banner
ארכיון: פגיעת טיל בבית בבאר שבע // צילום: טלי חדד
ארכיון: פגיעת טיל בבית בבאר שבע // צילום: טלי חדד

"ישנם היום 2.5 מיליון איש בגוש דן ודרומה ללא מרחב מוגן"

המצב הביטחוני: ארגון קבלני הנגב השבית את אתרי הבנייה בדרום, בכירים בענף זועמים על ביטול תמ"א 38 ועצירת פרוייקטים – כל התגובות מאת בכירים בענף הנדל"ן

ארכיון: פגיעת טיל בבית בבאר שבע // צילום: טלי חדד

בעקבות המצב הביטחוני ועל רקע ההחלטה לגנוז את תמ"א 38, ללא שקיימת נכון להיום אלטרנטיבה חדשה, לצד סחבת ובירוקרטיה, אומר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "יום קרב כמו היום ממחיש למה טועים ראשי הערים המתנגדים לתוכנית תמ"א 38, שבמסגרתה גם מחזקים מבנים וגם מוסיפים ממ"ד לכל דירה. מי שמתנגד לתוכנית תמ"א 38  מסכן את תושבי עירו. ישנם היום 2.5 מיליון איש בגוש דן ודרומה ללא מרחב מוגן. יש החושבים שמיגון התושבים הוא לוקסוס. היום נוכחנו לדעת שהאוייב לא מתחשב בשיקולים מישניים של ראשי ערים והוא מנסה להרוג אזרחים. אני מקווה שהיום נוכחו מקבלי ההחלטות בהכרח למגן את תושבי המדינה, ושהויכוח בסוגיה זו הסתיים. אנחנו מקווים שלא יהיו נפגעים כלל ומחזקים את ידיהם של כוחות הבטחון, צה״ל וממשלת ישראל".

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "המצב הביטחוני אליו התעוררנו הבוקר, מהווה הקצנה נוספת מבחינת הערכות העורף לסכנות הבטחוניות מדרום ומצפון. זהו בוקר שצריך להאיר בנורת אזהרה את העתיד ולהבהיר כי תקופת הזמן של 3 שנים שניתנה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה לתוכנית תמ"א 38 היא תקופת המתנה ארוכה מדי אשר נותנת לגיטימציה לראשי רשויות לעכב פרויקטים שבתכנון ולהאט תהליכי התחדשות עירונית שכל כך חיוניים להבטיח כי בטחונם של תושבי המדינה לא יהיה הפקר. היות ותוכנית התחדשות עירונית במתחמים עדיין לא גובשה, אינ קלה ליישום והמצב הביטחוני מוכיח שלא ניתן להמתין עם מיגון של מבנים כי מדובר פה בחיי אזרחים, על משרד הביטחון לקחת לידיו את המושכות ולהפקיע את הסמכות בעיניין מהגורמים המאשרים. מקלטים ציבוריים אזוריים אינם הפתרון. הדרך היחידה לספק מיגון אמיתי לציבור הרחב, בעיקר באזורים מרובי אוכלוסייה היא באמצעות ממ"דים וניתן להעתיק את מודל המיגון של עוטף עזה שהיה באחריות מערכת הבטחון שהסתיים לאחרונה בהצלחה וכנראה יישם גם בצפון הארץ. פרויקטים שיוצאים לפועל בתחום ההתחדשות העירונית אינם קרובים אפילו לפוטנציאל האפשרי של חיזוק מבנים ובניה מחדש של דירות שלהן מרחב מוגן. על משרד הביטחון לחייב ראשי ערים, להוציא אל הפועל בהקדם פרויקטים של תמ"א 38 ולא להמתין לגיבוש תוכניות חדשות".

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

אלי אביסרור, יו"ר ארגון קבלני הנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ, מציין כי אתרי הבנייה הושבתו בעקבות ההסלמה בדרום: "האירועים הביטחוניים מעלים את הצורך ואת הדחיפות שבהתחדשות עירונית, באזור הדרום יש מאות אלפי יחידות דיור ללא מיגון, לרוב מדובר בשכונות ותיקות בהם יש אוכלוסיות חלשות. אם המדינה היתה משקיעה משאבים בתכנית לאומית להתחדשות עירונית, לא היינו עומדים בימים אלה, תחת מתקפות טילים ללא מענה לאלפי תושבים אשר נמצאים תחת אש וללא מיגון. אני קורא לכלל ציבור הקבלנים להישמע להוראות פיקוד העורף ולהימנע בפעילות באתרי הבנייה. בטיחות העובדים והאזרחים היא במעלה ראשונה ולכן הנחנו את כל הצוותים והקבלנים להשבית את כל אתרי הבנייה בדרום".

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, מדגיש עד כמה עצירת הפרויקטים בעיר רמת גן, עלולה לסכן חיי אדם: "כמו שהתרעתי כבר לפני מספר חודשים, אסור לחכות לדקה ה-90 וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. אם נציע לראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה, להחזיר את הגלגל אחורה האם עדיין הוא היה חותם על עצירת פרויקטים של תמ"א 38? עד לאן אפשר להגיע בהעדפת תוכניות תכנון על חיי אדם? התוכניות האלה מצילות חיים. טוב שפרויקטים כאלה ממשיכים בשאר הערים בארץ".

מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

אדריכלית עדנה מור, יו"ר איגוד האדריכלים ומתכנני הערים העצמאיים: "דומה, שהמציאות חפצה ללמדנו לקח, בסמוך לבחינת ההחלטה להאריך את תמ"א 38 בשנתיים וחצי בלבד, חטפנו מתקפת רקטות בישובי עוטף עזה, אזור השפלה, הדרום וגוש דן. מיליון תלמידים ו- 80,000 עובדי הוראה נשארו בבתיהם, אוניברסיטאות נסגרו, עובדים לא הגיעו למקומות העבודה שאינם מצוידים בממ"ד. פגיעה קריטית במשק ובסדר היום הציבורי. אם למישהו היה ספק שתושבי ישראל יכולים להסתדר ללא ממ"דים, הרי ששוב היום ניתנה תשובה ברורה: לא. מיליון איש בגוש דן ללא ממ"ד חייבים להצטייד בכזה. אנו האדריכלים השוקדים זו השנה ה- 15 (מאז 2005) על תכנון ראוי לתוספת ממ"דים לבניינים קיימים או על תכנון בניינים חדשים הכוללים ממ"דים, ערים לסכנות, בקיאים בפתרונות, עדים לתגובות התושבים, עומדים לצדם ולצד לקוחותינו היזמים בזמן התכנון ומתרגשים אתם במועד האכלוסידוע הוא שאם תמ"א 38 תורד מהמדף, הרי שמוטלת החובה על מקבלי ההחלטות ליצור לה חלופה טובה, יעילה ובעיקר מידיתלא נוכל להשאיר את תושבי ישראל ללא מיגון".

האדריכלית עדנה מור // צילום: יחצ
האדריכלית עדנה מור // צילום: יחצ

סמי מצלאוי, יו"ר חברת מצלאוי ובעלי החברה, סבור שדווקא תמ"א 38 היא זו שמעכבת  את ההתחדשות העירונית: "תמיד אנחנו נזכרים לדאוג כשיש מצב חירום. הדאגה צריכה להיות הרבה קודם. לשני שליש מהתושבים אין מרחבים מוגנים, אז מה נעשה? נחכה לאסון שיקרה כדי שדברים יתחילו לזוז? צריך לדאוג לתכנית אמיתית. כחלוץ ההתחדשות העירונית בישראל, אני מאמין שהפתרון היחיד שצריך רפורמה רחבה של התחדשות עירונית. זה העתיד שלנו ואין שום פתרון אחר שיכול לעזור. כל דבר שיקדם הליכי פינוי בינוי הוא חיובי, אולם עדיין לא ננקטים מספיק צעדים כדי לזרז את הליכי התכנון בפרויקטים כאלו. אני מאמין שתמ"א 38 היום תוקעת את המצב וזאת תהיה בכייה לדורות אם בסוף יוחלט שלא לבטלה".

סמי מצלאוי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
סמי מצלאוי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

ניב רום, מנכל כנען 38 ומבעלי קבוצת כנען: האירועים של הבוקר מהווים שוב קריאת השכמה ונורת אזהרה לכל ראשי הרשויות ולשלטון המקומי, שיפסיקו לחפש סיבות למה לא לקדם התחדשות עירונית ויתחילו למצוא פתרונות איך לקדם תהליכי התחדשות בצורה מהירה ויעילה. ברמה האופרטיבית אני ממליץ לראשי הרשויות לקדם תכניות קיימות במתווה של פינוי בינוי וגם במתווה של תמא 38 ולא לעצור תכניות שכבר קודמו אחרת בשנים הקרובות, עד לגיבוש סופי של מדיניות סטטוטורית להתחדשות עירונית בכל עיר, ימשיכו לסבול ולהדרדר מרכזי הערים הוותיקים שמשוועים כבר היום לחידוש ולמיגון"

ניב רום - מנכל כנען 38 ומבעלי קבוצת כנען // צילום: הילה לוצקי
ניב רום – מנכל כנען 38 ומבעלי קבוצת כנען // צילום: הילה לוצקי

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי, שנבחרה על ידי המדינה לפני כ-כ-8 שנים למגן את יישובי הדרום באמצעות תוספת ממ"דים, וכיום ממגן מבני ציבור באשקלון ובעוטף עזה, אומר כי: "יש להרחיב את תכנית המיגון ליישובים נוספים שנמצאים בקו האש. אני יודע על מקרים מהשנים האחרונות בשני בתים שמיגנו ביישובים שדרות וקיבוץ ניר עוז שספגו פגיעה ישירה והממ"ד הציל את הדיירים. ממ"ד ניתן לבנות תוך 3 חודשים. האפשרות להרחיב את התכנית תלויה אך ורק בהחלטת המדינה להקצות לזה תקציבים ולתעדף את האזורים שבהם הכי דחוף לעשות זאת. בעבר הוקצבו לנושא כמיליארד שקלים, אך בהמשך בגלל שיקולים אחרים של הממשלה התכנית הוקפאה. זה הזמן ליישם אותה מחדש, במיוחד כשכבר יש תכניות מוכנות וקבלנים שיכולים לבצע זאת באופן מיידי".

ניר שמול מבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר: "העובדה שמנהל התכנון קבל החלטה לבטל תכנית בעוד 3 שנים ללא מתן אלטרנטיבה שמה אותנו כפי שניתן לראות במצב בעייתי. אף אחד לא יודע מתי תהיה פה רעידת אדמה וכאמור כל יום יכולה להיות כאן מתקפת טילים. אילו סכנות המרחפות מעל ראשנו כל הזמן. אנו לא יכולים להמתין תקופת ביניים עד להחלטה על תכנית חדשה ועל מנהל התכנון כבר כעת לפעול מול הרשויות המוניציפליות, לבצע התאמה מיידית לתכניות של פינוי בינוי במסגרת הועדות המחוזיות והמקומיות. לאפשר תוספת זכויות והגדלה של מתחמים המיועדים לפינוי בינוי הלוקחים בחשבון פתרונות של תשתיות, מבני ציבור, מוסדות חינוך וחניות, למשל באמצעות צירוף מתחמים גובלים. חיינו אינם הפקר ועל קובעי המדיניות גם בתקופת ממשלת מעבר לתת לכך את הדעת"

ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ
ניר שמול מנכל ובעלים משותף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יחצ

ארז כהן, שמאי מקרקעין, מציין כי: "הסכנה הממשית לאלפי מבנים בפריפריה מחייבת סוף סוף את מקבלי ההחלטות לאמץ מדיניות מתחללת של התחדשות עירונית בפריפריה, זאת ללא קשר לערכי הקרקע הנמוכים. קרקע משלימה או ניוד זכויות או כל פתרון אחר שיאפשר כמה שיותר מהר מציאות של ממדים בכל בניין בפריפריה בכלל ועוטף עזה והדרום בפרט".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

צביקה פוקס, מנכ"ל ובעלים משותף חברת צ.פ: "כשבימים כאלה מיליוני אזרחים המתגוררים בגוש דן נמצאים תחת איום טילים אנו מרגישים במחסורם של מרחבים מוגנים וממ"דים במבנים הישנים, שבעליהם משוועים כבר יותר מעשור למימוש תכנית התמ"א אצלם בבניין. אבדן העשתונות שאנו חווים כעת מעיד על כך שהתכנון לטווח הקצר והבירוקרטיה הקשוחה הם בעוכרינו. על ראשי הרשויות ביושבם כראשי ועדות מקומיות ואשר אמונים על אישור התכניות, להפעיל שיקול דעת נכון ולהתייחס לכל תכנית לגופה, לשחרר חסמים ועיכובים על מנת להוציא את התכניות לפועל ובהקדם שהרי מדובר בחיי אדם".

צביקה פוקס, בעלים צ.פ ייזום ובנייה // יחצ
צביקה פוקס, בעלים צ.פ ייזום ובנייה // יחצ

אמיר לוטן, ראש מחלקת התחדשות עירונית בקבוצת לוינשטין, אומר כי: "בעקבות הירי היום, אנחנו רואים שוב כמה קריטי תמ״א 38 וחיזוק המבנים והוספת ממ״דים לכל הדירות. אנחנו חיים במדינה מוקפת אויבים שכל יום יכולים לירות עלינו טילים, וחשוב לתת לכל תושבי המדינה מקום בטוח במקרה של ירי שכזה. ביטול תמ״א 38 בלי למצוא פתרון אחר במקומה, תהיה בכיה לדורות. אם יבטלו את התמ"א ויעברו למתחמים גדולים נראה עיכוב ביישום פרויקטים ובהתאם הרבה מאוד דירות ללא מרחבים מוגנים ובזמנים כאלו אנו מבינים את חשיבותם. אני מאמין שכדאי קודם להכין ולאשר תכנית חלופית לתמ"א 38 לפני שמבטלים אותה, ולא לבטל ואז לחשוב מה עושים".

ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי, אומרת כי: "אין ספק שהמצב הביטחוני ממחיש את החשיבות של תוכנית התמ"א שהוחלט על סיומה. עם כל הכבוד לרצון לתת עדיפות לפינוי בינוי, יש לקחת בחשבון שלא בכל עיר/שכונה ניתן לעשות פינוי בינוי. אם ניקח למשל את הערים רמת גן וגבעתיים שהן מאוד צפופות, יהיה קשה לקדם בהן התחדשות עירונית רק באמצעות פרויקטי פינוי בינוי. ישנם מקומות שניתן לבצע, למשל, רק תמ,א 38/2, אז למה לשלול מדיירים את האפשרות לקבל דירה חדשה בטיחותית עם ממ"ד?  לחלופין בפריפריה, חייבים לתת מענה ותמריץ ליזמים. גם חלופת התמ"א המוצעת ע"י מינהל התכנון לא נותנת לזה מענה וזה מותיר מאות אלפי תושבים ללא מיגון. יש לבצע חשיבה מקיפה בנושא ולא לקבל החלטה גורפת זהה לכל מדינת ישראל, צריך לבחון כל עיר ואיזור לגופו ולקבוע קריטריונים עפ"י המרקם העירוני".

רוני מזרחי // יחצ
רוני מזרחי // יחצ

באשר לתחזיות והשפעת המצב הביטחוני על המשך הפרויקטיים, אומר רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים כי: "דווקא בשעות קשות אלה, כשכולנו מחזקים את תושבי הדרום ואת חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, חשוב שבעתיים לשקול שוב את תמ"א 38 שמטרתה מיגון מיליוני משפחות ישראליות בפני, חלילה, רעידות אדמה ומצבים של התקפות טילים כפי שאנחנו עדים לצערנו בבוקר קשה זה. אדגיש כי אין מדובר כאן ב"נדל"ן", אלא בראש וראשונה בטחון אזרחנו, נשותינו וילדינו ובטחון הינו לדידי מעל לכל. על כן אני קורא למנהל התכנון ויתר מקבלי ההחלטות לחזור בהם לאלתר מההחלטה מהשבוע שעבר ולקדם כמה שיותר מהר תכניות תמ"א כולל כמובן ממ"דים שיאפשרו מיגון למאות אלפי ישראלים מחוסרי הגנה! כמו כן, פועלי הבניין שעובדים ימים כלילות באתרי הבנייה, מעבר לסכנות הטמונות בעבודה פיזית קשה, נמצאים בעתות משבר ומצבי חירום חשופים, ללא כל הגנה או אפשרות להגן על עצמם".

איילת רוסק, מנכ"ל שותף בחברת מכלול למימון פרויקטים בהתחדשות עירונית, מוסיפה כי: "אני מאמינה שהמצב הבטחוני יגרום לבעלי דירות להתגמש מול יזמים כדי לזרז תוכניות תמ"א 38 עד לתאריך הקובע להגשה באוקטובר 2020. אני רואה פניות רבות לעמידה בתאריך היעד, במיוחד באזורים שנמצאים תחת איום בטחוני, אבל לא רק שם. דיירים מבינים את החשיבות ביישום התוכניות והערך המוסף שלהן בביטחון האישי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות