banner
משה פדלון// צילום: דוברות עיריית הרצליה | Depositphotos
משה פדלון// צילום: דוברות עיריית הרצליה | Depositphotos

הרצליה ורמת השרון מערערות לעליון על ההחלטה לאשר בניה במתחם תע"ש

עיריות הרצליה ורמת השרון הגישו ערעור לבית המשפט העליון כנגד החלטת בית המשפט המחוזי לאשר את תוכנית תע"ש רמת השרון הכוללת 36 אלף דירות

כרמלה קופר 01.06.2022

עיריית הרצליה הגישה יחד עם עיריית רמת השרון ערעור לבית המשפט העליון נגד פסיקת בית המשפט המחוזי לאשר תכנית לבניה בתע"ש רמת השרון, זאת לטענתה לאחר ש"שטחי תע"ש סבלו בעשורים האחרונים מזיהום קרקע קשה בעקבות פעילות של התעשיות הביטחוניות במקום. כתוצאה מכך, אף זוהמו מי הבארות באזור השרון".

בחודש ינואר 2021 אישרה הוועדה המחוזית תכנית צל על בסיסה ניתן יהיה לאשר תכניות לבניית 36 אלף יח"ד דיור במתחם אולם בעירייה טוענים כי "זאת לפני שבוצע סקר מקיף למיפוי זיהום המים והקרקע במתחם ותסקיר השפעה על הסביבה". הפיתוח המוצע בתוכנית מאפשר כאמור הקמת רובע עירוני הכולל כ-36,600 יחידות דיור, שייתנו מענה לכ-100,000 תושבים, לצד שטחי מסחר, תעסוקה ושירותים בהיקף של כ-1,386,000 מ"ר.

צולם: באדיבות משרד הפנים
צולם: באדיבות משרד הפנים

הערעור נתלה בין השאר בתקדים שנקבע באקו-פארק אפולוניה. לטענת עיריית הרצליה: "מדובר בתכנון בעיניים עצומות, קודם מתכננים ומקבעים מציאות תכנונית ורק אח"כ ייעשו הבדיקות שיבחנו את הזיהומים והסיכונים הקיימים. כך למעשה המדינה אישרה תכנית הממקמת את השימושים הרגישים ביותר – כגון מגורים, דווקא באזורים החשודים כמזוהמים ביות". העירייה מבקשת בעתירה שלא יקודם כל תכנון באזור תע"ש השרון טרם ביצוע הסקר: "לא ניתן היה לאשר את התכנית ללא עריכת תסקיר השפעה על הסביבה בהתאם להוראות הדין, התכנית מאפשרת הוצאת היתרי בניה לאתרים לטיפול בפסולת מסוכנת ובזיהומים הקיימים, כל זאת מבלי שנערכו הבדיקות הסביבתיות הנדרשות, ועל כן כלל לא ניתן היה לפטור מעריכת תסקיר", כך לטענתה.

כזכור, בסיור משותף לראשי הרשויות ובהם ראש עיריית הרצליה, בחודש דצמבר 2021, הביעה שרת הפנים, איילת שקד, את עמדתה בנושא התוכנית, ואמרה כי: "חייבים להיכנס להילוך גבוה בפיתוח מתחמים לדיור, כולל בלב אזורי הביקוש. החוכמה היא לפתח את מתחמי דיור רבים במהירות האפשרית, זאת תוך שמירה על ערכים סביבתיים באופן שיוודא כי איכות החיים ואיכות הסביבה ילכו יד ביד. המטרה הברורה כעת בשרון היא לפעול לטיהור הקרקע ומי התהום במתחם תע"ש על ידי המדינה ואח"כ לבנות על חלק מהשטח מתחמים עירוניים ועל חלק פארק טבעי גדול. יש כאן איזור ייחודי שנשמר במשך הרבה שנים כפנינת טבע, אפשר לשלב בינוי על חלק מהשטח ושמירה על הטבע המיוחד הזה בחלק האחר".

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, מסר בעקבות הגשת העתירה כי: "אני מתנגד להפוך את תע"ש למתחם בנייה, שבתנאים הקיימים – עלול לסכן חיי אדם. הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש בסוגיית הבנייה בתע"ש. לנו, הרשויות, קיימות אופציות רבות נוספות להגדלת היצע הדיור. מדובר במתחם מזוהם, ובהתחשב במשבר האקלים, חשוב לשמור את המקום ככזה שיכול לשמש כפארק מטרופולוני וריאה ירוקה של אזור השרון".

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון: "פינוי מתחם תע"ש השרון, יכול להיות הזדמנות או בכיה לדורות. הזדמנות להפוך את השטח הזה לפארק מטרופוליני לשימושם של כל תושבי גוש דן, או בכיה לדורות באמצעות החלטה שתתעלם מהפוטנציאל של המתחם ותקדם בניית עיר חדשה ומיותרת במרכז, על אחד מהשטחים הפתוחים האחרונים שנותרו. התכנית הקיימת מיושנת ולא תואמת את צרכי ההווה והעתיד, הורסת חורש טבעי ועלולה לפגוע אנושות ביכולות הניקוז של כל אזור המרכז. יתרה מכך, החשש לזיהומי קרקע עלול להוות סכנה למי שיגורו במקום, בניגוד לפארק אליו מגיעים אנשים לפרקי זמן קצרים. הפתרון הנכון הוא שימור הריאה הירוקה והגדלת אחוזי בנייה בערים הסמוכות בהסכמה ועל פי תוכנית. מתחם תע"ש צריך להיות המתנה שלנו לדורות הבאים, לא הכלי להפיכת האזור כולו לשלמת בטון ומלט, שתיקח מתושבי המרכז את הטבע האחרון באזור".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

לכנס הנדל"ן השנתי | כל בכירי הענף במקום אחד!

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות