banner
הדמיית מתחם אשכול שדה דב // 'מנעד' אדריכלים
הדמיית מתחם אשכול שדה דב // 'מנעד' אדריכלים

הוכרע: תקודם תכנית מפורטת לשכונה ראשונה ברובע שדה דב

הותמ"ל הפקידה את התכנית המפורטת הראשונה ברובע שדה דב, 'מתחם אשכול', שתכלול 4,800 יחידות דיור, 45,000 מ"ר למסחר, 145,000 מ"ר לתעסוקה וכ-680 מ"ר לחדרי מלון. עו"ד מרים דונין-שוב, המייצגת בעלי קרקעות במתחם: "יש להקפיא את הדיונים בתכנית עד שנדע מהי התכנית העיקרית"

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה להפקיד תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול בתחום רובע שדה דב בתל אביב. מדובר בתכנית המפורטת הראשונה ברובע, והיא אחת משלוש תכניות המקודמות במתחם.

התכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים והיא כוללת הקמת 4,844 יח"ד בבנייה עירונית מעורבת שימושים, בתמהיל בינוי מגוון, בנייה גבוהה ומגדלים ובצפיפות גבוהה המותאמת ללב המטרופולין של כ 54 יח"ד לדונם בממוצע. התכנית ממוקמת בצפון העיר תל אביב על שטח כולל של 341 דונם.

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית כוללת שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ- 680 חדרי מלון. שטחי המסחר והמלונאות משולבים הן בשטחי המגורים והן בשטחי התעסוקה. עוד כוללת התכנית תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים. ממנהל התכנון נמסר כי שטחים אלו "יוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב, אשר מקשר באופן מלא בין שכונות העיר, שכונות חדשות וחוף הים.  כל זאת, בהתאם לעקרונות שנקבעו בתכנית המתאר המופקדת לרובע. בתכנון השכונה ניתן דגש מרכזי לקיימות, כך שהשכונה המוצעת מבוססת על ההתאמה להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים ואנרגיה מתחדשת. התכנית נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור באבן גבירול, ובכך מבוססת תחבורה ציבורית ומפחיתה את תלות תושביה ברכב פרטי".

אריאל יוצר // צילום: ארז אוזיר
אריאל יוצר // צילום: ארז אוזיר

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, אמר כי: "מדובר בתכנית אשר מוסיפה אלפי יחידות דיור בתל אביב, בניצול קרקע גבוה ובצפיפויות מגורים גבוהות תוך הקפדה על עירוניות ועירוב שימושים". מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, הוסיפה כי: "העובדה כי מתוכננות במקביל תכנית מתאר ומפורטת מאפשרות לצוותי התכנון לעבוד באינטגרציה מושלמת ולדייק את עבודתם Top to bottom והפוך. תכנית רובע שדה דב איננה "עוד תכנית" היא תכנית המהווה כיום את הסמן הימני בשדה התכנון".   מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, רפי אלמליח, ציין כי: "מתחם זה מהווה סנונית ראשונה כחלק ממארג תכניות באזור המקודמות ע"י רמ"י ואשר ימומשו עם פינוי שדה התעופה שדה דב. מדובר בחטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש המאפשרת פיתוח שכונה איכותית, מקיימת, משורתת תנועתית ונתמכת בשטחי ציבור כנדרש. פיתוח המתחם ואזור שדה התעופה כולו הוא בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו".

גילי // צילום שירן כרמל
גילי // צילום שירן כרמל

בתגובה להחלטה, אומרת עו"ד מרים דונין-שוב, המייצגת בעלי קרקעות במתחם כי מדובר במהלך מבורך: "הגיע הזמן לקדם את התכנית אחרי 15 שנים של דיבורים בהם לא נעשה שום דבר אופרטיבי. גם המדינה וגם רשויות התכנון עושות את מה שעליהן לעשות וטוב מאוחר מאשר לעולם לא". יחד עם זאת, היא מציינת כי: "החיפזון של הפקדת מתחם אשכול הוא מוקדם מידי לטעמי והוא בבחינת רתימת העגלה לפני הסוסים. יתכן שזה נעשה בגלל לחץ תחת פקיעת התוקף של הותמל ב 1.8 אך יש לזכור שזו תכנית שנגזרת מתכנית מתארית גדולה שטרם אושרה 4444.

מרים דונין צילמה סמדר כפרי
עו"ד מרים דונין // צילום: סמדר כפרי

"אני לא מכירה תכנית שאושרה כפי שהיא הופקדה ולכן יש כמה בעיות שאני צופה. כך למשל, טבלאות איזון שהתכנית אמורה לקבוע שווים והשינויים שיהיו בתכנית המתארית יאלצו לשנות את התכנית הזו כי אנחנו לא יודעים היום איך העוגה תיראה.

"לטעמי בשלב זה יש להקפיא הדיונים בתכנית הזו עד שנדע מהי התכנית העיקרית ובכל מקרה על בעלי הקרקעות לדאוג לעצמם היום ולהתאגד, זה קריטי  כי הזכויות אולי לא יעלמו אבל הם עלולים למצוא את עצמם חולקים מגרש עם אנשים שלא מחויבים להם ובהליכי פירוק שיתוף מייגעים שעשויים לטרפד מימוש הזכויות שלהם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות