banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

נוסח משולב בתמ"א 38

הנוסח המשולב בתוכנית המתאר, מתייחס למבנים שקיבלו היתר בניה לפני תחילת שנת 1980 והוא כולל בתוכו הוראות לגבי חוק התכנון והבניה. הנוסח מיועד לשפר את עמידותם של המבנים בדומה לתקן הבנייה החדש (עד כמה שניתן)..

פרוייקט תמ"א הוא למעשה תוכנית מתאר ציבורית אשר במסגרתה מבוצעים חיזוקים הנדסיים למבני ציבור ולבנייני מגורים ברחבי הארץ. התוכנית מאפשרת התאמה לתקן המקובל עבור עמידות ויציבות מבנים במצב של רעידת אדמה. בתוכנית קיימות תקנות שונות ועדכוני חקיקה, כמו גם הקלות במס. הנה מדריך קצר שיעשה סדר בסוגי המבנים המיועדים לתמ"א, כיצד מתקבלת ההחלטה איזה סוג של חיזוק יש לבצע ומהם השינויים החדשים שהוכנסו לתוכנית זו.

אילו מבנים יכולים להיות חלק מתמ"א 38?

מבני מגורים בכל רחבי הארץ יכולים להיות חלק מהתוכנית, אך ניתן לחזק בהתאם לתוכנית גם מבנים ציבוריים ומסחריים. זאת בתנאי שהם מאוכלסים ונמצאים בשימוש, ושאינם עומדים ריקים מאדם לאורך זמן (למשל במחסנים).

מבנים שאינם נכללים במסגרת תמ"א 38 הם מבנים עם מאפיינים מיוחדים כמו למשל בניינים המיועדים להריסה. הנוסח המשולב בתוכנית המתאר מתייחס למבנים שקיבלו היתר בניה לפני תחילת שנת 1980, זאת משום שבשנה זו נקבעו תקני הבניה החדשים. תמ"א 38 נוסח משולב כולל הוראות לגבי חוק התכנון והבניה, ומיועד לשפר את עמידותם של המבנים כך שתהייה קרובה כמה שיותר למבנים החדשים אשר בנויים כבר על פי התקן.

באילו מצבים ניתן אישור לביצוע תמ"א

כדי לאשר את ביצוע החיזוק, לא די בעמידה בקריטריונים של תמ"א הנוסח המשולב. בשלב הראשון, מהנדס מוסמך צריך לבחון את מידת עמידותו של הבניין, ולהגיש מסמך אשר מפרט את החוזק של המבנה כמו גם את השלד שלו (קונסטרוקציה). במסמך זה יש צורך גם לקבוע את שיטת החיזוק האפשרית.

היות ותמ"א 38 מתעדכנת כל העת, בהתאם לעדכונים האחרונים של התוכנית, ניתן אישור לבניה של תוספות בניה על ידי תוספת של קומות, עד לשלוש קומות וחצי. זאת ללא קשר לפעולת החיזוק מפני רעידות האדמה. התוספות לבניה מתבצעות מסיבות כלכליות ולא הנדסיות. הדירות הנוספות מאפשרות ליזם ולקבלן המבצע להרוויח רווח יזמי. מעבר להוספת קומות ניתן לסגור את קומת העמודים במידה וקיימת, וגם הוספה של אגף לבניין . ניתן גם לבצע הרחבה כדי ליצור ממ"דים בבניין.

תיקונים להרחבת הנוסח המשולב בתמ"א 38

בעקבות תחילת יישום התוכנית, עלה צורך להרחיב את הנוסח המשולב של תמ"א 38 עם עדכונים הדומים לתוכנית של פינוי בינוי. צורך זה הניב את התיקון השני של תוכנית המתאר, ונקרא תמ"א 38 2. תיקון זה יחד עם תיקונים נוספים שהגיעו לאחר מכן, ביססו את האופציה הקיימת למימוש של תוספות בניה וחיזוק של המבנה, אך על בסיס מבנה חדש הבנוי "מאפס" ולא על בסיס המבנה הקיים.

לצורך הדוגמה, תוכנית הבניה של פרויקט עשויה לכלול הריסה של מבנה בן ארבע קומות ובניה של בניין חדש שנבנו בו עד שלוש קומות וחצי נוספות. תיקונים נוספים מדגישים תהליך של הוספת ממ"ד במבנים אשר לא קיימים בהם מרחב מוגן בקומה או בתוך הדירה. גם במבנים המשמשים לתעסוקה ולמסחר קיימת דרישה להגביר את הקצב בו הם מחוזקים, וזאת על פי תיקון לתוכנית.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות