנדסי העיר אינם מוכנים לתמוך שתגבור הזכויות מאחר שלטענתם הדבר יעמיס על התשתיות ויחמיר את המצוקה הקיימת כבר היום".

פינוי בינוי בתל אביב | עורכת הדין ענת בירן // צילום: בני אדם
עורכת הדין ענת בירן // צילום: בני אדם

יחד עם זאת, מציינת עו"ד בירן כי: "תוספת כחלון שבס מאוד משמעותית בפרויקטים של מחיר למשתכן משום שהיא בעצם מאפשרת ליזמים למצות את אחוזי הבניה ולמקסם את מספר הדירות שייבנו בפרויקט, וכן להוסיף דירות בגדלים המתאימים  לקהל היעד. במכרזי מחיר למשתכן המדינה אינה מתירה ליזם לקדם תב"ע לתוספת דירות או זכויות אך מתירה לו לממש הקלות אפשריות, והכלי המרכזי להתאמת התכנון לפרויקטים הללו הוא "הקלת כחלון שבס. 

כמו כן, מדובר בכלי תכנוני ורישויי מאוד חשוב במימוש פרויקטים המבוססים על תכניות מתאר ישנות שאושרו בתקופה בה היה מקובל על ידי הרשויות המקומיות לדרוש דירות גדולות, שתהוונה מקור משיכה למשפחות מבוססות. כיום, עקב הצורך ההולך וגובר בדירות קטנות יותר, שתהיינה בנות השגה מבחינה כלכלית ואף מתאימות לאוכלוסיות כמו משפחות חד הוריות, מקטיני דיור, רווקים וכיו"ב – "חוק כחלון שבס" חיוני מאחר שהוא נותן מענה מהיר להתאמת התכנון לצרכים המשתנים".ט

טט

עו"ד צביקה שוב // יחצ
עו"ד צביקה שוב // יחצ
עו"ד צבי שוב, מציין בעקבות הפרסום כי: "מטרת הוראת השעה הינה הגברת הצפיפות במגרשים המיועדים לבנייה רוויה, על מנת לאפשר הגדלת מלאי יחידות הדיור לטובת הציבור, מבלי לפגוע בשטח הדירות. הוראת השעה שחוקקה בשנת 2015, אפשרה להוסיף שטחי בנייה למגורים בהליך של מתן הקלה, ולא רק בהליך של אישור תכנית, בכפוף לתנאים המפורטים. נציין כי הבקשה נבחנת בראי הליך ההקלה, שאיננה בגדר זכות קנויה הכפופה לשיקול דעת הועדה המקומית. בבחינת בקשה להקלה תיבחן בין היתר האם קיימת הצדקה תכנונית. הוראת השעה מגדירה למעשה את ה'הצדקה התכנונית' להקלה בתוספת בשטחים ומתוך כך במספר יחידות הדיור ולהקלות הנלוות – כהגדלת היצע יחידות דיור נדרשות״.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות