banner
עו"ד יניב לאור // צילום: יוני קלברמן
עו"ד יניב לאור // צילום: יוני קלברמן

האם בעלי הדירות צריכים לממש כעת נכסים בהתחדשות עירונית?

יש לרתום את שוק ההתחדשות העירונית לטובת האזרחים, כחלק מפתרון למשבר ובכדי שבעלי הדירות ישכילו ויבינו כי עליהם למהר למגן ולהשביח את ערך נכסיהם ולהיות מוכנים לסערה הבאה // דעה

תמונה: עו"ד יניב לאור // צילום: יוני קלברמן

מאת: עו"ד יניב לאור, שותף במשרד עו"ד לאור גבאי

שוק ההתחדשות העירונית, על כל תחלואיו, נקלע כעת לאש הצולבת של משבר הקורונה העולמי, עת לא די בכך, כי מרבית שוק הנדל"ן שותק כליל, אינספור פרויקטים מסוג פינוי בינוי או תמ"א 38 בשלב התחלתי ואף מתקדם, מצאו עצמם עומדים מלכת, ללא יכולת מימוש, הן בשל חוסר בעובדים, הן בשל השבתת הרשויות והגופים המתכננים והן בשל הסגר שריחף מעל ישראל בחודשים האחרונים.

תחום ההתחדשות העירונית, בשונה מתחומים אחרים מושתת על פגישות פרונטאליות, פגישות עם נציגי דיירים, כנסי דיירים רבי משתתפים, ביקורים באתרי הבניה ובבניינים הישנים, שיתופי פעולה בין מספר רב של בעלי מקצוע ועבודה יומיומית מול הבירוקרטיה הישראלית- באבחת סכין כל הגלגל הזה, שמסתובב בלאו הכי לאיטו, נעצר לחלוטין ואין לדעת מתי יחל לנוע שוב ובאיזה פלטפורמה.

יש לתהות, בתוך הכאוס הכלכלי, האם צריכה הממשלה להתעשת ולהבין כי ביכולתה לרתום את עגלת ההתחדשות העירונית כמנוע צמיחה מהותי לשוק הדיור בפרט ולכלכלת ישראל ככלל, שכן דווקא עכשיו, הסרת חסמים, מיעוט בירוקרטיה, ייעול גופי התכנון והענקת תמריצים ליזמים ולבעלי הדירות יביאו לפריחה של שוק הנדל"ן, היצע דירות נרחב, הורדת מחירי הדירות, צמצום פערים ובעיקר עזרה למעמד הסוציואקונומי הנמוך והבינוני. 

ביצוע בפועל של פרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 הינו בעל יכולת להיות משנה חיים מבחינה כלכלית למשפחות בחלקים המתיישנים והפחות אטרקטיביים של ערי ישראל, משפחות ממעמד סוציואקונומי נמוך עד בינוני, שגם בימים כתיקונים משתכרות בדוחק, כל שכן, בקריסת שוק העבודה והמיתון שנראה כי המשק דוהר לעברם, מימוש המקרקעין שברשותם בצורת השבחה משמעותית של דירתם במאות אלפי שקלים הינו עוגן ואופק כלכלי, משמעותי עבורם, מעין כמותו במשק סוער ומטלטל כצפוי בשנים הקרובות.

מנגד, יש לזכור כי קידום ופיתוח של תחום ההתחדשות העירונית בצורה מסיבית, יזרים לשוק העבודה בכל מדינת ישראל, עשרות אלפי משרות בדיוק בנקודת השבר הנוכחית של שוק העבודה וזאת במגוון נרחב של תחומים, גם מתחום הבנייה על כל ענפיו וגם מחוצה לו, מכל אינספור נותני השירותים הנלווים, שמרביתם בעלי עסקים קטנים, אשר חיוניים לשוק הנדל"ן.

המדינה מצדה, יכולה לסייע לזוגות צעירים, במתן ערבות מדינה עבור ההפרש של הקטנת ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה מ- 30% ל- 10%, ברכישת דירות בפרויקטים מסוג התחדשות עירונית. פעולה אשר תסייע ותדרבן אזרחים לבצע רכישות, תזרים חמצן נדרש ליזמים בכדי לצאת מהמשבר ותעורר את שוק הרכישות והמכירות לא רק בפרויקטים הנדונים אלה בשוק הנדל"ן רבתי. 

אין עוררין כי באם המשבר יעמיק והמגפה תחריף עלולים מספר רב של פרויקטים להתבטל או חמור מכך להיתקע באמצע הליך הבניה בשל קשיי התזרים של היזמים, מה שיותיר אלפי משקי בית לא רק מחוסרי עבודה אלה גם יהפוך את דירותיהם למגורים באתרי בניה תקועים לעשור הקרוב.

הפתרון אם כך טמון ביוזמות יצירתיות ונדרשות בכל מקרה של המדינה מצד אחד להעירך נכון וראוי ליום שחס וחלילה תתרחש רעידת אדמה או התקפת טילים ומרבית הבניינים במדינת ישראל יתמוטטו ומצד שני ברצון של המדינה לרתום את שוק ההתחדשות העירונית לטובת האזרחים כחלק מפתרון למשבר הנוכחי בכדי שבעלי הדירות ישכילו ויבינו כי עליהם למהר למגן ולהשביח את ערך נכסיהם בכדי שהם יהיו יכולים לצלוח את הסופה הנוכחית ולהיות מוכנים לסערה הבאה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות