banner
עדי גזית // צילום: אלי דסה | Depositphotos
עדי גזית // צילום: אלי דסה | Depositphotos

האם בקרוב יזמים יידרשו להביא הון עצמי ראוי?

האם שוק המימון ליזמים על סף נקודת מפנה? "אני מאמין שחברות המימון ישכילו לצמצם חשיפות וישימו גבול ריאלי והגיוני. בעקבות כך יזם יידרש להביא הון עצמי ראוי" // דעה

עדי גזית 20.04.2022

על רקע משבר הדיור, אנחנו רואים יותר ויותר יזמים וקבוצות בעלי קרקע, המנסים לקדם ולמנף פרויקטי מגורים ברחבי הארץ. מקורות המימון הבנקאיים על סף מגבלת יחסי הלימות ההון ומגבלות בנק ישראל, ויש לבחון אפיקים נוספים, כדי להוציא פרויקטים אל הפועל. 

בשנת 2015 שני הבנקים המובילים חצו את מגבלת יחסי הלימות ההון לסקטור והיו די סגורים. בהמשך, מאמצע שנת 2016 ואילך הם נפתחו שוב והשוק הרגיש באופן מאוד אגרסיבי את הפעילות שלהם, דבר שהגיע לצד התפתחות מסיבית מאוד של חברות מימון  שהיו בראשיתן בארץ.
המצב הזה הוביל להקמה של הרבה מאוד חברות וקרנות מימון ואלה מצאו את עצמן בתחרות מאוד משמעותית, שאנחנו עדים לה בשנתיים-שלוש האחרונות. התחרות גרמה למצב כזה שהשוק הלך ונהיה הרבה יותר תחרותי מחד, אך יעיל ויצירתי באופן מהותי מאידך. 

התחרות הביאה את השוק למצב שהתנאים כה תחרותיים
זאת, עד כדי "טובים מידי" ליזמים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאמנם החשיפה מבחינת המימון היא של חברת המימון או הבנק אבל בסופו של דבר אם יזם שעושה עסקה או פרויקט מעבר ליכולות שלו או לניסיון שלו רק בגלל שאין לו בעיית מקורות היום, אזי זה עלול להביא גם אותו לאי עמידה בהתחייבויות שלו.
הלחץ בשוק היום מהותי, ואני מאמין שחברות המימון ישכילו לצמצם חשיפות וישימו גבול ריאלי והגיוני. בעקבות כך יזם יידרש להביא הון עצמי ראוי ומינימלי לפרויקט ובהתאם לזה גם תמחור הריבית יהיה הגיוני וישקף את הסיכון האמיתי שקיים בעסקה. 

ישנן  מגוון דרכים לפעול על מנת לצמצם סיכונים, ביניהן:
בחינת היזם: בחינה פיננסית, יכולות וניסיון של היזם.
הון עצמי: שכבת הון עצמי ריאלית מצד היזם.
תמחור וקצב מכירות נכון: למרות התנופה בשוק הדיור ותחושת הביטחון התמידית שקיימת בארץ באשר לעלייה העקבית במחירי הדיור, חשוב לצמצם סיכון זה וחשוב לוודא שישנו קצב מכירות הגיוני ועקבי. 

לסיכום, צריך להיות מאוד ערניים ועדיף תמיד לעשות עסקה אחת פחות מאשר אחת יותר מדי. מצד אחד היזמים צריכים לבחור מימון ממקור מהימן, מבוסס שיכול ללוות את הפרויקט עד תומו, ומצד שני, על חברות המימון לבחון היטב את הפרויקטים ולראות שיש כדאיות וממשיות. 

*כותב המאמר, עדי גזית, הינו מנכ"ל ברקת, המתמקדת בהלוואות לקבוצות בעלי קרקע לצורך מימון, ליווי והקמה של פרויקטי נדל"ן וכן הלוואות גישור וליווי ליזמים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות