דור המשקיעים הבא – איך The Sims ו -Minecraft משפיעים על תפיסת הנדל"ן של הצעירים?
משחקים פופולריים מציעים חוויית בנייה וניהול נכסים, עם התנסות וירטואלית בעולם הנדל"ן – האם הם משקפים או מעוותים את המציאות?
משחקים פופולריים מציעים חוויית בנייה וניהול נכסים, עם התנסות וירטואלית בעולם הנדל"ן – האם הם משקפים או מעוותים את המציאות?
המציאות הכלכלית מקשה על צעירים רבים להגשים את חלום רכישת הדירה, מה שהוביל ליצירת "דור השכירות". בתוך מציאות זו, משחקי מחשב הפכו למרחב אלטרנטיבי שבו ניתן לחוות בעלות וניהול נדל"ן ללא סיכונים. משחקים פופולריים כמו The Sims ו-Minecraft מציעים חוויית בנייה, תכנון וניהול נכסים, המאפשרת התנסות וירטואלית בעולם הנדל"ן. השאלה המרכזית היא כיצד משחקים אלו מציגים את תחום הדיור והאם הם משקפים או מעוותים את המציאות הכלכלית של שוק הדיור.
The Sims : החיים הקלים של בעלות בית
אחת ההחלטות הראשונות ב-The Sims היא בחירת בית לדמויות. המשחק מציג עולם כמעט אוטופי שבו כל שחקן מתחיל עם הון ראשוני לרכישת בית קטן, ומכאן יכול "לעלות בדרגה" לבית גדול יותר או לאחוזה, בלי בירוקרטיה או משכנתה. בניגוד למציאות, הבעלות על בית נגישה לכולם.
המשחק מעניק לשחקנים את חדוות עיצוב הבית: הם בונים קירות, רוכשים רהיטים ומעצבים גינה, ללא חשש מחובות או בעלי בית אמיתיים. עבור רבים הוא מהווה בריחה, ומאפשר לעצב מרחב "שלהם באמת" – גם אם רק וירטואלית.
מעבר לפנטזיה, The Sims מלמד עקרונות בסיסיים של כלכלה בדיור. השחקנים מנהלים תקציב: עובדים, חוסכים, ומשדרגים את ביתם. האם לקנות ספה יוקרתית ולרוקן את הכיס, או להמתין ולחסוך לחדר נוסף? דילמות אלו מדמות מציאות פיננסית, אך במודל פשוט: אין בנקים, ריביות או סיכוני שוק, וכמעט כל סימס יגור בבית נאה – הישג שאינו מובטח מחוץ למשחק.
במשחק, מחסור בכסף נפתר בקלות – עבודה נוספת, מכירת חפצים, או אפילו קוד צ'יט. כך נוצר מסר אופטימי נאיבי, המטשטש פערים ומכשולים אמיתיים בדרך לבית משלו.
Minecraft: נדל״ן בעולם של קוביות
Minecraft מציע חוויית נדל״ן שונה לחלוטין לדור הצעיר. כאן אין עיר פרברים מסודרת, אלא עולם פתוח שעל השחקן "לאלף". הוא מתחיל מאפס, ללא כלום, ולומד במהירות את הלקח הראשון, לבנות מחסה לפני רדת החשיכה, אחרת ייפול קורבן למפלצות. הבנייה מתחילה כהישרדות טהורה – ארבעה קירות וגג שיגנו עליו בלילה, ממש כמו לפני עשרות אלפי שנים.
ומכאן, השמיים הם הגבול. באמצעות בלוקים וחומרי גלם מהטבע, השחקנים מקימים חוות, כפרים, טירות ואף ערים שלמות. כל העולם הוא חומר גלם, וכל שחקן הוא האדריכל והמהנדס של עצמו. הם מתרגלים חשיבה מרחבית ותכנון: היכן לסלול דרכים, כיצד לבנות גשר מעל נהר, ואיך לחלק שטח לעיר עם מבנים וכיכרות. Minecraft מעניק חופש תכנוני מוחלט, ללא תוכניות מתאר או מגבלות תקציב, ומצית את הדמיון האדריכלי של מיליוני ילדים, וגם של הוריהם.
מעבר לבנייה, המשחק מעביר גם שיעורים כלכליים וחברתיים. אין בו כסף רשמי, אך יש מסחר. השחקנים מגלים שערכו של משאב נקבע לפי נדירותו ושימושיותו: אזמרגד נדיר משמש כמטבע חליפין מול סוחרים כפריים, ויהלום תמיד יהיה שווה יותר מפחם פשוט. במצב מרובה משתתפים, נוצרת כלכלה של ממש, קביעת מטבעות, מסחר ושווקים. כך לומדים הילדים עקרונות של היצע וביקוש, שיתוף פעולה וערך רכוש.
גם בהיבט החברתי, המשחק מדמה ניהול חברה. מי שפוגע ברכוש של אחרים נענש, ולעיתים מותקנים כלים למניעת הרס. מעין אכיפה דיגיטלית של זכויות קניין. באופן טבעי, השחקנים מתנסים ביצירת חוקים משותפים ושומרים על איזון בין חירות אישית לבין שמירה על המרחב המשותף. בלי לשים לב, הם לומדים למנוע "טרגדיה של נחלת הכלל" ולהבין את החשיבות של קהילה מתפקדת.
בין פיקסלים לחיים עצמם
משחקים כמו The Sims ו-Minecraft מספקים לדור הצעיר הזדמנות להתנסות בבעלות על בית, בנייה ותכנון עירוני בסביבה משחקית. הם מטפחים דמיון, יצירתיות והבנה בסיסית של ערך – החל מחשיבות קורת הגג ועד עקרונות מסחר ושיתוף. עבור רבים, הם היו יותר מסתם משחק: לא מעט אדריכלים ומעצבים צעירים מודים כי דרכם החלה בבניית בתים בסימס או ביצירת טירות במיינקראפט.
עם זאת, יש לזכור שהייצוג במשחקים מפושט ואידיאלי.
בסופו של דבר, אפשר לבנות את בית החלומות בלחיצת כפתור בעולם הווירטואלי, אך במציאות, הדרך אליו דורשת הרבה יותר – גם אם כולם מדברים על הכנסה פסיבית.
*הכותבת היא ד"ר, בלה ברדה ברקת, יזמת, מומחית להשקעות נדל"ן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן