כריס סנדרסון // צילום דיויד מקגוורן
כריס סנדרסון // צילום דיויד מקגוורן

Next: טרנדים בעיצוב ומיתוג לקראת 2020

מיתוג, טרנדים ועיצוב גרפי – כל התחזיות לשנת 2020 מאת המומחים בתחום, שיגיעו לכנס העיצוב הבינלאומי בחולון, בראשם כריסטופר סנדרסון

כרמלה קופר 12.08.2018

תמונה: כריס סנדרסון // צילום דיויד מקגוורן

כיום אין די בידיעה מה יקרה בעונה הבאה או בעוד חצי שנה. במרדף המתמיד אחרי הזמן אנו רוצים לדעת, כבר היום, מה צופן לנו העתיד בעוד שנתיים ואפילו עשור. כדי להיות ראשונים ומובילים, עלינו לדעת, לא רק מה הולך להיות הצבע הנכון, אלא להבין לאן נושבת הרוח מבחינה כלכלית, חברתית, כמו גם לאן צועדת הטכנולוגיה, מסבירים מארגני הכנס.

כריסטופר סנדרסון המייסד והשותף של "מעבדת העתיד" יהיה אורח כנס העיצוב הבינלאומי השני שיתקיים כחלק מאירועי הפתיחה של העונה הישראלית לעיצוב חולון, המציינת השנה עשור לייסודה. הכנס: "Next: טרנדים בעיצוב ומיתוג לקראת 2020+", ביוזמת עיריית חולון ומוזיאון העיצוב חולון, יתקיים ביום רביעי 5.9.18 במדיטק חולון ובמסגרתו יתארחו דוברים המתמחים בתחום זה.

כריסטופר סנדרסון: "התקוממות מוסרית: עתידם של המיתוג והעיצוב הגרפי"
ייחודה של החברה שבראשה עומד כריסטופר סנדרסון, "מעבדת העתיד" (The Future Laboratory) הוא בפיתוח מתודולוגיה ייחודית המאפשרת לראות את הנולד באמצעות תהליך הכולל חקירה, תצפית ואינטואיציה. בין לקוחות החברה ניתן למצוא את Marks & Spencer, Chanel, Harrods, Aldo, H&M, ג'נרל מוטורס, BBDO, Condé Nast Media, Omnicom.

סנדרסון, מרצה בינלאומי נחשב ומעורר השראה, שבכנסים, בהרצאות ובתדרוכי הטרנדים שהוא מעביר מצליח לנתח, לאבחן, להגדיר ולחשוף כיצד מהלכים גלובליים, כלכליים ואידאולוגיים באים לידי ביטוי בטרנדים ובעולם העיצוב. כמו כן שימש סנדרסון כמנחה סדרת הטלוויזיה "Home of the Future" של ערוץ 4 הבריטי, ומכהן כחבר בקרן הצדקה של מועצת האופנה הבריטית.

ההרצאה תעסוק בקצב השינויים המסחרר שאנו חווים בשנים אחרונות שהולך ומואץ ככל שאנחנו נעים לעבר הרבעון השני של המאה ה-21. שינויים אקולוגיים, טכנולוגיים וחברתיים המתרחשים במקביל מצטלבים ומובילים להיווצרותן של נקודות מפגש חדשות. מהלכים אלה מעידים כי אנו בעיצומה של תקופה מכרעת שבה העולם הופך מקושר, מחובר ומתקדם יותר ויותר, אך גם באינפלציה של ידע, מידע והפרעה תמידית.

איך משפיעים שינויים אלה על גורלו של תחום המיתוג, כיצד ניסיון, רגשות וערכים כמו שקיפות ואותנטיות חיוניים כיום להצלחה של מותג בעבודה עם קהלים שונים. האם יכולים אנשי הווה לחיות את העתיד. כיצד השילוב בין תצפית, תשאול ואינטואיציה בריאה מאפשר לחזות את העתיד הקרוב, הרחוק ואולי אף המדומיין ואילו מגמות עתידיות ניתן לסמן כבר היום כדבר החם הבא.  

ד״ר גלעד פדבה: "מיתוג וחיזוי סלבריטיז: מחשבות על הקלות הבלתי-נסבלת של הכוכבוּת"
ההרצאה תעסוק באופן שבו תעשיית התרבות ממתגת סלבריטיז ותעמוד על כיווני ההתפתחות והמגמות השונות בייצור ההמוני של אייקונים, כוכבי-על, ידוענים ומודלים לחיקוי. כאשר חרושת-התרבות הקפיטליסטית נפגשת עם היצר האנושי להתפרסם, התוצאה היא תעשייה משומנת המייצרת כוכבי-קולנוע, דוגמניות-על, מגה-סלבריטיז, כוכבי ריאליטי, פוליטיקאים חדשים ואייקונים אופנתיים בשיטת הסרט הנע. אך בניגוד לגיבורים הנערצים הקלאסיים, הסלבריטיז החדשים הם כוכבים של רגע המשמשים כלי יעיל למכירת כרטיסי-קולנוע, כרטיסי-אשראי, מוצרי-חלב ומזגנים להמונים. למרות ובגלל שאינם מומחים למוצר שהם מפרסמים, דעתם שווה מיליונים.

גלעד פדבה // צילום באדיבות מוזיאון העיצוב חולון
גלעד פדבה // צילום באדיבות מוזיאון העיצוב חולון

ד״ר גלעד פדבה, חוקר תרבות, תקשורת פופולרית, מגדר ומיניות. פדבה מרצה במסגרת התכנית לתואר שני בלימודי תרבות באוניברסיטת חיפה וראש החטיבה לתרבות חזותית ואמנות במכללה האקדמית אחוה. פרסם מחקרים רבים והופיע במאות כנסים והרצאות מיוחדות בישראל וברחבי העולם. ספרו ״על נוסטלגיה קווירית בקולנוע ובתרבות הפופ״ הופיע ב-2014 בהוצאה הבינלאומית פלגרייב-מקמילן. הוא עורך-שותף של אסופת מאמרים העוסקת בתענוגות סנסציוניים ובעין הפאלית בתרבות חזותית, ספרות וקולנוע, ועורך-שותף של אסופת מאמרים מ-2017 המוקדשת ליחסים אינטימיים בראי התרבות החזותית, הספרות והקולנוע. כמו כן, ד"ר פדבה פרסם עשרות מאמרים בכתבי עת יוקרתיים, פרקים באסופות מאמרים, וערכים רבים באנציקלופדיות אקדמיות בינלאומיות. ד"ר פדבה אף מפרסם כתבות בנושא תרבות בירחון 'ליברל' ומתראיין לעתים קרובות באמצעי התקשורת השונים בישראל על מגוון סוגיות חברתיות ותרבותיות.

הדס צוקר: "בזמן שדיברת עם אלקסה, סין מיתגה מחדש את תרבות השפע" (10:50-10:20)

סין היא מקרה בוחן מרתק של אומה בטרנספורמציה תמידית. מיתוג משחק תפקיד משמעותי בטרנספורמציה הזו ופוגש את סין בשתי חזיתות: ראשית, ככלי ליישוב משברי זהות של אומה שלמה העוברת מחשיבה קולקטיבית, ליחידים המפתחים זהות אינדיבידואלית מובהקת באמצעות תרבות צריכה של מותגים. ושנית, משמש המיתוג כאסטרטגיה העוזרת למדינה לתקשר את לידתה מחדש כזירה כלכלית, חברתית, יצירתית ופוליטית מתקדמת.

ההרצאה תספק סקירה רחבה כיצד לא רק סין נמצאת בעיצומו של תהליך טרנספורמציה, אלא כיצד משמעותו של מושג המיתוג משתנה, מתפתחת ומגדירה מחדש את תרבות השפע.

הדס צוקר // צילום דניאל שריף
הדס צוקר // צילום דניאל שריף

הדס צוקר קריאטיב דירקטור ומעצבת עסקית. צוקר מתגוררת כעת בתל אביב בה היא עובדת בחברת ייעוץ אסטרטגי לחדשנות עיסקית Designit – חברה גלובלית שנוסדה בדנמרק. בשנחאי, סין, בה התגוררה בחצי העשור האחרון, צוקר שימשה כמנהלת קריאטיב למותגי אופנה שונים וכיועצת עצמאית למותגים גלובליים בתעשיות שונות כמו: Indeitex, Adidas, Cadilac, Vogue, Zegna, BMW. בנוסף היא לימדה באוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים שונים: Lécole de Design Nantes’ Condé Nast Center for Fashion and Design & Shanghai University. כמו כן, הקימה וניהלה צוקר את המותג Rhus ovata וייסדה את ZUCKER מותג אופנה מקוון, הדוגל בצרכנות נבונה ומקדם מלתחה מצומצמת בעלת מודל מכירה חדשני.

פדי מרגי: "קנו אותי, אני ערכי!"
מקור המילה ״ברנדינג״ בשפה נורדית עתיקה ומשמעותה 'לשרוף'. היא קשורה במלאכת סימון הבעלות של בעלי חיים באמצעות צריבת סימן לוהט על גופם. במהלך השנים הפך המיתוג כלי לסימון איכות ומוניטין עמם מזוהים מוצרים – קרמיקה מסין, יין מיוון, תבלינים מהודו ועוד.

״מיתוג״ כפי שאנו מכירים אותו כיום, נולד עם המהפכה התעשייתית. הייצור ההמוני של מוצרים באיכות גבוהה הגביר את התחרות ועורר את הצורך בבידול ובהבחנה בין שני מוצרים שהיו דומים באיכותם. הדבר נעשה באמצעות פנייה אל לב הצרכנים. הייתה זו הפעם הראשונה שבה הוטמעו הערכים אל עולם המיתוג. כך מוצרים ומותגים החלו עוטים על עצמם רעיונות החורגים מעבר לאיכויותיהם הפיזיות, והם הפכו למזוהים עם ערכים כמו: 'משפחתיות', 'לאומיות', 'השגיות', מתוך מטרה למשוך אליהם קונים.

פדי מרגי // צילום רוברט פרנגל
פדי מרגי // צילום רוברט פרנגל

אך ברבות השנים גם הגישה הקושרת בין מוצרים וערכים נשחקה, וכצרכנים אנו מתקשים להאמין למותג שעוטה על עצמו 'משפחתיות' או 'לאומיות'. מערכת הציפיות שלנו מהמותגים משמעותית ורחבה יותר. אנו כבר לא מעוניינים במוצרים בלבד, אלא גם במה שאותם מותגים מייצגים ומאמינים.

ההרצאה תעסוק בשאלות האם המותגים סביבנו משנים פאזה? האם עולם המיתוג הופך ערכי יותר? או שמא מדובר רק באסטרטגיית מכירה.

פדי מרגי, מעצב, מומחה למיתוג והבעלים של חברת המיתוג Talking Brands. כיהן כראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, והוא חבר סגל בכיר ומרצה עד היום. לאורך שנות עבודתו זכה מרגי בכ-13 פרסי עיצוב מקומיים ובינלאומיים על עבודותיו, ובימים אלה תערוכתו הבינלאומית "חיטה היא חיטה היא חיטה" מוצגת במוזיאון העיצוב חולון.

בסוף הכנס מוזמן הקהל להיכנס לתערוכה, "זגמייסטר & וולש: רטרוספקטיבה"  המוצגת, במוזיאון העיצוב חולון.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות