banner
האדריכלית ליאת פרייז // יחצ
האדריכלית ליאת פרייז // יחצ

"אעדיף לבנות יותר גבוה ולהשאיר כמה שיותר שטח ירוק בקרקע"

האדריכלית ליאת פרייז, מספרת בראיון ל"מגדילים" על האתגרים המקצועיים, הפרויקטים הגדולים, העבודה לצד בעלה והחזון להתחדשות עירונית

אדריכלית ליאת פרייז בוגרת לימודי אדריכלות בניין ובינוי ערים בפוליטכניקום במילאנו, כבר במהלך לימודיה התמחתה גם באדריכלות פנים ועבדה במשרדיו של האדריכל ג'אן מריה ברטה, איתו היא מקיימת קשרי עבודה עד היום. לפני 7 שנים נפרדה משותפה ומנהלת את משרדה יחד עם בעלה, האדריכל בני פרייז. "עבודתה באיטליה התרכזה בעיקר באתרי נופש, חלקם לאורך החופים של סרדיניה, שהיו אז כפרים בתוליים ולא מתויירים. עשינו שימוש רב באבן מקומית וסגנון איטלקי מקומי, תוך כדי התחשבות מלאה בנוף הקיים. אלה חוקים שבארץ לקח הרבה זמן להפנים".

מאז ששבת לארץ באלו פרויקטים משמעותיים עסקת?
"פרויקטים עם חשיבות ערכית ולא רק אדריכלית הם היקרים ללבי במיוחד. לפני שנים השחקן פול ניומן הקים כפרים לילדים חולים במחלות סופניות. קבוצת יהודים אמריקאיים קיבלו ממנו השראה ופנו אלינו לתכנן פרויקט דומה לילדים חולים  מישראל וגם מחו"ל, ביניהם גם ילדים ממדינות עוינות. כך הוקם בגבעת אבני כפר נהר הירדן, כפר שמותאם לצרכים המיוחדים של הילדים ומאפשר להם להיות עצמאיים באווירה כיפית ונינוחה.

פרויקט נוסף שאני מאוד גאה בו הוא היכל התרבות בראשון לציון. התוכנית החלה כמתנ"ס. ראש העיר דאז, מר מאיר ניצן, הבהיר לנו שלראשון לציון יש עתודת קרקע אחת, אך יש צורך באותה עתודת קרקע גם במתנ"ס וגם באולם ללהקת המחול. אך אז הפכה התזמורת המקומית של ראשון לציון לתזמורת הרשמית של האופרה הישראלית ונוצר צורך גם באולם קונצרטים. קשה להסביר את מורכבות הפרויקט, מאחר וההבדל בין איכות אקוסטית לקונצרטים לעומת הצגות הוא בסך הכל שנייה אחת של הדהוד ששווה 100 אחוז הבדל אקוסטי.

"כל מומחה שנועצנו בו אמר שהפתרון גובל בבלתי אפשרי. טסנו לחו"ל ללמוד את הנושא עם מומחים בעלי שם עולמי לאקוסטיקה והתשובה שקיבלנו שבכדי להגיע לרמת אקוסטית הנדרשת עדיף לבנות שני אולמותשכן ידוע שאולם רב תכליתי אינו מצטיין באיכויות מקצועיות. אך אנחנו רצינו אולם מושלם. בסופו של דבר נמצא פתרון בדמות חיפויי קירות מסתובבים על צירם, כאשר צידם האחד הינו רפלקטיבי והצד שני סופג. הפתרון הזה מאפשר פעילות תרבותית לאורך כל ימות השנה, עם איכויות אקוסטיות משובחות. האתגרים לאורך תהליך התכנון היו רבים. בין היתר נדרשנו לבניית מקלט אטומי שברגע האחרון הפך לאולם תיאטרון ניסיוני. ברגע האחרון נוספנה גלריה עליונה לטובת אירוח ללא עלות לחיילי צה"ל במופעי תרבות. היכל התרבות שינה את התדמית של העיר והפך אותה למקום מוביל בתחום האופרה והקונצרטים".

מה דעתך על ההתחדשות העירונית בישראל?
"היינו בין המשרדים הראשונים שעסקו בנושא תמ"א 38 בישראל. רעיון נפלא אבל כשזה לא מנוהל טוב התוצאה היא בעיקר בלגן – בפרויקטים רבים אינו מוכיח את עצמו. הדיירים טרם הפנימו שבמהותה תמ"א 38 היא בראש ובראשונה חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. באווירת "לי זה לא יקרה" ההתעסקות רבה בטפל במקום בעיקר. תוספתשל מעלית בחלק מהפרויקטים נכפית על בניין קיים במידות ובצורה שאינם נגישים ואינם תקינים. הבלתי צפוי רב והתוצאה – בלשון המעטה – אינה מושלמת, גם אם למראית עין החזיתות החדשות והמרפסות הנוספות מפארות את הבניין.

פרויקט תמא 38 רח' חרות ר"ג // באדיבות פרייז אדריכליםפרויקט תמא 38 רח' חרות ר"ג // באדיבות פרייז אדריכלים
פרויקט תמא 38 רח' חרות ר"ג // באדיבות פרייז אדריכלים

"המדינה לא פתרה את כל הסוגיות הנדרשות להצלחת הפרויקטים. בנוסף בתחום הזה כל רשות היא אדון לעצמה ומחליטה לגבי הקריטריונים שלה לגבי פינוי בינוי ולתמ"א 38.
היזמים אינם יודעים מה להבטיח לדיירים, כיצד יראה הפרויקט ומתי יהיה תאריך הסיום. גם בזאת המדינה חייבת להתערב והמחוקק צריך לקבוע סטנדרטים ברורים לפינוי בינוי. עד שכל הסוגיות האלו לא יקבלו מענה, דיירים רבים ובעיקר קשישים ימשיכו להתנגד לפינוי בינוי, למרות שהם מהווים האוכלוסייה האידיאלית עבור התוכנית. הם אלו שזקוקים למעלית ולחדר נוסף עבור מטפל, אך משך הזמן הנדרש למימוש הפרויקט – 5 עד 7 שנים – מרתיע אותם. למותר לציין שבמציאות הישראלית צריך כל אחד חדר ממוגן".

פרויקט תמא 38 ברחוב עוזיאל רמת גן // באדיבות פרייז אדריכלים
פרויקט תמא 38 ברחוב עוזיאל רמת גן // באדיבות פרייז אדריכלים

פרייז מקדמת פרויקטים רבים של פינוי בינוי ותמ"א 38, בהם היא רואה לא רק הזדמנות להגדלת יחידות דיור וחיזוק מבנים אלא גם פוטנציאל גדול לשיפור חזות הרחוב הישראלי ולהוספת ריאות ירוקות במרחב האורבני: "מובן לי שקשה לשמור על קו רקיע ישראלי טיפוסי של 3 קומות ונדרש להרים את הבניינים לגובה של 10-20 קומות, כדי להגדיל את הדירות הקיימות ואת מספר יחידות הדיור. התמורה לכך צריכה להיותריאה ירוקה. לעיתים בדמות גגות ירוקים  ולעיתים רחבות ירוקות פרטיות וציבורית בין הבניינים. השילוב בשימושים: מגורים, משרדים / תעסוקה ומסחר הוא נכון לחיינו בהווה  ויכול אף לשפר את האקולוגיה הנוכחית בזכות תמנועת רכבים מופחתת ושטחים ירוקים. לכן תמיד אעדיף לבנות יותר גבוה ובתכסית קטנה יותר".

פרויקט תמא 38 ברחוב מיכאל רמת גן // באדיבות פרייז אדריכלים
פרויקט תמא 38 ברחוב מיכאל רמת גן // באדיבות פרייז אדריכלים

לסיום, ממליצה לעבוד עם בן הזוג?
"בעלי, בני, הצטרף למשרד לפני 7 שנים. עד אז הייתה בינינו הסכמה בכל הקשור לאדריכלות.  גם אם הפסדתי פרויקט לטובתו, שמחתי כיוון ש'הכל נשאר במשפחה'. כשהתחלנו לעבוד יחד חזרנו לימי האוניברסיטה, אך בהפרש של שנות דור. חששתי, אך אני מודה שהמציאות הרבה פחות גרועה ממה שחשבתי. לבני יש ראיה מצוינת, עם יכולת לרדת לפרטים ומקצועיות קפדנית, בדיוק כמו שלי. אנחנו עורכים הרבה ישיבות ייעוץ עם צוות עובדי המשרד, אך… כשאנחנו מגיעים הביתה הוא זה שצריך להזכיר לי להשאיר את העבודה מחוץ לדלת".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות