banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

תם ונשלם: המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לסיים את תמ"א 38

כפי שפורסם ב"מגדילים", מסתמן כי הרשויות המקומיות, שמעתה יהיו אמונות על אישורי הפרויקטים לחיזוק מבנים, יוכלו גם לגבות היטל השבחה ואף להאריך את תוקף התמ"א בחמש שנים נוספות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות זאב בילסקי, החליטה היום לסיים את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), ב-1 באוקטובר 2022. 

כפי שנחשף ב"מגדילים" בשבוע שעבר, מסמך החלטות הולנת"ע כולל מתן אפשרות להאריך את התמ"א בחמש שנים נוספות, מתייחס לגביית היטלי השבחה בפרויקטים לחיזוק מבנים וגם, לא חוסך ביקורת וקריאה  לבדוק מחדש את תקן 431 לחיזוק מבנים. הוועדה לא מתייחסת לצעדים מעשיים לחיזוק מבנים בפריפריה ומעדיפה לזרוק את הכדור לעבר תקציבי הממשלה. 

לפרטים המלאים של מסמך ההחלטה>>לחץ כאן

ממינהל התכנון נמסר כי: "הוועדה השתכנעה כי התמ"א במתכונתה הנוכחית לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה היא הוקמה- חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה, עולה, כי התמ"א כמעט ולא מיושמת באזורי הסיכון. התמ"א לא השיגה את גם מבחינה תכנונית- התמ"א מאפשרת מתן היתר למגורים בלבד, זאת מבלי לתת מענה לתשתיות ולצורכי הציבור הדרושות לתושב. בנוסף, מתן היתר נקודתי לבניין הבודד, ללא ראייה תכנונית ברמת המתחם, יכול לסכל התחדשות עירונית במתחם כולו וזאת בראיה אסטרטגית לעודד תהליכי התחדשות עירונית".

זאב ביילסקי בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג
זאב ביילסקי בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה זאב בילסקי: "לאחר אינספור דיונים ומחשבה אני מברך על הארכת תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים היום במועצה הארצית. מעבר לכך שזוהי תכנית מצילת חיים שמביאה לחיזוק מבנים והוספת ממ"דים שימנעו אסונות במקרי חירום, מוטלת עלינו האחריות לייצר ודאות בשוק הדיור ולהכניס שינויים באופן שהשוק יוכל לעמוד בהם. תקופת המעבר תאפשר חקיקה ושינויים נדרשים על מנת לייצר תשתית לפרויקטים של התחדשות עירונית באופן רחב בכלל הארץ ובדגש על הפריפריה".

דלית זילבר // צילום: מיכל מסינג
דלית זילבר // צילום: מיכל מסינג

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "תמ"א 38 היא תוכנית שאיבדה את הכיוון ולכן היא מסתיימת. אנחנו שמחים ששינינו את השיח הציבורי, לכיוון של תכנון ראוי ואיכותי שמסתכל בצורה כוללת על המרחב מחד ושמירת חיי האדם בפריפריה מאידך. התמ"א הסתיימה, אך העבודה של מינהל התכנון כעת לקדם שינויי חקיקה המתבקשים בהתאם למתווה שהוצג. לכן, המתווה הנכון לקידום חיזוק מבנים והתחדשות עירונית, הינו באמצעות תכניות מפורטות, שיכללו במידת האפשר מתחמים שלמים שתעשה במסגרת תכנית מתאר כללית להתחדשות עירונית שתחול על כלל מרחב התכנון המקומי. עם זאת, ולאור פרק הזמן הנדרש להגשת תוכנית כללית להתחדשות עירונית ואישורה, ממליצה הוועדה על מתווה מדורג".

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה: "אני מברך על כך שהמועצה הארצית קיבלה את עמדתנו העקרונית שיש להאריך את תמ״א 38 בהיותה תכנית מצילת חיים. נאבקנו נגד הכוונה לבטל את התמ״א לאלתר באופן מיידי, ואני שמח שהצלחנו לשכנע בכך את מקבלי ההחלטות. אולם, אנחנו שבים ומתריעים, כי ההחלטה להאריך את התמ״א שנתיים וחצי, גם היא לא מספקת, ואנחנו נמשיך להאבק למען הארכתה, הרחבתה והאצתה גם לפריפריה וגם במרכז הארץ. שכן, רעידת אדמה עוד תבוא ואיום הטילים עוד לצערנו הוא ממשי, וכל עוד אין חלופה קיימת ומאושרת (להערכתנו עוד רחוק היום עד שתהיה כזאת אם בכלל), זה יהיה חוסר אחריות לבטל את התמ״א. אנו סבורים שיש לייצר פתרונות לאתגרים ולבעיות שהעלו הרשויות המקומיות והעלה מנהל התכנון, אך את זה צריך לעשות תוך כדי שתמ״א 38 ממשיכה להתקיים״.

עו"ד צביקה שוב // יחצ
עו"ד צביקה שוב // כפיר סיון

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית : "נראה כי שנים רבות מאז שהחלו רשויות התכנון לבחון את דרך הטיפול בנושא ההתחדשות העירונית, הן לא באמת למדו או מצאו את הדרך האידיאלית להתמודד עמה.  הרשויות המקומיות, הוועדות המחוזיות וועדות התכנון האחרות  לא הגדירו עד היום באמת כיצד בדיוק יש להתמודד עם המתחמים המבונים , הצפופים והמזדקנים  במרכזי הערים המתיישנים. במשך שנים אנו בעצם חיים בתוך אי וודאות שמונעת מיזמים ואלפי בעלי דירות לנהל מהלכים אמיתיים לחידוש בניינים ושיפור איכות החיים מול הרשויות המקומיות ורשויות התכנון.

גם ההחלטה לסיים את דרכה של תמ"א 38 ב 2022 ולקדם מהלכי תכנון מוסדרים ברשויות המקומיות איננה עונה על היבטים רבים הנגזרים מהתכנית שכבר הושרשו במדיניות התכנון ברשויות רבו או פותרת את כל הבעיות שיצרה, לדוגמה  שאלת היטל ההשבחה, שכן תמ"א 38 כיום מעניקה פטור מתשלום ההיטל עבור יזמים המקדמים פרויקט. דבר המהווה תמריץ לקדם את התחדשות ושיפוץ הבניין. ביטול התמ"א והאפשרות של רשויות מקומיות ליישם מדיניות תכנון אחרת עשויה להביא לכך שהן יגבו היטלי השבחה נוספים מיזמים או בעלי הדירות, דבר שעשוי למנוע קידום של התחדשות עירונית. שאלה נוספת שיש לענות עליה היא שאלת השטח שיתווסף לדירות ועוד שאלות רבות. הפתרון איננו חייב להיות השלכה של כל התכנית "לפח" . אלא טיפול נקודתי בבעיות של התכנית שכבר עובדים אתה בשטח".

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ:"כפי שציינתי בעבר אין ספק שתחום ההתחדשות העירונית מצריך התייחסות ייחודית וצופה פני עתיד, אך ביטול תמ"א 38 אינו הפתרון הנכון. יותר מכך, ביטול התמ"א זו הסרת אחריות של המדינה והפקרה של ביטחון האזרחים מול איומים ביטחוניים ואיום של רעידות אדמה. התכנית עומדת בכל המטרות הלאומיות אשר הציבה לעצמה- חיזוק מבנים ושמירה על חיי אדם, בניה של יחידות דיור חדשות במרכזי הערים והתחדשות עירונית. ישנם מבנים שהם מבנים "כלואים" בהם ניתן לבצע רק תמ"א 38/1 או מבנים שהחל בהם כבר תהליך תכנוני וקנייני ולא ניתן לצרפם לתכנון של מתחם, עם ביטול התמ"א מבנים אלו למעשה יישארו מופקרים ולא יחוזקו ויסכנו את חייהם של הדיירים המתגוררים בדירות אלו.בדיון שנערך היום במועצה הארצית לתכנון ובניה, בו השתתפתי יחד עם נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, סגן הנשיא חיים פייגלין ומנכ"ל ההתאחדות אמנון מרחב ובכירים נוספים מההתאחדות, ציינתי בין היתר, שגם בניין שמחוזק במסגרת תמ"א 38/1 אין ספק שהוא מציל חיי אדם ויוכל להיות שתהיה פגיעה ברכוש אבל באיזון בין פגיעה ברכוש לבין פגיעה בחיי אדם, כמובן שחיי אדם חשובים יותר. אנחנו מסכימים עם עמדת ראשי הרשויות המקומיות שביקשו שתהיה אפשרות לגבות היטל השבחה בהתחדשות עירונית אבל היא חייבת להיות כלכלית וזאת באמצעות הגדלת זכויות הבניה. בדיון הוחלט להאריך את תוקף תמ"א 38 בשלוש שנים עד לחודש 10/2022 ואנחנו נצטרך לחיות עם הגזירה הזו ולקוות שהרגולטור החדש ישנה את העמדה הזו. שלוש שנים זו תקופה לא ריאלית, היא מאוד קצרה כיוון שרק להוציא היתר בניה לוקחת 3 שנים. המדיניות החדשה המתוכננת לצאת לפועל עם סיום תוקף התמ"א בשנת 2022 צפויה להשיב את סמכויות התכנון לרשויות המקומיות. זו טעות גדולה! הסמכויות צריכות להיות בידי הממשלה שכן אנחנו רואים כיצד ראשי ערים משנים את המדיניות העירונית חדשות לבקרים. חייבת להיות אחידות במדיניות הממשלתית והמקומית מדיניות שתיקח בחשבון את צורכי התושבים ושמירה על ביטחונם שזו המטרה החשובה ביותר .החשיבה על תכנון מתחמי פינוי בינוי רחבי היקף היא נכונה, כיוון שלוקחת בחשבון בין היתר את המרחב הציבורי, את שטחי הפנאי, את האזורים הירוקים ומאפשרת לערב יותר שימושים לטובת דיירי הפרויקט ולטובת העיר כולה ולכן מתאימה מבחינת התכנון העירוני לבצע התחדשות עירונית אמיתית. אם כבר, יש לערוך שינויים בתוכנית תמ"א 368 ולא לבטלה. חשוב לא פחות לבצע התחדשות עירונית בפריפריה שם עדיין לא החלו הליכים של תמ"א, אך באזורים אלו יש בעיות של ערכי קרקע נמוכים ועל כן המדינה צריכה ליצור היתכנות כלכלית בין השאר באמצעות פיצוי, הורדת מיסוי, מתן שטחי השלמה ליזמים במרכז הארץ ועוד".

צביקה פוקס, מנכ"ל ובעלים משותף בחברה היזמית חברת צ.פ , הבונה תמ"א 38: "למעשה מדובר בזמן ביניים שאינו באמת מספיק, אבל לפחות נתנו הודעה מראש על כוונות וזה הוגן. אני חושב שכשנגיע למועד ב 2022 נהיה עדיין רק בתחילתן של התוכניות ולכן בכל מקרה יצטרך להיות תחליף אך בשם אחר. אני בעד השבת סמכויות התכנון לידי הרשויות המקומיות, בתנאי שהדבר ילווה בתמריצים ליזמים כמו למשל הורדה משמעותית בהיטלי ההשבחה ל-25%, דבר שיפתח אופקים חדשים ולא יחסום את האפשרות לביצוע התחדשות עירונית בדומה לתמ"א 38".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות