banner
מעצב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן
מעצב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן

פרויקט Y הדור הבא

רצונות מעורבים, חומרים פרקטיים ועמידים וכוננות למעבר דירה, כל מה שרציתם לדעת על העיצובים הטרדנים ביותר לדירות ילדי שנות ה-80 והמחצית הראשונה של שנות ה-90 של המאה הקודמת. כך נראה עיצוב פנים לדור ה-Millennials

תמונה: עיצוב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן

מאת: מיטל אלון

ילדי שנות ה-80 והמחצית הראשונה של שנות ה-90 במאה הקודמת בגרו. מאפייניהם הייחודיים של דורם באים לידי ביטוי באופנים שונים ובכלל ניכרים גם באופי מגוריהם. ההאצה המהירה של פיתוחים טכנולוגיים ודיגיטליים, החשיפה לאינסוף גירויים גלובליים, גיל הנשואים שרק הולך ועולה, הקושי לרכוש דירה ומציאות החיים האינטנסיבית והתובענית בה הם חיים הם רק חלק מהנדבכים המשפיעים על אורך חייהם ובכלל זה גם על בתיהם.

עוברים דירה כל שנה
על פי מחקר שפרסם הניו יורק טיימס, אמריקאים שנולדו החל משנות ה-80 עוזבים בגיל מאוחר את בית הוריהם, שליש מהם עוברים דירה בכל שנה ו־40 אחוז מהם חוזרים לבית ההורים לפחות פעם אחת. כמו כן הם מחליפים בממוצע שבע עבודות עד גיל 30, כשני שלישים חיים עם בן זוג מבלי להינשא, ואלה שבוחרים להתחתן עושים זאת בגיל מאוחר מאי פעם. על פי מחקרים נוספים שהתפרסמו בשנים האחרונות, אחד המאפיינים העיקריים של בני הדור בחצי הכדור המערבי הוא עיסוק עצמי מוגבר והמצב אינו שונה כאן בארץ, למרות ההבדלים המנטליים ומציאות החיים.

מעצב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן
מעצב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן

מבלי להכליל, הם נמנעים מהתחייבויות, אוהבים להוציא כסף על בילויים, חופשות ומסעדות, זאת על אף העובדה שבפועל הם מרוויחים וחוסכים פחות מהדור שמעליהם בהתייחס ליוקר המחייה שרק מוסיף ומטפס. אל מול זאת, הם סובלים מחוסר יציבות תעסוקתית, מרביתם מצליחים לחסוך פחות ומתקשים להפוך לבעלי נכסים ואף על פי כן רבים עושים מאמצים לרכוש נכס למגורים, על אף הקושי והמחויביות הכרוכות בצעד שכזה.

בני המילניאלס לוקחים את הדברים אחרת
בקרב בני המדור ברי המזל, שכן מצליחים לרכוש דירה משלהם, ניכרת התנהלות שונה באופן בו הם מתכננים את ביתם. הצעירים, בני המילניאלס, לוקחים את הדברים אחרת מרוכשי הדירות בני ה-50 וה-60 מה שמשפיע על אופן קבלת ההחלטות והבחירות שהם מבצעים בשלב רכישת הבית ו/או בתכנונו ועיצובו. מרביתם עסוקים במרוץ החיים, אין להם זמן או רצון לקחת על עצמם פרויקט בסדר גודל כזה, ומי מהם שכבר נכנס להרפתקאה נוטה להעזר בסוללה של אנשי מקצוע שיעשו עבורו את מרבית העבודה. לכן, קשה למצוא היום מי מהם שאינו שוכר את שירותיו של אדריכל או מעצב פנים. הם מאוד ממוקדים ודורשים תוצאות, פחות מפעילים את הדימיון, בעיקר מפאת חוסר זמן, ונוטים להעזר בהדמיות ועזרים נוספים שממחישים הלכה למעשה כיצד יראה התוצר המוגמר.

שכטר בוטיק // צילום איליה מלינקוב
שכטר בוטיק // צילום איליה מלינקוב

מעטפת של חומרים עמידים
העובדה שבני דור ה-Y נגישים כיום לאתרים יעודיים בתחום עיצוב הבית (כדוגמת פינטרסט ודומיו) הופכת את העבודה מולם ליותר יעילה. זה משתנה בהתייחס לאופיו של הלקוח אבל באופן כללי ניתן לומר שלמרות שמדובר בביתם הראשון ולחלקם אפילו אין ילדים, הם דורשים ליצור מעטפת של חומרים עמידים שיהפכו את התחזוקה לקלה ופרקטית יותר. הם מודעים ללו"ז העמוס שלהם ולחוסר הזמן ובוחרים כבר בשלבים הראשוניים של התכנון לתת לדבר הזה דגש. כך למשל הם יעדיפו חומרים כמו משטחי או אריחי גרניט פורצלן, פרופילי אלומניום ודומיהם. ההתנהלות הצרכנית השונה באה לידי ביטוי גם באופן שהם רוכשים את הפריטים לבית שלהם- הם עורכים סקרי שוק מקדימים באינטרנט ושם גם עושים חלק גדול מהקניות, בפרט כשמדובר בגופי תאורה, טקסטיל ואקססוריז שיוכלו למצוא במחירים זולים יותר מברשתות ובחנויות.

באדיבות מטבחי דא קוצ'ינה // צילום יחצ חול
באדיבות מטבחי דא קוצ'ינה // צילום יחצ חול

לדברי מעצבת הפנים פרי הדר, על אף העובדה שאותם צעירים גדלו בתקופה בה היו חשופים לעולם כבר בגילאי צעירים, טיילו ומטיילים בו ושאבו מראות, סגנונות והשראות, כשזה מגיע לבית הפרטי נראה כי בהרבה מקרים הם שומרים על קו יחסית אחיד ופחות הרפתקנים ביחס לתחומים אחרים בחייהם: "אנחנו רואים אצלם העדפה ברורה לטרנד הנקי והמנימליסטי או האקלקטי והמון חיבורים של עץ בגוונים של אפור ושחור. זאת ועוד הם חובבי ריצוף אפור, בטון על הקירות והרבה צורות גיאומטריות ובכללן משושים, פישבון ושברון", היא מסבירה. "עוד בולט השימוש בגוונים שונים של לבן, ככ הנראה כדי לשמר קו נקי שאינו מעמיס על הדירות היחסית קטנות בשטחן ובד בבד ישרה תחושת רוגע נינוחה בתום יום עמוס ומאתגר".

עיצוב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן
עיצוב אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן

לדברי מעצב הפנים ניצן הורביץ, ניכר שבני הדור מאוד מחושבים בבניית תקציב הרכישה, הבניה או השיפוץ ומנהלים אותו באופן חופף למתרחש בפועל. "הם יודעים להגדיר מראש במה להתמקד ובאילו מהחללים ניתן להשקיע בשלב הראשון פחות", הוא מסביר ומוסיף כי, "צריך לקחת בחשבון שמדובר בדור מאוד מעורב מבחינת רצונות, שאיפות ומצב משפחתי אל מול רווקים רבים אנחנו רואים זוגות צעירים בעלי משפחות שרוכשים את דירתם הראשונה אחרי שנים של שכירות ועם ניסיון חיים שמבינים ומכירים את התנהלותם מה שמסייע בתכנון שעונה במדויק על צרכיהם. כך למשל הם מבינים את חשיבותם של מטבחים גדולים ופונקציונליים, הם יודעים להתמקד ביצירת חללי אירוח גדולים ואפקטיביים. ככלל, אני מזהה בקרב אלה שיכולים להרשות לעצמם לשכור את שירותיו של מתכנן, את הרצון לבנות עולם רחב ויצירתי והם נעזרים בו כדי ליישם את זה. גם בדירות קטנות יחסית אנחנו מנסים להגיע לתכנון אופטימיל על ידי ניצול נכון של כל מילימטר בחדרים. זה בא לידי ביטוי במיקום נכון של חללים ויצירת היררכיה בינהם, בבחירה מושכלת של רהיטים ופריטים שלא ישתלטו ויחסמו את החלל וביצירת מקומות אחסון אופטימליים בכל מקום אפשרי".

עיצוב ניצן הורוביץ // צילום עודד סמדר
עיצוב ניצן הורוביץ // צילום עודד סמדר

שינוי שוק העבודה ואופי המשרות, והעובדה שרבות מהן מבוצעות באופן מקוון מובילה רבים מהם לעבוד מהבית. "זהו נדבך נוסף שנלקח בחשבון", אומר הורביץ, "ולעיתים הקצאת אזור העבודה בא על חשבון חללים אחרים בבית", מסביר מעצב הפנים אורון מילשטיין. בהרבה מהדירות, ובפרט בדירות הרווקים,  אנחנו רואים שילוב של סביבת העבודה כחלק אינטגרלי מהחלל הציבורי. בעלי אותן דירות מבקשים לצקת תוכן נלווה ולערב בין שימושים מבלי שאלה יפגעו האחד בשני. גם אם מדובר בעמדות עבודה משולבות, עמדות מולטימדיה ומחשבים או אפילו אולפני הקלטה הם משתלבים כחלק ממערך המגורים ועל המתכנן מוטלת האחריות לבצע זאת מבלי שפונקציה תפגע באחרת. היתרון ברור, זה קרוב ונוח, מייתר את הצורך לשכור חלל נוסף וזה מאפשר לעבוד בסביבה ביתית ונעימה שבפועל גם מעלה את התפוקות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות