banner
אילוסטרציה // צילום: בארי אורן
אילוסטרציה // צילום: בארי אורן

וידאו: רגשות מעורבים בפינוי בינוי הראשון בקריית מוצקין

ראש עיריית קריית מוצקין, חיים צורי, השתתף בכנס שיתוף הציבור להתחדשות עירונית, לרגל אישורו של פרויקט פינוי בינוי ראשון בעיר, תקף את היזמים שהשתתפו במכרז, ואמר כי הוא חושש מבעיות תשתיות ותחבורה

תמונה: שכונת הפנטגון, קריית מוצקין // צילום: בארי אורן

תכנית ההתחדשות העירונית הראשונה בקרית מוצקין יוצאת לדרך בשכונת הפנטגון הוותיקה, לאחר שאושרה בוועדה המקומית לאחרונה, זאת כעבור 9 שנים מיום תחילת התכנון. בשלב ראשון יתבצע פרויקט בינוי פינוי ברחוב יוספטל ולאחר מכן יבוצע פינוי בינוי ברחוב אוסישקין, שכונה שחלק מבנייניה נבנו עוד בשנות ה- 50. כחלק מההערכות לקראת תכנית ההתחדשות העירונית, הוקמה לפני כחודש בקריית מוצקין מנהלת בראשה נבחר לעמוד משה גרוסמן, תושב העיר שבין היתר שימש  כמנהל פרויקטים בחברת צים ספנות. גרוסמן מסר ל"מגדילים" כי הצפי למשך פרויקט הפינוי בינוי ברחוב יוספטל הוא כשנתיים וחצי, כאשר במסגרתו יהרסו 32 דירות ובסיומו הוא יכלול 168 יחידות דיור. את הפרויקט תבצע חברת 'ים סוף' מקבוצת פפושדו שזכתה במכרז. גרוסמן מסר עוד כי בהמשך יש כוונות להוציא לפועל תכנית שאפתנית יותר שתכלול את הבניינים לאורכה של דרך עכו חיפה.

ראש העיר: היזמים לא ידעו שובע במו"מ
בשבוע שעבר, לאחר אישור התכנית בוועדה המקומית, התקיים בבית אשכול פיס בקריית מוצקין, כנס שיתוף הציבור, במעמד ראש העיר חיים צורי ובכירי העירייה, ראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן והשותפים בחברה להתחדשות עירונית בראשות ניר שמול, בהשתתפות תושבים, יזמים ומומחים מקצועיים מתחומים שונים.

אביטן אמר בכנס כי: "אחת המשימות שהצבתי לעצמי זה להגיע לפריפריות, זו בעצם ההתחדשות האמתית של פינוי בינוי". ראש העיר של קריית מוצקין חיים צורי לא הסתיר בדבריו בפני קהל המשתתפים את מורת רוחו מהתנהלות היזמים שהשתתפו במכרז הפרויקט, שלדבריו לא ידעו שובע במשא ומתן, למרות ויתורי העירייה על חלק נכבד במיסים. צורי הביע בנוסף את חששו מכך שעירו אינה מוכנה ליום שלאחר סיום הפרויקט, אם בתחום תשתיות התחבורה ואם בתשתיות החינוך. צורי: "האישור של הפרויקט הראשון יצא ברגשות מעורבים, כי מצד אחד אתה הרוצה להרוס את הבתים הישנים ולבנות חדשים, אבל מצד שני אתה צריך לחשוב על גני ילדים, על בתי ספר, האם הכבישים יכולים להכיל כל כך הרבה מכוניות, האם  יש מספיק חניות.. וזה די בעייתי".

שמול: "אנחנו מבינים שעיקר העבודה שלנו היא בפריפריה"
בין היזמים שהשתתפו בפאנל המומחים בכנס, היו יקי אמסלם מנכ"ל קבוצת אלמוג וניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח התחדשות עירונית, שאמר: "אנחנו פועלים בקריית מוצקין מתוך רצון גדול מאוד לעשות את מה שאנחנו עושים במרכז גם באזור הפריפריה, ואנחנו מבינים שעיקר העבודה שלנו היא בפריפריה. הבנה נוספת היא שבלב העניין עומדים הדיירים וצריך ללכת איתם יד ביד למען המטרה. בסופו של דבר התחדשות עירונית באה לפתור שתי בעיות, עמידות מקום המגורים בפני רעידות אדמה ועמידות בפני התקפות טילים. קשה לעשות פרויקטים של פינוי בינוי בפריפריה מבחינת כדאיות כלכלית אבל אם המדינה רוצה למשוך יזמים להתחדשות עירונית בפריפריה היא יכולה למצוא פתרון". אמנון בר-עוז ברזני, נציג דיירים בפרויקט פינוי בינוי ברמת השרון, קרא לתושבים כאחד שעבר את התהליך בעצמו באחד מהפרויקטים הראשונים בארץ, לא לחשוש, לא לפחד ולהצטייד בליווי המקצועי הנכון שייתן להם ביטחון בפרויקט.

עו"ד יריב בר דיין, אשר הרצה בפני הקהל על ההיבטים המשפטיים של התחדשות העירונית הדגיש כי פרויקט פינוי בינוי הוא פרויקט בסיכון וכי תפקידו של היועץ המשפטי הוא להקטין לדיירים סיכון זה. בר דיין: "עצם ההתלבטות לבעל הדירה להיכנס לתהליך פינוי בינוי מחדד את חושיו, והתפקיד שלנו של הגורמים המקצועיים או של עורך הדין הוא להפחית את חששותיו".

גיל שנהב, אדריכל ממשרד כנען שנהב אדריכלים שהשתתף אף הוא בפאנל, התייחס לצד התכנוני של פינוי בינוי ולבעיות המחסור בשטחים לתשתיות חינוך וגנים, ואמר כי: "אין ספק כי לתכנן את יחדות הדיור בלבד, זה לא מספיק, אם לא נותנים פתרון מלא, הפרויקט יסתיים עם מחסני מגורים ולא עם ערים יפות, טובות ואיכותיות. ולכן התכנון של התחדשות עירונית במרכזי ערים מחייב להיות יצירתי יותר, לחשוב מחוץ לקופסה, למצוא פתרונות ייחודיים ופורצי דרך".

השמאית דניאלה פז ארז, מייסדת ומנכ"ל 'פז כלכלה והנדסה' התייחסה לשאלת ערך הקרקע והתשואה בפרויקטים להתחדשות עירונית בקריית מוצקין, ואמרה כי: "דווקא מקומות כמו קריית מוצקין בפרויקט שמהווה סנונית ראשונה, דווקא מקומות כאלו מהווים הזדמנות ליזמים מכיוון שאין להן הרבה מתחרים, והפיצוח יכול לבוא אם באמצעות בתכנון יעיל, בחשיבה על עירוב שימושים, הוספת שטחי מסחר בקומת הקרקע, ועוד. אזורים כאלה יכולים ליצר כלכליות וכאמור ללא תחרות גדולה של יזמים הפרויקטים יכולים להיות אטרקטיביים ליזמים עצמם".

פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית
פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות