banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

ענף הבנייה יוצא למלחמה על תמ"א 38

אחרי הצהרת מינהל התכנון כי אין בכוונתנו להאריך את תוקפה של תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית ואחרי הכרזת ראש מטה הדיור כי יוקם צוות לבחינת הנושא בשיתוף מרכז השלטון המקומי, כעת התכנסו ראשי הארגונים המקצועיים בענף הבניה, והכריזו על מלחמה משלהם: "אנחנו לפני גל צונאמי"

"יש לקבוע דרכי פעולה למניעת המשך אי הוודאות השורר כיום בענף הבניה בכל הנוגע לעתידה של תמ"א 38", כך לדברי  בכירי הארגונים המקצועיים של ענף הבניה, שהתכנסו לדיון בנושא. בין היתר נכחו בכינוס נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות התעשיינים, לשכת עורכי הדין, איגוד המהנדסים, לשכת השמאים, לשכת מתווכי הנדל"ן והתאחדות האדריכלים. הגורמים השותפים קראו לממשלה "לכנס את המועצה הארצית לתכנון ולבניה ולפעול מיידית וללא דיחוי, להארכת תמ"א 38 ב-5 שנים נוספות, על מנת לייצר ודאות לכל העוסקים בענף". 

ברקע לכינוס עומדת אי הוודאות באשר לעתידה של תמ"א 38 , שתובא להארכת תוקף במאי 2020 אך כפי הנראה לא במתכונתה הנוכחית, זאת לאחר שבמינהל התכנון הודיעו כי בכוונתם לערוך שינויים בתוכנית הנוכחית. בתוך כך, הודיע ראש מטה הדיור, זאב בילסקי כי בכוונתו להקים צוות משותף עם מרכז השלטון המקומי לבחינת הנושא. 

ראול סרוגו, יו"ר התאחדות בוני הארץ, מסר בעקבות הדיון שנערך היום כי: "עליות מחירי הדיור הדרמטיות של העשור האחרון היו תוצאה של תופעת 'גל מושלם' שנוצר משילוב בניה בהיקפים לא מספקים, צמצום שיווק קרקעות במרכז הארץ לטובת הפריפריה ולבסוף – המשבר העולמי של 2008 עם ירידת הריביות. אנו נמצאים כעת בתחילת התהוות 'גל מושלם' פוטנציאלי חדש – לאור התמשכותה של מערכת הבחירות, דעיכת תוכנית 'מחיר למשתכן' והמחסור בדירות המיועדות למשפרי דיור שהיא תוצאה של 'מחיר למשתכן'. הגל הזה עלול להפוך ל'צונאמי' שישטוף את הענף ואת המשק – אם לא ימנע כעת המשך הקפאת תמ"א 38 שנוצר בעקבות האמירות חסרות האחריות אשר שמענו בתקופה האחרונה. הנתונים פשוטים ומדהימים, יש בממשלה מי שרוצים לחסל מקטע ענק מהבניה במשק הישראלי – תחום שמעסיק 12,000 עובדים ישירים ועוד עשרות אלפים במעגלים שסביבם וייצר תוספת של יותר מ-22 אלף דירות בתוך 4 שנים בלבד. והשורה התחתונה הכלכלית החשובה הזו מתגמדת מול האמת הפשוטה הבאה – תמ"א 38 הצליחה למגן 120 אלף דיירים בדירות שחוזקו ב-4 שנים בלבד. השורה תחתונה הכלכלית של הפסד ענק לענף הבניה ולמשק מהקפאת התמ"א בשל אי הודאות בו בטלה בשישים מול המשמעות של הוויתור על הצלת החיים הללו".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

עו"ד יצחק נטוביץ, יו"ר פורום מקרקעין בלשכת עורכי הדין הוסיף כי: "ניראה לנו שהנושא של הקטנת סיכון חיי אדם בנושא רעידות אדמה ובניית ממ"דים להגנה ממתקפת טילים הינו ברמה של חברי כנסת ושרי בממשלה, בכל הקשור למנהל התכנון – הם לא נושאים באחריות, לכן אם המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תאריך, אנו נפעל לחקיקת חוק לתיקון חוק התכנון והבניה, אשר יאפשר את המשך ביצוע חיזוק הבניינים ובניית הממ"דים בבתים ישנים".

אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות התעשיינים, ציין כי: "תעשיית מוצרי הבניה כבר נפגעה כתוצאה מפרויקט מחיר למשתכן והירידה בהתחלות הבניה. ביטול תמ"א 38, דווקא בתקופה זו, יגדיל את אי הוודאות בענף ויגרום לפגיעה נוספת בתעשייה זו".

האדריכלית עדנה מור // צילום: יחצ
האדריכלית עדנה מור // צילום: יחצ

עדנה מור, יו"ר איגוד האדריכלים העצמאיים: "מועצת ענף הבנייה, שעל חבריה נמנים ראשי ארגוני הקבלנים, תעשיות הבנייה, לשכת עוה"ד, השמאים, המהנדסים והאדריכלים, מבהירה את ההכרח בהארכת תוקפה של תמ"א 38 בחמש שנים נוספות עד 2025".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, אמר כי: "תמ"א 38 היא תכנית מצילת חיים. אנו בשעת חירום נדל"נית בה יש להגדיל היצע במהירות. יש לנהוג כבשעת חירום, על פי כללי התנהלות הראויים לשעה שכזו. רק ורק כך נוכל להימנע מקטסטרופה אשר יכולה להגיע לפתחינו הן מבחינת מחירי הדיור והן מבחינת חיי אדם במקרה של רעידת אדמה או ירי טילים אל העורף האזרחי. חובה עלינו להיות מפוקחים ולהיערך כאן ועכשיו לכל תרחיש".

יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ
יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, ציין כי: "בתוך שלל הטיעונים בעד המשך קידום תמ״א 38, יש נקודה אחת נשכחת – במקומות בהם החשש לנזקים ברעידת אדמה הוא הרב ביותר, כל ישובי השבר הסורי – אפריקאי, דווקא שם לא נעשה דבר. שם חייבים ליצור תנאים שהדברים אכן יקרו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות