banner
גבי גאון // צילום: רונן דמארי
גבי גאון // צילום: רונן דמארי

ראש מועצת מזכרת בתיה: "המועצה תהיה היזם בפרויקטים להתחדשות עירונית"

ראש המועצה הנכנס, גבי גאון, מספר בראיון ל"מגדילים" על הרצון לפתח מסחר במקום מגורים ומוכן לקדם התחדשות עירונית ב- 53 הדונמים של השיכונים הוותיקים אבל רק בשיטת בינוי-פינוי-בינוי ובתנאי שהמועצה תהיה היזם והמדינה תשים מיליון שקל על השולחן

ראש מועצת מזכרת בתיה גבי גאון מציין בימים אלו שלושה חודשים לכניסתו לתפקיד. בריאיון ל"מגדילים" הוא מסביר את המדיניות שלו בכל הקשור להתחדשות עירונית ומדבר על תכנית כוללת, אותה הוא מבקש להוביל באמצעות המועצה ואשר עשויה לשנות את פני המושבה.

מזכרת בתיה היא אחד מהיישובים באזור השפלה בהם מחירי הדיור גבוהים במיוחד. גאון סבור כי ישנה סיבה טובה לכך: "הביקוש למזכרת בתיה הוא גבוה מאוד ממספר טעמים – קודם כל יש כאן וואן סטופ סיטי יש כאן מקום נורא קטן ונורא יפה ויש פה הכל. חוץ מאוניברסיטה, יש פה כמעט הכל מגיל אפס עד גיל 81 יש פה שירותים קהילתיים נפלאים, קהילה נפלאה, אתה לא צריך לנסוע לשום מקום אחר".

מה יאמרו הזוגות צעירים שחולמים על רכישת דירה ביישוב ולא יכולים לעשות זאת?
"אנחנו מדברים על דברים ברמה לאומית. משבר הדיור הוא לא משבר של מזכרת בתיה, הוא משבר לאומי שנבע ממדיניות כושלת של חוסר בנייה שלאורך השנים הצטבר והיום אנחנו לא מצליחים להדביק את הפער הזה. כשאתה נכשל במדיניות ציבורית לפעמים לוקח דור על מנת לתקן את הטעויות. אני לא רואה פתרון של ממש לדיור, לא רואה ירידת מחירים. אני חושב שאנחנו נמצאים היום בתחילת עידן הצינון ואם המדיניות הזו תמשיך בעוצמה רבה, בעוד חמש או שבע שנים נתחיל לראות ירידת מחירים מסוימת אבל זה בתנאי שנראה בכל פרק הזמן הזה קצב בנייה מואץ. אני היום רואה רק את תחילת הבלימה, השוק מדשדש. בראייה ארוכת טווח צריכים לבנות בצורה מואצת עוד חמש שנים ואז נוכל לראות האטה וירידת מחירים.

ראש המועצה גבי גאון // צילום: רונן דמארי
ראש המועצה גבי גאון // צילום: רונן דמארי

משרד האוצר מנסה לקדם בנייה של עוד 3,000 יחידות דיור במזכרת בתיה. הרצון של משרד האוצר לבנות אצלנו מאוד נכון ברמה הלאומית, אבל צריך להתאים את זה לרמה הקהילתית לתחבורה, תשתיות, חניות. בסוף אם אתה זורק יחידות דיור ולא עושה התאמה ייקח לך 40 דקות לצאת מהבית לצומת הקרובה".

מה הרשות המקומית יכולה לעשות בנושא?
"באופן עקרוני אני לא שש להגדיל את כמות היחידות. אנחנו צריכים לייצר כאן כלכליות. פארק ההיי טק שלנו צריך לתת מענה לשכונת בר לב ולשער המושבה ובמקביל אנחנו מתכננים, זה לא שהדברים רדומים. התכניות רצות, אני מניח שנתחיל לקדם את פארק היי טק ויהיה אפשר לדבר. אם לא נוכל לתת מענה בתעסוקה בארנונה, בשירותי חינוך, קהילה ופנאי אז בשביל מה נבנה דירות? זה ייצר תקלות ותסכול כפי שקורה היום בשכונת בר לב שם אנחנו לא מצליחים לספק את כל השירותים ברמה נאותה".

מהי המדיניות שלך בכל הקשור להתחדשות עירונית?
"יש לנו 53 דונם של שיכונים ותיקים שנבנו בתחילת שנות השישים יש לנו שם כמה מאות יחידות דיור. הייתה כאן שרת השיכון לפני חודש וביקשתי ממנה לקדם התחדשות עירונית שהמועצה היא היזמית שלה, להתחיל בפרויקט על סך של מיליון שקל תכנון שימומן על ידי הרשות להתחדשות עירונית. אנחנו בתחילת עבודה ונוכל לתת מענה. התוכנית שלי היא לעשות בינוי – פינוי – בינוי. לבנות מבנים להעביר אליהם דיירים ואז לסלק את המבנים הישנים".

זה פרויקט שעשוי לקחת עשרות שנים
"לא עשרות, אבל זה פרויקט שאם אנחנו נתחיל אותו בעוד שנתיים שלוש ונעבוד בקצב גבוה אפשר לסיים אותו בעשור מהיום אבל אני מסייג – הדבר הזה דורש תכנון מפורט במימון שכרגע אין למועצה, הביצוע יהיה על בסיס כדאיות כלכלית והסכמה מלאה של התושבים. אנחנו צריכים מערך של שיתוף ציבור. מאחר ואצלנו לא מדובר במאות דונמים אז אפשר לעשות את זה בטווח של עשור בתנאים שהזכרתי. זה לא פרויקט פשוט, הקטע הקשה זה שיתוף הציבור".

מדוע?
"כי חלק מהתושבים לא מאמינים, הם חושבים שלמישהו יש הטבה, תוהים 'למה הם עוברים ולא אנחנו', ואז כשאתה מסביר שהמבנים הכי מסוכנים כי הם מיועדים לקריסה הם יגידו לך-  'מי קבע את זה?' וכן הלאה, אין סוף דיונים. בסופו של דבר אתה צריך להתחיל לפנות את אחד הבניינים ותמיד יהיו כאלו שיגידו למה אנחנו ראשונים. זה מאוד מורכב. ככל שאתה משתף יותר אתה מביא את עצמך להרבה מאוד שאלות ואתה לא תוכל לקבל הסכמה של מאה אחוז. אותי לא מעניינת פוליטיקה אני רוצה שהמבנים האלו יתחדשו כי במצב של רעידת אדמה הכל יקרוס".

מה באשר לתמ"א 38?
"זה קיים, יש פה שלושה פרויקטים שהם בבנייה. אני לא אוהב את האופן שבו פרויקטים כאלו מתבצעים. אני בעד התחדשות עירונית באפן כללי אבל אפשר לעשות אותם יותר טובים ולשפר את איכות החיים והבטיחות של התושבים. אני מבין את התושבים וכמובן לא מתנגד לזה נחרצות, אבל אני חושב שצריך לעשות את זה בחוכמה ובלי שיעבדו על התושבים. לא פעם הם גילו שניצלו אותם ואני מאוד רגיש לנושאים האלו. אני רוצה שינהגו בתושבים בהגינות ובכבוד".

החברות היזמיות?
"אני לא רוצה להאשים מישהו ספציפי אבל אם מגיעים אליי ומתלוננים זה אומר שלא נהגו בתושבים בהגינות ולא תמיד הסבירו להם על מה שהם חותמים ולא תמיד הקשיבו להם".

צריך להיות ליווי של הרשות המקומית?
"אנחנו גוף מאוד קטן, עם מעט עובדים לכן אני אומר לתושבים תצאו לדרך אין בעיה אבל תדעו שזה דורש המון שיהיה מקום לחניות, דורש ליווי משפטי. זו לא חוכמה לבנות כשאין שירותים מסביב ככל שהבקשה להיתר תעמוד בתנאים אין שום סיבה שלא תתקבל. אני באופן אישי בעד פרויקט מקיף יותר של בינוי פינוי בינוי שהמועצה תוביל אותו. פרויקט כולל של כל השיכונים במושבה, בעבודה מהירה ונכונה ניתן לעשות את זה בטווח של עשור".

לקבת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות