banner
טבריה // depositphotos
טבריה // depositphotos

טבריה: "התשתיות מתפוררות, הן לא יעמדו בתוספת דירות בהתחדשות עירונית"

כך אמר מהנדס העיר טבריה בוועידת הנדל"ן של לשכת שמאי המקרקעין המתקיימת בעיר. עד היום לא בוצע אף פרויקט התחדשות עירונית בטבריה, אשר ספגה רעידות אדמה והפרויקט היחיד שהוגש לתמ"א 38 נתקל בקשיים שהערימה העירייה

עד היום לא יצא לפועל ולו פרויקט אחד של התחדשות עירונית בעיר טבריה הנמצאת בסיכון לאובדן בנפש כתוצאה מרעידות אדמה. למרות שבשנים האחרונות פקדו אותה רעידות אדמה, בפועל, גם פרויקט תמ"א 38 הראשון שניסו יזמים לקדם בעיר, נתקל ברצף של מכשולים מצד העירייה. בהחלטה האחרונה של ועדת הערר בעקבות אותו הפרויקט, היא אף נזפה בעירייה על דרישתה להקמת חניון תת קרקעי בפרויקט, וקבעה כי: " "לא בכדי חובה כזו קיימת בתכניות במרכז הארץ, שם ערכי הקרקע גבוהים, אך אינה קיימת ברוב יישובי וערי הפריפריה בצפון". 

מי שתמך בהתחדשות העירונית היה מהנדס העיר דאז, מוטי לביא, שאמר בראיון בלעדי ל"מגדילים" כי קיימת כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית בעיר באזורים בעלי ערך נדל"ני גבוה, דוגמת רחובות אחד העם, השומר וגולומב. 

מאז התחלפה ההנהגה הקודמת וכיום נשמעים קולות אחרים. בועז יוסף, ראש הועדה הממונה בעיר טבריה, נטל חלק בוועידה, ואמר בפתחה כי הוא משקיע רבות בניסיון לייצר כלים מתאימים להתחדשות עירונית בעיר וציין כי בשלב הראשון ההתמקדות תהיה דווקא ברחוב הגליל, הרחוב המרכזי בעיר. אדריכל שני אלדן, מהנדס העיר הנוכחי, לא נשמע אופטימי מהאפשרות ליישם התחדשות עירונית בטבריה. "התשתיות בעיר מתפוררות וישנות מאד", הוא אמר, "הן יתקשו להתמודד עם עומס של תוספת מאסיבית של יח"ד כתוצאה מפרויקטים של התחדשות עירונית ולכן באגף ההנדסה מנסים למצוא לכך פתרונות".

ועידת הנדלן של לשכת שמאי המקרקעין יחצ
ועידת הנדלן של לשכת שמאי המקרקעין יחצ

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט התייחס לקושי לבצע פרויקטיי התחדשות עירונית בפריפריה. "נושא התמ"א פוספס בפריפריה, המדינה צריכה להכניס יד לכיס ולהפוך את הפרויקטים הללו לכלכליים, אם באמצעות קרקע משלימה או כל פיצוי כזה או אחר", הוא אמר, "אסור לעצור את תוכנית  התמ"א בלי למצוא חלופה אחרת, צריך להפעיל לחץ ציבורי ופוליטי בעניין". 

עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין יצא נגד סיום תוכנית התמ"א, ואמר כי: "אני מקווה שנוכל לומר בקרוב שתמ"א 38 לא תמה. אחת הבעיות המרכזיות של תחום ההתחדשות העירונית והענף בכלל היא שתפקיד שר השיכון לא עניין אף אחד מהפוליטיקאים, הם לא מבינים שתחום הבינוי זה אחד הדברים החשובים ביותר במדינה  ואי ההבנה שקיימת בממשלה, תוקעת את הענף". 

חיים אביטן, ראש הרשות להתחדשות עירונית היוצא, אמר כי הוא סבור שיש להקים משרד ממשלתי להתחדשות עירונית לצורך קידום התחום: "אני מציע לפני כינון ממשלה חדשה,  לחשוב על מינוי משרד ממשלתי אחד, שיעבוד בתחום ההתחדשות העירונית מול כל הרשויות ויהיה תקציב רק לקידום תחום זה. מדינת ישראל, חייבת תוכנית רב שנתית לטווח של  30 שנה שתבהיר במדויק איך מחדשים כל אזור במדינה".  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות