צביה וילצ'יק - אושיית האדריכלות והעיצוב בארץ // צילום: יהודית הופמן מג'ר
צביה וילצ'יק - אושיית האדריכלות והעיצוב בארץ // צילום: יהודית הופמן מג'ר

50 גוונים של אושיית האדריכלות והעיצוב בארץ

מערכת "מגדילים" יצאה למסע אחד על אחת עם צביה וילצ'יק וחזרה עם תובנות על ה- DNA שהפך אותה למרכז העולם

כרמלה קופר 19.09.2017

זה התחיל בשיחת טלפון, שהלכה ככה: "יש גברת בשם צביה וילצ'יק, דברו איתה, היא בכל מקום". אז התגייסנו, צוות המערכת של "מגדילים", למצוא איפה בדיוק נמצאת צביה וילצ'יק ומה היא עושה שהופך אותה לאושיית האדריכלות והעיצוב הנחשקת ביותר בארץ.

מתחילה את היום בחתירה
גילוי לב מערכתי: במערכת שבה התחלנו את דרכנו העיתונאית, היה חוק לפיו "המערכת לא נפתחת לפני השעה 10 בבוקר". אבל תכף גם אתם תבינו שצביה וליצ'יק משנה את החוקים. ב- 8:30 בבוקר היא כבר היתה אחרי חתירה על רייס בחופי שדות ים ורגע לפני פגישה בנתיבות. "מה את עושה בנתיבות בשעה כזאת?", שאלנו חצי ישנים. היא צחקה: "יש לי פגישה עם בעלים של מתחם עיצוב חדש. אנחנו מרימים לו אירוע השקה אחרי החגים. שלא תחשבו ככה על נתיבות, בדרום יש בנייה מטורפת וקיים צורך בשיווק המתחם". תגידי צביה, מתי את מסיימת יום עבודה? היתה שאלה מתבקשת בסיטואציה הנוכחית. "התחלתי את היום בשש וחצי בבוקר, חתירה בחופי שדות ים, 10-12 ק"מ ובשמונה אני כבר בתנועה לעבודה, מסיימת בעשר בלילה", היא אומרת. בהמשך הראיון איתה אנחנו מבינים שגם בים היא בעצם עובדת, מייצרת עוד ועוד מעגלים חברתיים וקשרים אבל לפני הכל רצינו להבין איך חיים אורח חיים כמו שהיא קבעה לעצמה, ללא פשרות ובחתירה למצוינות.

מתחילה את היום בחתירה - צביה וילצ'יק
מתחילה את היום בחתירה – צביה וילצ'יק // צילום: יהודית הופמן מג'ר

רגע, מה עם זמן לילדים, משפחה?
"הילדים כבר גדולים והאמת היא שאני לא טיפוס משפחתי במיוחד. בעלי משלים אותי".

אולי נדבר כשתהיי במשרד?
"אני לא יושבת במקום אחד, אני תמיד בתנועה, בואו אני אספר לכם קצת עלי". וככה הראיון התחיל.

"הבנתי שהניהול והשיווק הם החזון שלי"

צביה וילצ'יק (45) נתניתית, נשואה באושר למוטי, 3 ילדים וקריירה ארוכה, שכולה בנויה על היכולת שלה לייצר חיבורים בין אנשים. הזרימה הזאת התחילה באופן לא מפתיע בעולם המוסיקה: "התחלתי את דרכי המקצועית בשיעורי ריתמיקה, הרווחתי מעולה אבל לא הצלחתי לקום בבוקר, זה לא הניע אותי לפעול". בשלב מסויים היא החליטה לקחת קורס בתחום העיצוב ומשם המשיכה ללימודים מורחבים: "לפני 13 שנה פתחתי משרד ביחד עם שותף שהגיע מתחום העסקים ולימד אותי שלפני שאתה בעל מקצוע אתה חייב לדעת לשווק, למכור ולדחוף את העסק שלך קדימה. אך בתור מעצבת פנים הרגשתי שאני עדיין לא מממשת את הפוטנציאל העסקי  שבי, לא ראיתי שיש חזון ולא ראיתי לאן אני יכולה לעוף. לימים, הבנתי שהניהול והשיווק הם החזון שלי והגורם המניע".

וילצ'יק // צילום: יהודית הופמן מג'ר
וילצ'יק // צילום: יהודית הופמן מג'ר

לאן המשכת משם?
"עצרתי הכל כדי לבנות את הבית של עצמי ובמקביל, התחלתי לחשוב מה אני רוצה לעשות. הציעו לי לכתוב תור בעיתונות המקומית. כתבתי אבל זה לא הספיק אז החלטתי לייסד ניוזלטר ולשלוח לרשימות תפוצה, קולגות לקוחות, קשרים אישיים שהיו לי. אני בחורה של גובה העיניים, טייטל ומעמד לא משנים לי, אני חברמנית, נפתחים אלי, יש לי המון חברים. לפני שלוש שנים פנה אלי בחור שרצה להרים פורטל בתחום העיצוב והבנייה וחיפש שותפה לדרך. לא ידעתי על מה מדובר אבל החלטתי לנסות, אני תמיד פתוחה לרעיונות והזדמנויות חדשות. ופתאום אני מוצאת את עצמי בעלת פורטל, מרימה קהילה של מעצבים ואדריכלים, ספקים בעלי מקצוע ושיתוף הפעולה בניהם. מפיקה כנסים, אירועים, שיווק דיגיטלי, שיווק פרונטלי נכנסתי לעולם השיווק חזק מאוד".

איך בדיוק הפכת משותפה בפורטל לאושיית המעצבים והאדריכלים בארץ?
"אנרגיות לעשייה יש לי בלי סוף, כולם ידעו שהפורטל זה צביה וילצ'יק, וכתוצאה מהפעילות שלי עסקים היו פונים אלי על מנת לבדוק את האופציה לשיתוף הפעולה. הפורטל מיקד אותי במשבצת הנכונה של עולם השיווק, בעולם העיצוב והבנייה. ואז… לא תאמינו מה קרה לי".

מה באמת קרה לך באותה צומת דרכים?
"ופתאום אני זורחת. אני ממוקמת במקום טוב, רצה ללא סוף לפגישות, יושבים עם ספקים אך לא מכניסה כסף הביתה אז בשלב מסויים, לאחר כמעט שנה של עשייה, נגמרות לי האנרגיות ואני משאירה את הכל ועוזבת. אני מאמינה שהכל זה הבן אדם, אני מבינה שאם עשיתי זאת פעם אחת אני כנראה אעשה זאת שוב והפעם  עם חזון ברור- הכל זה עניין של חיבור בין אנשים. 'עסקים עושים אנשים עם אנשים'. היום גם המותגים הגדולים מוציאים את הבן אדם מהמותג, מהסיבה הפשוטה שיותר קל להתחבר לבן אדם מאשר למותג או לעסק".

"קליקה שקשה לחדור אליה"

היום פונים אליה ספקים שמבקשים שיווק וקשרי אדריכלים. צביה וילצ'יק הפכה לשם דבר, אושיה מכוננת בעולם העיצוב והאדריכלות: "האדריכלים והמעצבים זה עולם שצריך לדעת איך להתנהג בתוכו. זו קליקה מאוד סגורה שקשה לחדור אליה. הם מאוד עסוקים ומאוד מחוזרים. כל בעלי העסקים רוצים אותם אבל לא לכולם יש את היכולת והידע כיצד לעבוד איתם". בשלב הזה אנחנו מבקשים להבין איך היא קשורה לכל העניין. וילצ'יק, בחיוך אין סופי ששומעים גם בטלפון, אומרת שתפקידה להניח שלוש אבני דרך בין האדריכלים והמעצבים לבין הספקים: "תרבות, שפה  ודרך. אלו הם אבני הדרך שמקשרים בין הגורמים. תראו, באו אלי ספקים וביקשו שאני אצור להם קישור לאדריכלים. אופן אחד שבו עזרתי היה באמצעות הפקה של כנסים ואירועים וגיוס המעצבים והאדריכלים לאירועים אלו. האופן השני היה באמצעות פגישות אישיות- אחד על אחד. אני מבינה בשיווק, למדתי מהחיים ומהריצות בשטח. היום כשאני קוראת ספרי שיווק, אני רואה שעשיתי כל מה שכתוב בספרים גם בלי שלמדתי. וכמובן כל זאת גם על ידי הדיגיטל והיח"צ, עולם שאני מאוד חזקה בו. אני גורמת  לאנשים לצאת משם לחיים האמיתיים. הרשת הוירטואלית גורמת לי לחשיפה ולהיכרות של עוד ועוד מעגלים בתחום".

מפגשי אדריכלים ומעצבי פנים
מפגשי אדריכלים ומעצבי פנים // צילום: יהודית הופמן מג'ר

מה מניע אותך לקשר בין כל הגורמים?
"אני מגיעה ממקום של פירגון, נתינה, יזמויות ובעיקר הזדמנויות לפרנסה, ערך לעשייה ויצירת פלטפורמה. איפה שאני יכולה לעזור אני עוזרת. בפועל, אני מאמינה  ועושה הרבה מאוד שיתופי פעולה, ויש לי רצון לשנות מגמות ודפוסי התנהגות של הנישה. כולנו בני אדם, כולם בגובה העיניים ולכולם מגיעה הזדמנות אם יודעים לתת את המקצועיות, השירות והמוצר האיכותי".

מה הופך לדמות מרכזית כל כך בעסקים?
"הרעיון הוא לתת הזדמנויות עבודה למהנדסים, אדריכלים ומעצבים  ולעזור לקשר אותם עם כל היזמים והספקים שמעוניינים בשירותיהם. וזה מה שאני עושה הכי טוב. צריך להבין שחלק מהאדריכלים והמעצבים הם מאוד מוכשרים אבל שיווק ומכירות זה לא העולם שלהם. הם לא באים משם ורובם לא למדו זאת אלא ש- 40 אחוז מהעסק בכלל בנוי על שיווק. אז הם פותחים עסק עצמאי אבל לא לוקחים בחשבון שהעבודה העיקרית בעסק היא לא הידע המקצועי אלה השיווק".

בקרוב: בית הספר לשיווק ומכירות למעצבים ואדריכלים!

מצאת את עצמך במרכז עולם העיצוב והאדריכלות, מה התפקיד שלך שם?
"ראשית אני יזמת בתחום. אני חולמת בלילה על מיזם חדש קמה בבוקר ויוצאת לפעולה על מנת להגשים את החלום. אני מפיקה ומשווקת כנסים ואירועים שמחברים בין ספקים לאדריכלים ומעצבים, יוזמת פעילויות שונות בין הספקים, בעלי מקצוע לבין האדריכלים והמעצבים, כנסים בשיתוף פעולה עם תומר חן רחיאנה- יזם בקהילת 'בונים בית'-  לבין אדריכלים ומעצבים כנס שנותן הרבה ערך, ידע מקצועי ועזרה לבונה שעובר תהליך של בניה. אני ממצה את כל ערוצי השיווק ובימים אלו אני פועלת למען מיזם חדש שעדיין לא התפרסם בשום מקום ביחד עם ערן הדס, מנהל בי"ס לטלוויזיה של רשת, להקמת 'בי"ס לשיווק ומכירות למעצבים ואדריכלים'".

וילצ'יק בפעולה - מפגשי נטוורקינג וקשרי אדריכלים
וילצ'יק בפעולה – מפגשי נטוורקינג וקשרי אדריכלים // צילום: סוזי כהן לוינסון

את כבר בפסגה, למה החלטת להקים בית ספר?
"הרעיון קם מתוך צורך. המרחק בינם לבין ההצלחה הוא גדול. מדובר באנשים מוכשרים שאין להם מספיק ידע וכלים, שלא ממנפים את העשייה שלהם. שלא יודעים לקחת כתבה בעיתון ולמנף אותה באמצעים נוספים" ועוד.

צביה וילצ'יק
צביה וילצ'יק // צילום: יהודית הופמן מג'ר

צביה וילצ'יק האשה של כל הגוונים, זו שנמצאת בכל מקום ומתרגמת לעולם את שפת המעצבים והאדריכלים, לא מתכוונת לעצור כאן: "בנוסף להכל, בשיתוף פעולה  עם חברת  אופוס מדיה אנחנו הרמנו מגזין עיצוב בווידאו, הראשון מסוגו בארץ. הרעיון הוא לראיין אדריכלים, ספקים, בעלי מקצוע, יזמים ועוד בתוך 'הבית', או בכל פרוייקט בעל אמירה עיצובית של חדשנות, יופי וסטייל, ולהרים אייטמים מעניינים ומסקרנים בעולם העיצוב והנדל"ן. הראיונות יתפרסמו בדיגיטל וברשימת תפוצה של אלפי אדריכלים ומעצבים ובעלי מקצוע מהתחום, ועל ידי כך נייצר חשיפה גדולה מאוד. הווידאו הוא העולם הבא בעולם הטכנולוגי ", היא אומרת.

בשפת האדריכלים והמעצבים, איך תשכנעי אותם להצטלם?
"אני אומרת להם שהם לא יכולים לחיות בעיניים עצומות".

"שמענו שאת גם מטיסה אותם לחו"ל", אנחנו אומרים רגע לפני שהיא נכנסת לפגישה בנתיבות. "כן, ליווי אדריכלים ומעצבים לחו"ל זה עוד תחום שאני מתעסקת בו", היא משיבה, "הנסיעות איתם למפעל הייצור בחו"ל מפגינות בפניהם את היכולת הטכנולוגית והם הופכים להיות שגרירים של המפעל בארץ".

המסקנה שלנו מהראיון עם צביה וילצ'יק היא שאף אחד בעולם הזה לא מסתדר בלעדיה. אנחנו אומרים לה את זה, והיא עונה בחיוך: "תמיד צריך מישהו שיחבר יקשר ויעשה יח"צ . הכי חשוב זה הקשרים והחיבורים שנוצרים. ארבעה ימים ביחד בחו"ל שאני מארגנת ותאמינו לי, נוצרות שם חברויות שמתורגמות לעסקים".

צביה שאלה אחרונה לפני הפגישה הראשונה, מאיזה חומר קורצת?
"נטוורקינג זה הדי.אנ.אי שלי".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות