banner
רמת גן // צילום: SUTTERSTOCK
רמת גן // צילום: SUTTERSTOCK

רמת גן היא העיר המתחדשת ביותר בישראל

11.5% מהדירות בעיר נבנו או ייבנו במסגרת פרויקט של התחדשות עירונית, כך עולה מבדיקת "מגדילים"

תמונה: רמת גן // צילום: SUTTERSTOCK

הארגון הישראלי להתחדשות עירונית "מגדילים" בדק את קצב ההתחדשות העירונית לפי ערים: ירושלים ובאר שבע לא מתחדשות, רמת גן תסיים להתחדש בעוד 87 שנים, רעננה בעוד 123 שנה.

7,101 יחידות דיור בהתחדשות עירונית
רמת גן היא העיר המתחדשת ביותר בישראל כאשר 11.5% מהדירות בעיר ייבנו או נבנו במסגרת פרויקט התחדשות עירונית, כך עולה מבדיקה שביצע ״מגדילים״ – הארגון הישראלי להתחדשות עירונית. מהבדיקה עולה כי מספר הדירות שנכללו בפרויקטים שהבקשות שלהן אושרו או קיבלו היתר ברמת גן בעשור האחרון עומד על 7,101, זאת לעומת 61,613 דירות הקיימות בעיר.

87 שנה שנים לחדש את רמת גן
עוד בדק "מגדילים" את קצב ההתחדשות של הערים השונות בישראל בעשור האחרון, בהתאם למספר הבקשות שאושרו וההיתרים שהונפקו עד כה וכן, כמה זמן ייקח לחדש את העיר כולה במידה והקצב יישמר. כמובן שמדובר בהערכה כללית, שכן לא כל הדירות בערים השונות הן בעלות פוטנציאל התחדשות עירונית, אלא רק אלה שנבנו לפני 1982, אולם מדובר במדד כללי שנותן תמונה כללית בנוגע לקצב ההתקדמות.

מהבדיקה עולה כי במידה וקצב ההתחדשות העירונית ברמת גן ישמר, ייקח 87 שנים לחדש את כלל הדירות בעיר. יש לציין כי בשנים האחרונות היקף הבניה בהתחדשות עירונית ברמת גן הואט, והתושבים בעיר זועמים על כך שהזמן הלוקח לקדם ולאשר פרויקט התחדשות עירונית הוארך במידה רבה.

בן מסינג, מייסד ובעלי "מגדילים", מציין כי: "ארגון מגדילים שם לעצמו למטרה להביא לחזית העשייה את כל המתרחש בזירת ההתחדשות העירונית בארץ. תמונת המצב העגומה מדברת בעד עצמה, ומסבירה עד כמה מהותי  לקדם את התחום, לקצר את התהליכים ולפעול להסרת חסמים בירוקרטיים. לא מדובר רק בכורח המציאות, לפיה לא נשארו קרקעות זמינות לבנייה למגורים בערי ישראל או בצורך לחזק מבנים. בוודאי שלא מדובר באינטרסים יזמיים כאלו ואחרים. מדובר חד משמעתי בצו השעה הקורא לחידוש המרקמים האורבניים הוותיקים, העלאת איכות החיים בשכונות והערכות לקראת תכנון ערי העתיד. מאחר והמדינה טרם הצליחה לתת הפתרון האולטימטיבי, חשוב לנו להשמיע את דעת הקהל ולעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, במטרה להשפיע ולהוביל שינוי".

רמת גן נבחרה לפיילוט להסכם גג ראשון של התחדשות עירונית
לאחרונה בחרו משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם משרד האוצר, בעיר רמת גן כפיילוט לחתימה על הסכם מסגרת ראשון להתחדשות עירונית.

"מטרת ההסכם היא לסייע לעיר רמת-גן להתמודד עם העלויות הכרוכות במתן מענה למוסדות ציבור ולהקמת תשתיות מתאימות, הנדרשים בעקבות גידול האוכלוסייה המהיר הנובע מפרויקטים של התחדשות עירונית. במידה והפיילוט יצליח, הוא צפוי להתרחב לערים נוספות בארץ", נמסר אז ממשרד האוצר. ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, אמר בעקבות הפיילוט כי: "בשנים האחרונות נאלצנו לבחון בקפידה כל בקשה להיתר, מתוך הבנה שבנייה מאסיבית ללא תקציב מספק להסדרת התשתיות ולהקמת מוסדות ציבור, עלולה לפגוע בעיר ובתושביה. סיוע זה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תאפשר צמיחה משמעותית בעיר, תוך הסדרת תשתיות ראויה". על-פי ההסכם, תנפיק העיר רמת-גן בשנתיים הקרובות היתרי בנייה לכל הפחות ל-2,000 יחידות דיור, בפרויקטים של תמ"א 38 הנמצאים בשלבי מימוש מתקדמים, ובעיקר בפרויקטים של פינוי בינוי. בתמורה לכך, המדינה תסייע בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, לטובת השלמת מימון לביצוע עבודות הפיתוח ולהקמת מוסדות הציבור בעיר.

זינגר // צילום מנחם רייס
זינגר // צילום מנחם רייס

רעננה שניה, תל אביב במקום ה-17 בלבד
במקום השני בדירוג הערים המתחדשות בישראל נמצאת רעננה עם 8.1% מהדירות בעיר שבקשתן אושרו או הונפק היתר לבניית הדירות בעשור האחרון במסגרת פרויקט התחדשות עירונית. קצב ההתחדשות ברעננה באופן מלא צפוי להסתיים בתוך 123 שנים. ברעננה בנויות 23,841 דירות ומתוכן 1,935 נכללות בתכנית תמ"א 38 שאושרה או ניתן לה היתר.

אשר אלון מנכ"ל ובעלים של חברת אשלי המקימה פרויקטי התחדשות עירונית ברעננה מציין, כי "הנתונים מראים שכיום ברעננה יש כ- 2,000 דירות בהתחדשות עירונית, מתוכן כ- 400, המהוות שיעור של כ- 20%, הן דירות שעוברות התחדשות עירונית בפרויקטים אותם אנו מקימים ברחבי העיר. תחילה חשוב להבין שברעננה מבנים ישנים מאוד לאור היותה עיר ותיקה יחסית. ברחובותיה ניתן למצוא הרבה מאוד מבני רכבת ומבנים ישנים אחרים שנבנו עוד כשהייתה מושבה חקלאית ומועצה עירונית בשנות ה- 20 וה- 30 של המאה הקודמת. עיקר המבנים הללו ממוקמים במרכז העיר, שזה אזור הנהנה מביקושים גבוהים מאוד בקרב רוכשים מחתך סוציו אקונומי גבוה לרבות קהילה אנגלו-סכסית. עם זאת ולצד הביקושים הגבוהים, כמעט ואין קרקעות פנויות לבנייה חדשה באזור ולכן הפתרון היחיד על מנת להגדיל את ההיצע במרכז העיר הוא על ידי קידום פרויקטים של התחדשות עירונית. שילוב של כל אלו מגדיל את הכדאיות הכלכלית של יזמים להקים בה פרויקטים מסוג זה, מה שבסופו של דבר מדרג אותה מאוד גבוה בטבלת הערים המתחדשות".

הרצליה ניצבת במקום השלישי עם 5.2% מהדירות בעיר שבקשתן לקידום פרויקט התחדשות עירונית  אושר או כבר ניתן היתר בנייה. בהרצליה נבנו 34,475 דירות מתוכן 1,794 דירות הן במסגרת פרויקט התחדשות עירונית שאושר או ניתן היתר. קצב ההתחדשות בהרצליה עומד על 192 שנה עד לחידוש מלא של דירות המגורים בעיר.

העיר תל אביב נמצאת במקום ה-17 בלבד במדד ההתחדשות העירונית, כאשר בעשור האחרון היא אישרה או העניקה היתרי בניה ל-2,491 דירות בפרויקטי התחדשות עירונית, זאת לעומת כמעט 200 אלף דירות שקיימות בעיר (שיעור של 1.2% בלבד).

בת ים הסמוכה, שנחשבת בשנים האחרונות לאחת הערים שמקדמות במלוא המרץ פרויקטי התחדשות עירונית, אישרה היתרי בניה ובקשות לפרויקטים עבור 1,022 דירות בעשור האחרון, מתוך יותר מ-51 אלף דירות הקיימות בעיר.

הבירה לא ממהרת להתחדש
ירושלים נמצאת בתחתית דירוג הערים המתחדשות בישראל, זאת לאחר שהעניקה בעשור האחרון 816 היתרי בניה או אישורים לדירות בפרויקטי התחדשות עירונית, לעומת 216 אלף הדירות הקיימות בעיר (שיעור של 0.4% בלבד). התחדשות מלאה של ירושלים בקצב זה תיקח עוד 2,650 שנה.

לדברי מנכ"ל משהב, רו"ח עזרא ערוסי: "הנתונים האלה מוכחים שאין מספיק התחדשות עירונית בישראל. לצערי הרב, רעידת אדמה בישראל או התקפת טילים הם רק עניין של זמן. התחדשות עירונית זו הצלת חיים של מאות אלפי משפחות בישראל ולכן, המדינה חייבת להכריז על פרויקטי תמ"א ופינוי בינוי כפרויקט לאומי. הנתונים מוכיחים שלמרות שלפעמים נדמה לנו שכל אזור המרכז עובר תהליך של התחדשות עירונית, זה פשוט לא מספיק. נוסף על כך, מעבר לר"ג, רעננה, הרצליה וקריית אונו אנחנו רואים שיעור אפסי של תמ"א ביישובים רבים בישראל שחלקם נמצא באזורי הביקוש. את זה הממשלה חייבת לתקן ולעודד את הרשויות המקומיות באמצעות תקציבים מתאימים ופיקוח לאשר את הפרויקטים בקצב מזורז".

דירוג הערים המתחדשות

 * מתודולוגיית הדירוג: הבדיקה של "מגדילים" מבוססת על נתוני משרד השיכון לגבי מספר ההיתרים ואישורי הבקשות ומספר הדירות בכל עיר המבוסס על נתוני הלמ״ס.

* מתודולוגיית הדירוג: הבדיקה של "מגדילים" מבוססת על נתוני משרד השיכון לגבי מספר ההיתרים ואישורי הבקשות ומספר הדירות בכל עיר המבוסס על נתוני הלמ״ס.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות