banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

חברת הדירוג S&P אישררה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של AA-

תחזית הדירוג נותרה "יציבה". בחברת S&P מעריכים כי לאור המשבר, כלכלת ישראל עשויה להיפגע בשיעור ממוצע של 5.5% בשנת 2020 אולם תתאושש ותצמח ביותר מ- 6% בשנת 2021. עוד על פי הדיווח- החשיפה למשכנתאות למגורים מהווה סיכון לטווח הבינוני במערכת הבנקאית

אילוסטרציה // Depositphotos

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה כי אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA-  והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". שתי המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית וכן סיכונים גיאו-פוליטיים. 

בחברה מציינים מספר גורמים שעשויים להביא להעלאת דירוג האשראי של ישראל, ביניהם, מאמצים לשיפור הביצועים הפיסקליים שיביאו להפחתה מהותית בחוב הציבורי נטו, הפחתה בתשלומי הריבית ושיפור מהותי במצב הביטחוני במזרח התיכון. לחליפין, היחלשות של הכלכלה, שינוי ניכר במאזן התשלומים או הביצועים הפיסקליים של המדינה מעבר לתחזיות החברה, או להבדיל עליה בסיכונים הביטחוניים של המדינה, כל אלה עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

נציגי החברה ציינו כי למרות האתגרים הפיסקליים שנוצרו לאור משבר הקורונה והעובדה שבישראל לא מכהנת ממשלה קבועה קרוב לשנה וחצי, הם צופים כי המחויבות למשמעת פיסקלית תגבר מיד עם הקמת הממשלה ושצעדים אלו יהיו בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות. הנציגים צופים כי יעילות המערכת המוסדית והשלטונית בישראל תאזן את השלכות מערכות הבחירות האחרונות ותתרום להמשך מדיניות מאקרו כלכלית אחראית. 

בחברת S&P מעריכים כי לאור המשבר, כלכלת ישראל עשויה להיפגע בשיעור ממוצע של 5.5% בשנת 2020 לראשונה מזה שני עשורים (מצוין כי המשק לא התמודד עם מיתון ב-18 השנים האחרונות), אך עם זאת, הכלכלה תתאושש ותצמח ביותר מ- 6% בשנת 2021. כמו כן מציינת החברה כי הכלכלה הישראלית מסוגלת להתגבר על המשבר ולחזור למסלול הצמיחה שהיה לפני משבר הקורונה וכן מגזר ההיי טק יסייע להתאוששות הכלכלית. בנוסף, היסודות המאקרו כלכליים של ישראל נותרו איתנים – כלכלה דינאמית, הון אנושי, מינוף נמוך במגזר הפרטי, מעמדה החיצוני של ישראל ומגזר פיננסי מפוקח היטב.

בהודעה נכתב כי לאור המשבר ממשלת ישראל ביצעה מהלכים פיסקאליים ומוניטריים בהיקף של 7.5% מהתמ"ג שיתרמו להתאוששות המשק במהרה ולחזרתו למסלול הצמיחה הטבעי. כמו כן בעקבות ההסכם להקמת ממשלת אחדות, תמה תקופת אי הוודאות וחזרה היכולת לבצע מהלכים משמעותיים ארוכי טווח.

האנליסטים של החברה מציינים כי הגירעון הממשלתי יגדל למעל 10% מהתמ"ג ושיעור החוב הממשלתי נטו יעמוד על כ- 71% בשנת 2020.  האנליסטים מציינים לטובה את ההנפקות הגלובליות שביצעה ישראל ובמיוחד את הנפקת האיגרת ל- 100 שנה, המעידה על אמון המשקיעים בכלכלה הישראלית לטווח הארוך. צפי החברה הוא שעם ביצוע צעדים פיסקליים על ידי הממשלה הגירעון ירד ל-5% בשנת 2021 ויחזור ליעד של מתחת ל-3% בשנים 2022-2023.

נציגי החברה מציינים כי ישראל מנהלת עודף בחשבון השוטף מזה 17 שנים הנתמך על ידי יצוא שירותים, למרות הירידה הצפויה השנה התאוששות הביקוש לשירותים ישראלים יחזיר את העודף לרמתו של 3% מהתמ"ג כפי שהיה לפני המשבר.

האנליסטים מוסיפים כי בנק ישראל הוא מוסד אמין ובעל ניסיון רב ומציינים את הצעדים המוניטריים שביצע כתגובה למשבר – הורדת שיעור הריבית, הפחתת דרישות רגולטוריות הנדרשות מהבנקים, רכישות אג"ח ועסקאות החלף. למערכת הבנקאית הון גבוה, מדדי רווחיות ונזילות גבוהים ואיכות הנכסים בה גבוהה מאוד. החשיפה למשכנתאות למגורים מהווה סיכון לטווח הבינוני במערכת הבנקאית. 

הדירוג הנוכחי של ישראל על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות:

 

 

 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות