banner
זאב בילסקי // צילום מרסאלו
זאב בילסקי // צילום מרסאלו

הועברה למחוזית תכנית מתקן התפלת המים בגליל המערבי

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה להעביר את התכנית להקמת מתקן ההתפלה הגדול בצפון להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור

תמונה: זאב בילסקי // צילום מרסאלו

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות, בראשות זאב בילסקי, החליטה להעביר להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור את התכנית להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי (תת"ל 90). עלות המתקן מוערכת בכ-2 מיליארד ₪. מדובר במתקן ההתפלה הגדול ביותר שיוקם בצפון והוא צפוי בשלב הסופי להתפיל כ-200 מלמ"ק מים בשנה. הוועדות המחוזיות והציבור יוכלו להגיש את השגותיהם לתכנית תוך 60 יום.

מתקן להתפלת מי ים בגליל המערבי הינו המתקן השישי המתוכנן במערך ההתפלה של מדינת ישראל והוא יתווסף למתקנים שכבר קיימים באשקלון, אשדוד, שורק, פלמחים וחדרה. ממינהל התכנון נמסר כי: "לאחר הצגת ממצאי בחינת החלופות, הוועדה השתכנעה כי חלופת שרגא עדיפה על חלופת רגבה למתקן ההתפלה בהיותה כלואה בין המחנה למסילת הרכבת ולאור העובדה כי ישנם פתרונות אפשריים למיגון אקוסטי. זאת, לעומת חלופת רגבה ("חלופת השדות") הנמצאת בלב שטחים פתוחים וצנרת המים הנלווית לה תהיה ארוכה יותר, שתחייב הקמת תחנת שאיבה מחוץ למתקן. כמו כן השתכנעה הוועדה כי חלופת מאגר מי המוצר הצפוני עדיפה על חלופת מאגר מי המוצר הדרומי בשל ריחוקה מתכניות פיתוח עתידיות למגורים של קיבוץ שמרת. עוד נקבע כי יש לאמץ את חלופות רצועת המים בשטחים החקלאיים המסתמכת ברובה על תמ"א 34/ב/6 שקבעה רצועה ייעודית לשם כך ולא בתחום כביש 6 בשל אי הוודאות לגבי מועד התכנון והביצוע של כביש זה".

בהחלטתה ציינה הוועדה כי היא "מברכת על התכנית שקידומה החל עוד במועצה הארצית לפני למעלה מעשור והתעכבה בשל חסמים רבים, למרות הדחיפות הרבה בהקמת המתקן בגליל המערבי, הן לצורכי משק המים בכלל והן לצורכי פיתוח המגורים והתעסוקה בצפון הארץ בפרט. הגליל המערבי חייב מתקן התפלה אזורי שכן אינו יכול לקבל מים ממתקני התפלה מדרום לרכס הכרמל".

התכנית כוללת את המתקן עצמו, צנרת מי הגלם מהים וצנרת הזרמת הרכז חזרה לים, מאגר מים לקליטת מי המוצר, רצועות הולכת מים ממתקן ההתפלה ומהמאגר אל מערכת הולכת המים הארצית צפונה ודרומה. עוד כוללת התכנית, הגדלה של תחנת שאיבת מים אפק, תחנת משנה צמודה למתקן ההתפלה ורצועת הולכת חשמל במתח עליון מתחנת המשנה עד למערכת הולכת המים הארצית.

יו"ר הות"ל, זאב בילסקי, ציין כי "התפלת המים תיתן מענה לצרכי משק המים הארציים בכלל והגליל המערבי בפרט, שכן אין אפשרות להזרים מים מותפלים לגליל ממתקנים קיימים המצויים מדרום לרכס הכרמל. הפקת המים תאפשר את המשך קיום החקלאות, את הפיתוח הצפוי מגידול האוכלוסייה באזור וכן תאפשר השבת מים לטבע".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות