banner
רובע המזרחי רחובות // הדמיה: שחף זית אדריכל
רובע המזרחי רחובות // הדמיה: שחף זית אדריכל

הוסר המכשול האחרון בדרך למימוש תכנית הרובע המזרחי בעיר רחובות

בעלי זכויות על קרקע במזרח העיר טענו שלא קיבלו זכויות בנייה, והגיעו עד לבית המשפט העליון, שדחה את העתירות

זיו גודלפישר 02.02.2025

בית המשפט העליון דחה ערעורים נגד פסיקת בית המשפט המחוזי שדחה עתירות של בעלי קרקע במזרח העיר נגד אישור תכנית תמל 3003, לאחר שלא זכו לזכויות בנייה. בפסק דין שניתן בימים האחרונים קבעו השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויעל וילנר כי לא נפל פגם בפסק הדין של בית המשפט המחוזי.

כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב"מגדילים" כי במקביל להליכים המשפטיים, עיריית רחובות תערוך כנס יזמים למטרת שיווק הרובע.  השיווק הראשון  כבר יצא לפועל על ידי רשות מקרקעי ישראל בחודש דצמבר 2024 עם 600 יח"ד ראשונות להשכרה לטווח ארוך, לציבור הכללי והחרדי.  

רובע המזרחי רחובות // הדמיה: שחף זית אדריכל
רובע המזרחי רחובות // הדמיה: שחף זית אדריכל

"דין הערעורים להידחות"
תוכנית "תמל/ 3003 – רחובות מזרח"
, שאושרה לפני כשנתיים, היא תכנית המסדירה את הבינוי והפיתוח של שכונת מגורים חדשה במזרח העיר רחובות, לרבות שטחי תעסוקה, מבני ציבור, מסחר, שטחים פתוחים, בית קברות, מסוף תחבורה ועוד. התכנית כוללת כ- 8,100 יח"ד וכ- 300 יח"ד מוגן. התכנית, ששטחה 2,230 דונמים, ממוקמת מזרחית לדרך מנחם בגין ולאורכה, בין כביש 40 בדרום ועד מכון וייצמן בצפון. 

חוקר מיוחד שמינתה ותמ"ל קבע כי קרקע המיועדת לסלילת כביש עוקף לשכונת המגורים החדשה במזרח רחובות, וכן שטחים המיועדים לקליטת מי נגר לא ייכללו בטבלת איחוד וחלוקה, ובעלי השטחים הללו לא יזכו לזכויות בנייה. על רקע זה הוגשו עתירות לבית המשפט המחוזי מרכז.

שטח התוכנית במזרח העיר // צילום: זיו גולדפישר
שטח התוכנית במזרח העיר // צילום: זיו גולדפישר

העתירות מתייחסות להחלטה להוציא את שטח כביש 423 מטבלאות האיחוד והחלוקה. דרך 423 היא דרך אזורית אשר משמשת תנועה עוברת ועמוסה בחיבור מכביש 40 ועד לחיבור לעיר נס ציונה ולדרך 431. כיום דרך 423 ממוקמת במזרח העיר, והיא מוכרת גם בתור "דרך מנחם בגין". התכנית שאושרה כוללת הסטה את כביש 423 מזרחה, ודרך מנחם בגין, שכיום היא דרך בין עירונית, תעבור לדרך עירונית.

השופט אורן שוורץ אימץ את עמדת ותמ"ל ודחה את העתירות נגד ההחלטה בנוגע לכביש. השופט ציין בהחלטתו כי הסטת דרך 423 מזרחה נעשתה לצורכי השכונה החדשה, במטרה ליצור חיבור מיטבי בין השכונה החדשה לוותיקה. רחוב בגין, שכיום הוא כביש 423, יהווה  במתכונתו החדשה ציר עירוני משמעותי, מעורב שימושים, הכולל גם תכנון לתחבורה ציבורית והוא יחבר בין הרקמה החדשה לוותיקה. בנוגע להחלטה שלא לכלול את חלקו הדרומי של הכביש בטבלת האיחוד והחלוקה, קבע השופט כי דרך 423 תשרת את כלל המשתמשים במרחב ולא רק את תושבי השכונה. מכאן גם מעמדה כדרך אזורית. 

טענה נוספת הייתה נגד ההחלטה שלא להכליל שטחים בצפון התכנית, המיועדים לצרכי שטחים פתוחים מיוחדים (שפ"מ) בטבלת איחוד וחלוקה. מדובר בשטחים שמיועדים לפיתוח מערכות לקליטת מי נגר. השפ"מ נדרש כתנאי הכרחי לקידום התכנית בהתאם לתמ"א 35 ובלעדיו לא ניתן לאשרה. השופט דחה גם את הטענה נגד ההחלטה הזו, וקבע כי "ההחלטה בעניין השפ"מ התקבלה על בסיס שיקולי תכנון וקידום יעדי התכנית. לפיכך, אינני מוצא מקום להתערב בהחלטת הותמ"ל באשר לשפ"מ שלא נכלל במתחם האיחוד וחלוקה".

בעלי הקרקע לא השלימו עם פסק הדין, וערערו נגדו לבית המשפט העליון. השופטים סולברג, מינץ ווילנר דחו את העתירה: "דין הערעורים להידחות משמצאנו כי אין מקום לדחות את הממצאים העובדתיים שקבע בית המשפט המחוזי; כי ממצאים אלו תומכים במסקנותיו המשפטיות; וכי לא נפלה בידו כל טעות שבחוק".

עם זאת, שופטי העליון קיבלו את טענתה של אחת העותרות, רורברג קבלנות, כי מצבה הורע בהקצאת הזכויות במגרשי התמורה, נוכח העובדה שקיים הבדל משמעותי בין זכויותיה במצב הנכנס, לבין זכויותיה במצב היוצא. עם זאת, השופטים ציינו כי לא ניתן להיעתר לבקשת החברה, מאחר התכנית נכנסה לתוקף זה מכבר, וכי חלק מבעלי הזכויות על הקרקע בתכנית ערכו פעולות שונות לקידום ביצועה והתקשרו בעסקאות למימוש זכויותיהם.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות