banner
סתיו שפיר צילום ניר אריאלי
סתיו שפיר צילום ניר אריאלי

חוק שכירות הוגנת 2017

החוק מסדיר את יחסי השוכר והמשכיר ומגדירים תנאי מגורים מינימאליים

חוק שכירות הוגנת אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לאחר שקודם על חברי הכנסת ידי סתיו שפיר (המחנה הציוני) ורועי פולקמן (כולנו). החוק מסדיר את היחסים בין השוכר ולמשכיר ומגדיר תנאי מגורים לדירה ראויה למגורים. יש לציין כי ההצעה המקורית כללה את האפשרות לחייב בעל דירה להציע חוזה ארוך טווח לשוכרים, של עד שלוש שנים, במסגרתן לא תחול עליית מחירים בשכירות. סעיף זה לא עבר בחקיקה.

לעומת זאת, לחקיקה המוצעות נוספו סעיפים לאחר שהוא עבר מספר תיקונים במהלך השנים, ביניהם החוק קובע כי במקרה והמתווך עובד מטעם המשכיר, הרי שדמי התיווך יחולו במלאם על המשכיר. זאת ועוד, נקבעו הגבלות על גובה הערבויות הנדרשות כיום מן השוכרים. ערבויות אלו לא יעלו על שליש מגובה השכירות עבור כל תקופתה ולא יעלו על סכום של פי שלושה מדמי שכירות חודשיים. בנוסף, החוק מסדיר את חובתו של המשכיר לבצע תיקונים בדירה. במידה והמשכיר ישתהה עם ביצוע התיקונים למשך זמן בלתי סביר, תעמוד לזכותו של השוכר הזכות לבצע אותם ולהפחית את עלותם מגובה השכירות. עוד מעניין לציין כי החוק מגדיר "דירה שאינה ראויה למגורים", ככזו שיש בה סיכון בלתי סביר לבטיחות או בריאות השוכרים, כמו גם דירה ללא חיבור לחשמל וביוב, ללא פתחי אוורור וכדומה.

ח"כ שפיר, יוזמת החוק לשכירות הוגנת נאמה טרם ההצבעה הסופית על החוק ואמרה: "חוק השכירות ההוגנת יכניס סוף סוף סדר והוגנות לחייהם של שני מיליון ישראלים שחיים בשכירות. מזעקת האוהלים שעלתה מהרחוב ב-2011 ועד לרגע הזה הדרך היתה ארוכה וקשה, מה שהופך את ההתרגשות לגדולה יותר. החוק הזה הוא חוק המחאה החברתית. דור שלם, הדור שלי, הופקר למחירי דיור בלתי אפשריים ונדחק לשוק השכירות – שבמשך עשרות שנים מדינת ישראל השאירה כג׳ונגל פרוץ ופרוע. כשהגשתי את החוק הזה לפני שלוש וחצי שנים – היו לו במשכן הזה יותר מתנגדים מתומכים. הפער הדורי הורגש. יש עוד דרך ארוכה, ועוד הרבה מאוד משימות על הפרק כדי לפתור את בעיית הדיור. אבל הסדרת שוק השכירות היא צעד ראשון וחשוב בדרך כדי לאפשר תנאים כלכליים הוגנים לשוכרי דירות ולהוריד את הלחץ משוק הדירות לרכישה. בכל העולם הוכח ששוק שכירות ציבורי ופרטי מוסדר, עם כללים נאותים ועם עידוד שכירות ארוכת טווח הוא מפתח בלתי ניתן להחלפה להורדת מחירי הדיור".

סתיו שפיר // צילום ניר אריאלי
סתיו שפיר // צילום ניר אריאלי

עוד אמרה שפיר: "אני מתרגשת מאוד מאוד לראות אותו סוף סוף מגיע לכאן. בעיקר אני מתרגשת, כי החוק הזה הוא הוכחה לכך שלחץ ציבורי עובד. החוק הזה שייך לציבור. הוא שייך לדור האוהלים. הוא שייך למאות החברים שפנו אלי בפייסבוק עם טענות לגבי מצבם תחת קורת הגג שלהם, ושמהבעיות שלהם הרכבנו את הצעת החוק. הוא שייך לאלפי הסטודנטים שחתמו והחתימו אחרים בכל רחבי הארץ".

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן 
"שמח וגאה להוביל יחד עם ח"כ סתיו שפיר את הבשורה לשוכרי הדירות בישראל. החוק המקודם מביא חידושים גדולים לשוק השכירות. דירות שכורות עד היום לא נתפסו כאלטרנטיבה אך כאשר יהיו דירות איכותיות להשכרה עם רמת אחזקה מספקת, ויחסים מוסדרים בין השוכר למשכיר, הדבר יהווה תחליף אמתי לרכישת דירות בשלב מוקדם מידי בחיים. זה הפתרון האפקטיבי ביותר לאזורי הביקוש"

בין השותפים להצעת החוק היו חברי הכנסת אורלי לוי אבקסיס, חיליק בר, שר האוצר ושרת המשפטים.

ח"כ רועי פולקמן // צילום אלעד מלכה

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות