banner
תכנון, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל // צילום עודד סמדר
תכנון, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל // צילום עודד סמדר

עשירי ישראל מעדיפים ארכיטקטורה על פני גימיקים נובורישים

בית ב-60 מיליון שקל: אדריכלים ומעצבים משרטטים קווים לדמותם של בתי המאיון והעשירון העליון, הצרכים, הרצונות ואופי העבודה מול עשירי ישראל

תמונה: תכנון, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל // צילום עודד סמדר

האפשרויות הפיננסיות שנפתחו בפני חלק נכבד מהאוכלוסייה מנותבות להשקעות כלכליות ונדל"ניות, וכך בתחום המגורים מתבצעות יותר רכישות, גם של דירות להשקעה, וחלק ניכר מבעלי ההון האישי מוצאים הזדמנויות לשפר את בתיהם הפרטיים, דירותיהם ואת תנאי מחייתם בכלל. בעוד מעמד הביניים נאבק בעול ונושא בנטל, מוצאים עשירי ישראל דרכים לשפץ, להוסיף ולהעלות את תנאי הדיור לגבהים חדשים בווילות רחבות ידיים או בדירות יוקרה המשקיפות מגבוה על הים או על שאון העיר.

סמל סטאטוס
"העסקאות במאיון העליון נעות בין 7 ל-20 מיליון שקלים, ובאלפיון העליון אנחנו מדברים על עסקאות של מעל 20 מיליון שקל", אומר המתווך רפי קלינה, "לאנשים שרוכשים נכסים בטווח של 40 עד 200 מיליון שקלים חשוב לקבוע באמצעותם סטטוס שמתבטא בעצם עשיית העסקה. עצם העובדה שהם יכולים לומר שרכשו את הנכס הכי מיוחד או את הבניין לשימור והפכו אותו למלון, כבר מעמיד אותם בסטטוס אחר".

"אדריכלות של ריזורט – resort בתוך הבית"
פרויקטי בנייה של בתים פרטיים, המתוקצבים בכ-60 מיליון שקלים לבית, הם עיקר עבודתם של האדריכלים דן והילה ישראלביץ', המתרכזים בכפר שמריהו, רמת השרון, תל אביב או בנחלות הפזורות במושבים בארץ. שטח כל בית יכול להתחיל מ-160 מ"ר ולרוב מגיע ל-300 מ"ר, ועבודתם מתנהלת מול אנשי הייטק שעשו אקזיט או עם אנשי עסקים בתחום הנדל"ן, התעשייה והמסחר. את עיקר ההבדל בין האלפיון העליון לשאר העשירונים הם רואים ברצון להשקיע בארכיטקטורה טובה ואמיתית ולאו דווקא בגיבובי נובורישיות, כפי שנוטים לחשוב, כמו זהב על הקירות או גימיקים כמו שתי אסלות במקום אחת. "בעבודה איתם אנחנו מתרכזים באלמנטים נצחיים שמנפחים את התקציב בצורה משמעותית, כמו חללי אירוח בגינה, חצרות נסתרות לחדרים, גינות תלויות, ריצופים, קורות, הצללות, אזורי ישיבה שונים, ריבוי ויטרינות והעמקת קשר פנים-חוץ", הם אומרים, "אפשר להגדיר זאת כאדריכלות של ריזורט (resort) בתוך הבית, שקשה מאוד לבצע בתקציב קטן". על שטחי חוץ אלה משלמים בעלי הבתים כיוון שהם נכללים במטראז' הבנייה, ועלות של 7,000 שקל למ"ר בבית פרטי רגיל בקרב העשירון העליון עם חלונות סטנדרטיים בגודל 1X1 מ' – מטפסת ועולה במקרים כגון אלה ל-15,000 שקל למ"ר.

תכנון דן והילה ישראלביץ // עודד סמדר
תכנון דן והילה ישראלביץ // עודד סמדר

"ארמון משל עצמם"
לדברי מעצבת הפנים עדי חמיצר מ"לוי חמיצר": "ערך רב יש לדירות באזורים מבוקשים כמו שדרות רוטשילד או קו הים של תל אביב, במיוחד אם מדובר בדירות חדשות או בבניינים לשימור, אבל גם בקו החוף של נתניה, למשל, שם מאמירים מחירי הדירות לעשרות מיליוני שקלים. לרוב מתלווים לדירות אלה שירותים מיוחדים כמו שומר, חדרי כושר, בריכות פרטיות, לאונג'ים ומטבחי חוץ, הנוף העירוני הפרוס למרגלותיהן פתוח, וכל אלה מייתרים את הצורך לבלות בחוץ ומאפשרים להם לחיות במעין ארמון משל עצמם, שערכו רק הולך ועולה".

תכנון לוי חמיצר // צילום שי אפשטיין
תכנון לוי חמיצר // צילום שי אפשטיין

וילה באוויר
ישראלביץ', שעובדים בימים אלה על דירות יוקרה בקומות הגבוהות של מגדלים על קו החוף של נתניה, מספרים על מוכנותו של היזם להתעלם מהתוכניות האדריכליות הקיימות לצורך תכנון "משהו אחר", שיתאים לקו האדריכלי של המשרד. הם הפליגו בתכנון, ויצרו מעין "וילה באוויר", כהגדרתם. "ברמות תקציבים כאלה מחפשים את מה שעוד לא נראה, ולא מבקשים עוד פנטהאוז", אומרים האדריכלים, שקיבלו למעשה מעטפת בלבד, חופש לשנות חזיתות ואור ירוק לתכנן בריכת שחייה שקופה ותלויה.

תכנון ניצן הורוביץ // צילום עודד סמדר
תכנון ניצן הורוביץ // צילום עודד סמדר

חללים מקוריים בתוך הבית
בפנים דירות היוקרה של האלפיון יקבלו הקירות התייחסות מעבר לצבע – הלבשה והנמכת תקרות, חיפויי קיר שלמים, ארונות שעולים עד התקרה, פריטי גבס מורכבים, מערכות מיזוג מתוחכמות ואלמנטים מנגרות כמו קוביות עם דלתות נסתרות או נגרות המשולבת פליז, למשל. "לקוחות שמגיעים אלינו מבקשים בעיקר חללים מקוריים שיענו להם על חלום, ובנוסף להיותם אנשים מיוחדים שזורמים איתנו עם ארכיטקטורה אוונגרדית, הם צריכים כמובן לגבות זאת בתקציב", מדגיש ישראלביץ'.

תכנון לוי חמיצר // צילום עמית גירון
תכנון לוי חמיצר // צילום עמית גירון

אנשי האלפיון העליון מסתוריים
כמו בארכיטקטורה האמיתית הנמנעת מגימיקים, גם אופיים של אנשי האלפיון אינו מוחצן ומנקר עיניים. מדובר באנשים צנועים יחסית, מאופקים וללא שואו-אופ, אומרים ישראלביץ'. "הם אפילו די מסתוריים", הם מדייקים, "וזה מתבטא גם באדריכלות, כשהחתימה של הבתים בנוף מאוד נמוכה. למשל, 'קברנו' בית גדול בתוך הרי ירושלים כך שלא רואים אותו מקו הרחוב. כשעוברים שם, רואים משהו מדליק אבל לא מבינים עד הסוף מה זה, משום שהבית חסוי". סגנון זה של אדריכלות הם מגדירים כמיוחד אבל ספרטני ולאו דווקא מהודר וצבעוני מדי. זאת ועוד, בשלב קידום הפרויקט נעשות עבודות הכנה מרובות כדי להתאים את הבית לפרוגרמה הרצויה ללקוח, ולאחר אישור הפרזנטציה המפורטת, ניתנת לאדריכלים יד חופשית להמשיך הלאה.

תכנון, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל // צלם עודד סמדר
תכנון, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל // צלם עודד סמדר

סוויטות בחדרי הורים
האדריכלית נירית פרנקל עובדת בעיקר במושבים באזור המרכז ובערים כמו רעננה, כפר סבא וסביון מול לקוחות מהמאיון העליון. לקוחותיה מגיעים מהתחום העסקי, בעיקר מנהלי עסקים או מנכ"לים של חברות גדולות, ומקציבים לבתיהם סכומי בנייה של כ-20 מיליון שקל ומעלה, לעומת לקוחות מהעשירון העליון שתקציב הבנייה שלהם נוגע במיליונים בודדים. מאחר שהמגרשים עליהם היא עובדת גדולים יותר, האופציות התכנוניות גדולות יותר בהתאם, וההבדל העיקרי נעוץ בהוספת פונקציות מרובות מעבר לנורמה, כגון חדרי קולנוע מקצועיים וגדולים, מרתפי יינות או חדרי ספא שאינם באים לידי ביטוי בבתים רגילים. חדרי השינה של ההורים יהיו תמיד סוויטות עם אזורי אירוח בתוכן, אמבטיות נפרדות לבני הזוג או חדרי ארונות מפוצלים. "הכול נהיה בריבוע", היא מגדירה את ההבדל במילה אחת. "מחוץ לבית אנו מוסיפים עזרים כמו חדרי שירות לבריכה, מגרשי טניס או חוות סוסים, וסקאלת התכנון שונה, מאחר שהיא מאפשרת בנייה של מערכות חכמות בדרגים גבוהים, מערכות מיזוג יקרות עם תועלת גדולה יותר, קמינים ואחים ברמות גבוהות או מערכות חימום תת רצפתיות".

תכנון ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר
תכנון ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר

הצ'ק לא תמיד פתוח…
הבדל נוסף המיוחד למאיון העליון וקיים פחות בעשירון העליון, הוא השימוש ביועצים מקצועיים, שעבורם נלחמת פרנקל בתקציבים נמוכים יותר של בנייה, אבל הם מהווים חלק מהפרויקטים בדרגות גבוהות יותר של תקציב. "אם בעשירון העליון יגזרו את הפונקציה הזו מחמת חיסכון ורצון להשקיע במבנה", אומרת פרנקל, "במאיון העליון יעדיפו יועצים ברמה גבוהה – בהכרח מפקח, שגם ימשוך אחריו לבעלי מקצוע ברמתו".  

לדברי מעצבת הפנים שלומית זלדמן, בעשירון העליון הצ'ק אינו תמיד פתוח, ויש עדיין חלוקה תקציבית. האזורים הציבוריים כמו מטבח וסלון מקבלים את מרב המשקל, אחריהם חדרי עבודה מעוצבים כחלק מחוויית הבית, חדרי שינה ולבסוף חדרי הילדים. "מפרט החומרים הופך להיות עשיר יותר, למשל פורניר במקום פורמייקה ומלמין או מעבר לפרזול בסקאלה אחרת".

לוי חמיצר // צילום עמית גירון
לוי חמיצר // צילום עמית גירון

לגבי רמת המעורבות של לקוחותיו, מסביר ניצן הורוביץ "מעורבים עד הפרט האחרון ויודעים מה יקבלו בכל מ"ר של הנגרות. מדובר בלקוחות מתוחכמים יותר, מנומקים וענייניים שצריך להסביר להם מה נכון ומה לא. הרגישות שלנו איתם גבוהה יותר, אבל זה מתבטא גם בלא להיות קטנוני על משהו שהם בחרו ולא מוצא חן בעיניהם. בניתי את המותג שלי על לקוחות שחוזרים אליי לסיבוב שני ושלישי, ומי שקנה ב-200 אלף שקל ורהיט שהזמין לא מתאים לו, אקבל אותו בחזרה".

תכנון: לוי חמיצר // צילום שי אפשטיין
תכנון: לוי חמיצר // צילום שי אפשטיין

מעצב הפנים הורוביץ מסביר לגבי העשירון העליון, כי קהל לקוחות העשירון מחפש לעצמו פינוקים, אבל הוא יבחר  את החשובים לו במיוחד. כדוגמא מסביר הורוביץ "הוא יעדיף לבנות בריכה עם כיסוי אוטומטי, על חשבון חימום תת רצפתי בכל הבית או שיש בקירות חדר הרחצה". בנוסף, "הם לא יתפשרו על המראה העיצובי של הבית ובטח ובטח שלא על איכות. המשחק יכול לבוא לידי ביטוי בין המותגים כמו גם בכל הקשור לתוספות טכנולוגיות וחומרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות