banner
ניצן פלג // צילום: עידן גרוס
ניצן פלג // צילום: עידן גרוס

ראשון לציון: "מאה אלף תושבים יתווספו לעיר"

תכנית ההתחדשות העירונית בשכונת רמת אליהו, פרויקטים של תמ"א במרכז העיר ובניית עשרות אלפי יחידות דיור חדשות. מנכ"ל החברה הכלכלית בראשון לציון, ניצן פלג, מסכם עשר שנים באחד התפקידים החשובים במערכת העירונית במהלכן תרם רבות להתפתחותה של אחת הערים הגדולות בישראל

תמונה: ניצן פלג // צילום: עידן גרוס

בסוף החודש מנכ"ל החברה הכלכלית בראשון לציון, ניצן פלג, ייפרד מהחברה בה גדל וצמח, מהמקום אליו הגיע לפני 15 שנה כסמנכ"ל וניהל בעשור האחרון. בריאיון ל"מגדילים" הוא מספר על הפרויקטים להתחדשות עירונית בהן מעורבת החברה, על צמיחתה של העיר ועל הבעיות הכירורגיות בתחום הנדל"ן אותן הצליח לפתור לרווחת התושבים. 

ניצן, איך אתה רואה את קידום הפרויקטים להתחדשות עירונית בתוך העיר?
"אלו פרויקטים מאוד חשובים, צריכה להיות חברה שמטפלת בזה ואסור למערכת לטפל רק בשכונות החדשות, צריך לתת מענה לשכונות הוותיקות על ידי תמ"א 32/2 ו-3. איפה שהשוק הפרטי לא מצליח להיכנס ולתת את המענה בגלל ערכי קרקע, חשוב שגורם ציבורי כמו עירייה יגיע וינסה לטפל בצורה יותר מקצועית כדי לייצר כמה שיותר התחדשות עירונית במרכז העיר".

בניין ישן ברחוב אברמוביץ בראשון לציון
בניין ישן ברחוב אברמוביץ בראשון לציון // צילום פרטי

זה נכשל?
"אני לא חושב שזה נכשל, זה מתקדם אבל ההתקדמות מאוד איטית אבל בסופו של דבר יש תוצאות. היום כשמסתובבים בעיר הוותיקה רואים בניינים על גבי בניינים של תמ"א 38 וזה בסדר וזה טוב, צריכים לקדם מתחמים של הריסה ובנייה מחדש צריך לעשות את זה בצורה מאוד מחושבת עם מענה לכל הבעיות שקיימות מסביב של תחבורה, של תשתיות ושל מבני ציבור, אבל חובה של העיר לטפל בזה".

עד כמה החברה הכלכלית משמעותית לטובת הטיפול בנושא?
"החברה הכלכלית היא גורם מאוד משמעותי בעירייה, גורם ביצוע שיודע לקדם פרויקטים, לדעתי הוא הגורם הכי חזק היום בעירייה אין חברה שיודעת לעשות את זה יותר טוב מהחברה הכלכלית ברגע שהיא מעורבת זה ירוץ הרבה יותר מהר".

מה אתה יכול לספר על פרויקט ההתחדשות העירונית בשכונת רמת אליהו?
"החברה הכלכלית אחראית על הפרויקט, יש לנו מינהלת שיושבת ברמת אליהו, תפקידה כרגע הוא לשבת מול התושבים להחתים אותם ולעשות את ההסדר של שיבוץ אנשים במתחמים החדשים. המינהלת שייכת לחברה הכלכלית כי השיבוץ של האנשים הוא לא רק בנחלת עילית אלא גם במתחם האלף, ובשכונות נרקיסים ונוריות. יש פה עבודה מאוד רציפה ומחוברת עם המינהלת של רמת אליהו לדבר הזה. במקביל אנחנו כרגע בהליך של מכרז למנהל פרויקט רמת אליהו ונחלת עילית ובחודשיים הקרובים ניכנס לתכנון מפורט של עבודות הפיתוח של רמת אליהו ונחלת עילית. אנחנו מקדמים את זה – זו דוגמא טובה להתחדשות עירונית למתחם גדול. היה נכון מאוד להכפיף את מינהלת רמת אליהו לחברה הכלכלית הם מעורבים בעשייה שלנו ויחד נדאג להתחדשות השכונה ומתן פתרון לתושבים שם בכל שכונות העיר".

ההתקדמות שאתה מדבר עליה, לא איטית מדי לעיתים?
"שם המשחק הוא תיאום ציפיות, תהליך של התחדשות עירונית הוא תהליך שלוקח שנים ואסור לנו להשלות את התושבים שמדובר בחודשים, או שנה וחצי או שנתיים זה יכול לקחת ארבע, חמש ולפעמים שש שנים. צריך פה הרבה מאוד סבלנות ובסופו של דבר זה משתלם. צריך להכין את התשתיות לקבל אישורים, את התוכניות ואחר כך הבינוי בשטח – תהליכים ארוכים. אבל אם מסתכלים בראייה רחבה מה זה חמש או שש שנים בהתפתחות של עיר? זה כלום, זה לוח זמנים שהוא מהיר ומי שלא מבין את זה ואומר משהו אחר לתושבים פשוט מטעה אותם. התהליך מאוד איטי אבל חשוב שיהיה איטי כי אם עושים טעות מדובר באל חזור. אם בנית עקום קשה מאוד לתקן את זה, לא חשבת על פתרון של תחבורה, של מבני ציבור או שטחים ירוקים קשה מאוד אחר כך לפתור את זה. צריך לתת לכל המערכות לעשות את כל התיאומים שבסופו של דבר משתלם לכל הצדדים".

שכונת רמת אליהו // באדיבות דוברות עיריית ראשון לציון
שכונת רמת אליהו // באדיבות דוברות עיריית ראשון לציון

מה אתה יכול לספר על מתחם האלף שמרכז לא מעט עניין בעיר ומחוצה לה?
"מתחם האלף מתקדם יפה מאוד גם פה חשוב מאוד להבין שאכלוס של מתחם כזה של יותר מאלף דונם עם שטחי מסחר גדולים ותעסוקה ו -5,000 יחידות דיור זה תהליך שיכול לקחת 15 שנים. אנחנו בתחילת הדרך, כרגע העירייה שיווקה רק חלק קטן מתוך המגרשים יש עוד יזמים שהם בשלב הוצאת היתרים אבל במקביל אנחנו מתקדמים עם כל התשתיות. מסיימים כעת את מתחם א' ונמצאים בעבודה מאוד מתקדמת במתחם ב' כך שהעירייה משקיעה הרבה מאוד כסף במתחם הרבה לפני שהיזמים מגיעים. לבנות מבני משרדים של 15,000 מ"ר מרובע לוקח לפחות שלוש שנים, עד שמוציאים היתר זה עוד שנתיים. התהליך הוא תהליך איטי אני רואה את מתחם האלף מתחיל לצבור תאוצה במהלך חמש שבע השנים הבאות ויושלם בעוד 15 שנים מהיום יהיה אחד מהמתחמים המתקדמים והמפוארים ביותר במדינת ישראל".

זהו צעד משמעותי בגדילה של העיר
"היום אנחנו מטפלים בתוספת של 25,000 יחידות דיור. החברה הכלכלית מפתחת את רקפות, נרקיסים, נחלת עילית, מתחם האלף, רמת אליהו. סדר גודל של מאה אלף תושבים שיתווספו לעיר. זאת אומרת שעד 2030 ראשון לציון תגיע לפחות ל -350,000 תושבים ולא נכנסתי לפרויקטים של תמ"א 38, זה רק על פי הסכם הגג".

ובעיניך זה נכון שהעיר תגדל בצורה הזו?
"זה נכון מאוד כי יש כאן מצוקת דיור שצריך לתת לה מענה, העיר ערוכה לכך מבחינת שטחים, אבל במקביל צריך לטפל בצורה יותר רצינית בתחום התחבורתי. זה לא מטופל היום מספיק טוב ואם העירייה לא תקדם פתרונות תחבורתיים כמו רכבת מגרשי חנייה תת קרקעיים, תוכנית אב מאוד מסודרת שחלק ממנה יבוצע בכל שנה, תהיה פה קטסטרופה. כבר היום מרגישים את הפקקים והעירייה צריכה לתת לזה מענה יותר טוב".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות