banner
תמ"א 38 רמת השרון | צו מניעה לפרסום תוכנית המתאר של הוד השרון // dspositphotos
צו מניעה לפרסום תוכנית המתאר של הוד השרון // dspositphotos

צו מניעה לפרסום תוכנית המתאר של הוד השרון

התושבים נאבקו, ועדות התכנון השיבו אש, הבחירות השתרבבו לדיון והשופטת הכריזה על טיים אאוט

ניתן צו ביניים האוסר על פרסום תוכנית המתאר הכוללנית של הוד השרון עד להחלטה בעתירה.  כזכור, תחילת הפרשה המשפטית לפני כחודש, כאשר ועד הפעולה של תושבי הוד השרון ואחרים הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד, באמצעות באות כוחם עו"ד ענת בירן ואינה טל, זאת לאחר שוועדת המשנה התנגדויות של הוועדה המחוזית החליטה לאשר את תוכנית המתאר של הוד השרון (תוכנית הר/2050), תוך דחיית עיקר ההתנגדויות שהגישו התושבים.  התושבים ביקשו לבטל את החלטת יו"ר הוועדה המחוזית ולאפשר להם להגיש ערר על ההחלטה. במקביל הגישו התושבים באמצעות באות כוחן, עו"ד ענת בירן ועו"ד אינה טל, בקשה דחופה למתן צו ביניים, במטרה למנוע מהוועדה המחוזית לפרסם את  התוכנית עד לסיום ההליכים בעתירה.

התושבים: תוכנית הרסנית לעיר
התושבים טענו בעתירה כי תוכנית המתאר מתווה את התכנון של העיר הוד השרון לעשורים הקרובים ומוסיפה עשרות אלפי יחידות דיור וכי מפאת היקפה של התוכנית והשלכותיה על עתידה של עיר שלמה ותושביה ולאור העובדה שהוגשו לתוכנית כ- 1800 התנגדויות של תושבים שרובן המכריע לא נידון, ההחלטה שלא לאפשר להם לערור למועצת הארצית לתכנון איננה סבירה. עוד הם טענו, כי תוכנית המתאר הינה תוכנית הרסנית לעיר, שהתקבלה ללא תהליך חוקי של שיתוף הציבור וכי נראה שההחלטה שלא לתת רשות לערור היא חלק ממגמה כללית של השתקה והבטחות שלא ניתן לממש בדבר פתרונות תחבורה.

העיריה: "פוגעים באינטרס הציבורי"

מנגד לטענות מסרה עיריית הוד השרון עם הגשת התביעה כי: "תפקידה ומחויבותה של עיריית הוד השרון הינה ליצור תכנון עירוני ארוך טווח הצופה את פני העתיד ונותן מענה מיטבי לצמיחה העירונית בכל תחומי החיים. מחויבות זו מעוגנת בתוכנית המתאר לעיר, אשר נוצרה לאחר הליך שיתוף ציבור נרחב ואושרה על ידי וועדות התכנון. מדובר בתוכנית מובילה מסוגה בישראל הכוללת חזון תכנוני ייחודי 'טבע עירוני' ובמרכזו הוספתם של פארקים בהיקף כולל של 2,000 דונמים למרחב העירוני. התנגדות העותרים לתוכנית וטענותיהם הממוחזרות נבדקו ונידונו הן על ידי הוועדה המקומית והן על ידי הוועדה המחוזית. בכל אחת מהפעמים נדחו ההתנגדויות בשל אי עמידתן במבחן המציאות, תשובה מפורטת בנושא נמסרה למתנגדים ואף נדחתה בקשם להגשת ערר. התוכנית כולה, כמו גם המענה המפורט להתנגדויות מפורסמים בשקיפות מלאה באתר העירייה ואנו מזמינים את כל תושבי העיר להכיר מקרוב את התוכנית. כל ניסיון לבטל את תוכנית המתאר איננו אלא ממניעים סובייקטיביים ו/או שאינם מקצועיים והם פוגעים באינטרס הציבורי הרחב ובעתיד התפתחותה של העיר".

בא כוחה של הוועדה המקומית: "ישנן בחירות"

במהלך הדיון הסוער הציגו הצדדים לתביעה את מכלול עמדותיהם ועל אף הניסיון להתרכז בדיון ענייני, ניכר כי הוועדה המחוזית הביעה תמיכה חד משמעית בתוכנית וכי הוועדה המקומית התנגדה חד משמעית לעמדת התושבים. גם הבחירות שיתקיימו השנה לרשות המקומית, עלו על הפרק בלהט הדיון. כך זה נשמע:

עו"ד גופמן, מטעם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז: "יש כאן אינטרס אישי צר של קבוצה של אנשים ורצון שלהם להשאיר עיר במרכז הארץ במה שהם מכנים צביון כפרי, הם לא רוצים שיבנו להם בניינים גבוהים אלא בניינים נמוכים, הם רוצים להשאר עיר קטנה".

עו"ד קוקיא מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוד השרון אמר כי: "…כשאני שוקל מה יקרה כאשר לא קיבלו חלק מההמלצות וכאשר יהיה עיכוב שאנחנו לא יודעים לכמה זמן, הנזק עולה לאין שיעור על טענה כזו או אחרת…..כשאנחנו יוצאים עם זה, נתחיל לרוץ למועצה, ישנן בחירות, אף אחד לא יודע לכמה זמן יעכבו, יכול להיות שיש אינטרס למשוך זמן ולגלגל את התכנית".

עו"ד בירן השיבה: "אפשר להגיע להסכמות. אומרים יש בחירות, כי ראש העיר רוצה להראות שיש תכנית מתאר". עו"ד קוקיא ענה: "אין לזה קשר. ועדה מחוזית, ההחלטות שלה לא כפופות לרצון של ראש עיר כזה או אחר. הן כפופות לשיקול הדעת שלה ולתכנית המתאר".

בשלב זה אמר מוחמד נאטור, ראש צוות מרכז בוועדה המחוזית כי: "בסופו של דבר התגבש סל של פתרונות תחבורה שנקבע בתוך תוכנית המתאר, היא לא יכולה לרדת לרזולוציה יותר עמוקה ממה שמציעה היום, גם אם תגיע למועצה הארצית". עו"ד בירן השיבה: "בתכנית מתאר כוללנית יש מכסות".

לאחר דין ודברים בין הצדדים, אמר עו"ד קוקיא כי: "מבחינתנו אפשר לקבל הכרעה. אנחנו לא יכולים להסכים לצו. אני לא מוכן לצו ואני רוצה שתהיה הכרעה".

השופטת נתנה צו ביניים לפרסום תוכנית המתאר
השופטת ורדה מרוז אכן הכריעה וקבעה כי יינתן צו ביניים, לפיו אין לפרסם את תוכנית המתאר הכוללנית של הוד השרון עד להחלטתה בעתירה.

בהחלטתה קבעה כי: "במהלך הדיון התגבשה סוגיה אחת ברורה הנדרשת להכרעה וזאת מבלי להקל ראש ביתר הסוגיות, והיא שאלת המענה התחבורתי המצוי בלב תוכנית המתאר הכוללנית, האם די בו כדי להעביר את השרביט בנושא התכנון המפורט לסמכות הודעה המקומית כלשון תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה. מדובר בסוגיה בעלת משקל, הגם שאיני קובעת עמדה באשר להכרעתה…כך או כך סבורני כי קמה תשתית מתאימה למתן צו ביניים עד למתן פסק דין בעתירה וזאת לאחר ששקלתי את מאזו הנוחות והגעתי לכלל מסקנה, כי נכון לעת הזו אין לקבל את טענת המשיבים לפיה מאזן הנוחות נוטה לטובתם. ראוי לציין כי אישור התכנית מתווה את גורלה של העיר לשנים רבות ועל כן, עיכוב של חודשים ספורים אינו בעל משקל קריטי כפי שהוצג על ידי ב"כ המשיבים".

דיון נוסף בעתירה יתקיים ביום ה-22.2.18.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות