banner
הרב נתנאל טל שאוליאן // באדיבות איגוד רבני קהילות
הרב נתנאל טל שאוליאן // באדיבות איגוד רבני קהילות

מגדילים עם פרשת השבוע: "מהניסים הגלויים אדם מודה בניסים הנסתרים"

מה הקשר בין ניל ארמסטרונג לעובד הניקיון ולדימיר, כיצד השניים מתקשרים לניסים של יציאת מצרים והאם הקב"ה מסייע בבניית הארץ? הרב נתנאל טל שאוליאן עם כל התשובות שמספקת לנו פרשת בא

מאת: הרב נתנאל טל שאוליאן, איגוד רבני קהילות

סוכנות החלל הרוסית הייתה על הרגליים. האמריקאים הקדימו אותם לראשונה במרוץ לחלל והיו הראשונים להנחית אדם על הירח. שידורי טלוויזיה בכל העולם הקרינו את ניל ארמסטרונג האסטרונאוט האמריקאי תוקע את דגל אמריקה על הירח שאומר – גם הירח נכבש על ידינו.

אך היה מי שלא פלט אפילו אנחה. היה זה ולדימיר אחד מעבדי הניקיון האפרוריים בסוכנות החלל הרוסית שרק מלמל לעצמו – 'מה הבעיה? – נתקע דגל משלנו כמה מטרים משם, הרי לא נראה שחסר שם מקום…'

המלמול הזה מעלה גיחוך כי יש כאן חוסר הבנה במהות הדגל. מה שולדימיר לא תפס הוא שהדגל לא מורה רק על המקום שבו הוא ניצב, רק על כמה המטרים שתחתיו. הדגל מסמל את הריבונות על כל המדינה או במקרה המשעשע הנ"ל – על כל הירח.

הרעיון הזה קשור קשר הדוק לניסים אותם אנו מציינים בפסח בהקשר של יציאת מצריים. מסביר הרמב"ן בפירושו לתורה בסוף פרשתנו פרשת בא: ובעבור כי הקב"ה לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיני כל רשע או כופר, יצווה אותנו שנעשה תמיד זיכרון ואות לאשר ראו עינינו, ונעתיק הדבר אל בנינו, ובניהם לבניהם, ובניהם לדור אחרון. והחמיר מאד בעניין הזה כמו שחייב כרת באכילת חמץ ובעזיבת הפסח, והצריך שנכתוב כל מה שנראה אלינו באותות ובמופתים על ידינו ועל בין עינינו, ולכתוב אותו עוד על פתחי הבתים במזוזות.

על מנת לשמר את המצב בו יש ניסיון של בחירה בין טוב לרע בעבודת ה', הקב"ה לא מוכיח את האמונה מחדש בכל דור. בדור אחד מן הדורות עשה הקב"ה את כל הדרוש כדי לקיים את יסודות האמונה – קיום ה' ושליטתו, שכר ועונש, השגחת ה', אהבתו לישראל וכו'. זהו דור יציאת מצריים. יסוד העבודה שלנו בקיום כל המצוות הוא שימור של האירועים רבי המשמעות הללו. קרו אז ניסים ששברו את הטבע והם הוכחה לכל יסודות האמונה.
המלה נס משמעותה בעברית היא דגל, כמאמר שיר העבר – 'שאו ציונה נס ודגל'. ביציאת מצרים תקע הקב"ה דגל בעולמנו כביכול ואמר העולם שלי ובשליטתי. ברור שלא רק מה שמתחת לדגל הוא השייך לה', לא רק אותו מקום ואותו דור, זהו סמל לשליטתו המוחלטת בכל הדורות ובכל המקומות. 

וכך ממשיך הרמב"ן:

ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון.

בשבוע שעבר התכנסו למדינת ישראל הקטנה 47 (!) ראשי מדינות לציין את הצער שלהם על השואה האיומה. הנשיא הגרמני אף בירך שהחיינו בעברית בהודיה על כך שזממם של בני עמו לא הצליח ועל שהוא ניצב במדינה יהודית משגשגת בארץ ישראל. אולי זה לא נס נגלה כקריעת ים סוף או מכת ארבה, אבל איך אומר הרמב"ן 'מהניסים הגלויים אדם מודה בניסים הנסתרים'. 

פרוייקטים של חידוש עירוני, צמיחה ובנייה הם חלק חשוב מהנס הזה. עלינו להפנים כי לא רק הבנאים הקבלנים והיזמים שותפים לבניית ארץ ישראל אלא גם הקב"ה בכבודו ובעצמו, 'בונה ירושלים'.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות