banner
לונדון

פרויקטים מובילים של התחדשות עירונית ברחבי העולם

קרקע מחודשת לצד נתיב מים, פסולת שהפכה לנוף עירוני וערים שלמות שהשתנו והתחדשו – הצצה לכמה מהפרויקטים המיוחדים בעולם בתחום ההתחדשות העירונית

לא רק בישראל, בכל רחבי העולם תחום ההתחדשות העירונית תפס תאוצה ובא לידי ביטוי בפרויקטים נרחבים בגדלים ואפיונים שונים.

להלן הצצה לכמה מהפרויקטים המיוחדים בעולם בתחום ההתחדשות העירונית:

פלסיס-רובינסון, פריז, צרפת

פרבר פלסיס-רובינסון (Plessis-Robinson) בפריז ממוקם במרחק של כ- 10 ק"מ מדרומית למרכז העיר, הוא היה פרבר ישן ומוזנח במשך שנים. שלושה רבעים מהפרויקט נוצלו למגורים של דיור ציבורי ולא הושקעו כלל.

החל מסוף שנות ה- 80, בוצע בפרבר פרויקט חידוש מתוכנן שבוצע היטב וכלל: חנויות, בתי ספר, גני ילדים, בית חולים, פארקים, בניינים ציבוריים – כולם מעוצבים בעיצוב צרפתי מסורתי שנוכחותו בלטה בכל העשור שלאחר מכן. בנוסף, הוצע בפרבר דיור בר השגה.

כעת העיר כללה שבעה פארקים וגנים, בהיקף של 120 דונם של שטח ירוק מוגן.

הפרויקט הצליח כל כך, שבשנת 2008 קרן האדריכלות האירופית זיכתה את שכונת פלסיס-רובינסון בתואר "השכונה העירונית הטובה ביותר שנבנתה ב -25 השנים האחרונות".

קנארי וורף, לונדון

דוגמה להתחדשות עירונית בקנה מידה גדול בשנותיה המוקדמות ביותר, היא שכונת קנארי וורף, (Canary Wharf) אשר המבנים הראשונים שלה הושלמו בשנת 1891, והיא הפכה להיות רובע העסקים החדש של לונדון. 35 מבנים הושלמו בפרויקט וכיום עובדים ברובע למעלה מ- 100,000 איש, על שטח של 14 מיליון מ"ר של מסחר וקמעונאות.

הפרויקט האדיר של ההתחדשות עירונית היה פרי יוזמתה של ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר, בסוף שנות השמונים, וכיום הוא ביתם של חברות פיננסיות מובילות מקרדיט סוויס ועד ג'יי.פי מורגן, מלונות יוקרה, חנויות ומסעדות מובחרות, ויותר ויותר נכסי יוקרה.

קנרי וורף הוקמה בתחילה כמרכז עסקים, ולא ממש כמקום מגורים. אנשים שגרו שם נאלצו לנסוע למקומות בילוי מרוחקים בסופי השבוע כיוון שלא היה מה לעשות באזור. כיום, לאחר פרויקט ההתחדשות העירונית, קנרי וורף מתאורת כ "מיני מנהטן" עם 16 מגדלים שחוצים את קו הרקיע.

בעיר דווח על גידול באוכלוסייה של 89% כתוצאה מהפרויקט ומחירי הנכסים עלו ב -27% מתחילת 2013.

להיט הפרויקט ניכר במהלך הקיץ, כאשר נמכרו דירות במגדל מיין 41 והקונים עמדו בתור באירוע ההשקה. כל 208 הדירות נמכרו בארבע שעות, כשהמחירים נע בין 530,000 דולר לדירת סטודיו ועד ל -1.9 מיליון דולר לדירה בת שלושה חדרים.

פארק טום מקאל ווטרפרונט, פורטלנד, אורגון

בפרויקט שנעשה בפארק טום מקאל ווטרפרונט, שפורטלנד, אורגון ((Tom McCall Waterfront Park בוצעה החייאה של האזור כולו. פרויקט ההתחדשות של הפאר נקרא על שם המושל שנתן "אור ירוק" לפרויקט – טום מקאל, ומדובר בפארק על שטח של לא פחות מ- 37 דונם, על החוף.

כחלק מהפרויקט, הוסר כביש Harbor Drive שנבנה בשנת 1950 ובשנות ה- 70 הפך להיות מוקד התנועה המרכזית באזור, ובכך הפרויקט היווה תקדים להסרת כביש מהיר במכוון בארה"ב.

מגרש החניה הישן הפך להיות רובע בית המשפט החדשני והמרהיב. בנוסף, הוקם קמפוס חדש בעיר ומפעל למזון לכלבים הפך לאגם קטן מעשה ידי אדם. כיכר אוסווגו הפכה למרכז קניות וסייעה להפיח חיים חדשים בעיר.

הפיתוח משך אליו המוני אנשים ובעקבות ההתחדשות, העיר הפכה למוקד תיירותי שמכניס לבתי העסק רווחים רבים.

הפנסיטי, המבורג גרמניה

ב- 29 בפברואר 2000, הסנאט של המבורג עשה היסטוריה כאשר אישר את תכנית האב עבור העיר החדשה הפנסיטי, ולאחר עשור של הכנה הונחה אבן היסוד הראשונה של הפרויקט העצום.

בלתי אפשרי להתעלם מפרויקט ההתחדשות של הפנסיטי (HafenCity) בהמבורג, גרמניה, שנחשב עד היום לפיתוח הגדול ביותר בעיר פנימית באירופה. בפרויקט הושלמו יותר מ- 50 פרויקטים, ו- 50 פרויקטים נוספים כעת בעיצומם.

בפרויקט ההתחדשות של העיר הוחזר חלק מהנמל ההיסטורי של המבורג שלא היה פעיל יותר, וכן שני איים בנהר אלבה, כך שהעוברים באזור זוכים למראה מרהיב של מים שעולים לגובה 3 בתהליך הגאות היומית הפארקים כמו גם רחובות העיר נבנים בגובה של עד 8 מטרים מעל פני הים וכל הבניה נעשית בחומרים עמידים למים. חשוב לציין, כי מדובר באזור נמל שלא היה בשימוש במשך עשרות שנים לפני כן.

הפרויקט הפך את המבורג מעיר בקצה המזרחי של העולם המערבי, ללב המטרופוליטני של יבשת הולכת וגדלה ומקום בעל פוטנציאל עצום. הוא פתח את הדרך להמבורג ומיצב אותה כמרכז חיוני במרכז אירופה. גם הקשרים עם צפון אירופה שודרגו בעקבות הפרויקט, וכל אזור הים הבלטי גדל משמעותית

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות