banner
הילה מילר // יחצ
הילה מילר // יחצ

בעקבות עצירת תמ"א 38 בירושלים: "החלטה דרקונית"

החלטת הוועדה המחוזית לעצור את היתרי הבנייה בארבעה מתחמים בירושלים עומדת בסתירה מוחלטת להצהרות ממשלת ישראל, שצריכה להתערב בהחלטה הדרקונית // דעה

מאת: הילה מילר*

כמי שבמשך שנים משווקת דירות בירושלים ומודעת היטב למחסור הקריטי בדיור ההולך ומתחזק משנה לשנה, מצאתי את עצמי במבוכה שלא לאמר הפתעה לא קטנה, כשקראתי אודות ההחלטה האחרונה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים להקפיא לאלתר את כל תכניות התמ"א 38 ולהעניק עדיפות לפינוי בינוי.

לא שאני נגד פינוי בינוי. נהפוך הוא. פינוי בינוי הינו בהחלט פתרון אסטרטגי נכון וכולל בתוכו שינוי מרקמי של התב"ע מהיסוד, כמו גם הזדמנות להגדיל באופן משמעותי את מספר הדירות החדשות שייבנו במקום הישנות שייהרסו.
אולם, וזה אולם גדול, בעת הזאת, כשהמחסור הולך וגדל משנה לשנה וכשעל כל דירה או פנטהאוז שנבנים ישנם לפחות ארבעה-חמישה קופצים, כולל לא מעט משקיעים מחו"ל שהצטרפו דווקא בשנת הקורונה למעגל, מה הטעם היה לחסום הרמטית את האפשרות הטובה שהייתה להגדיל משמעותית את ההיצע באמצעות תמ"א 38?

לפרוטוקול, כל תכניות הפינוי בינוי בירושלים שנמצאות כעת על המדוכה, ייקח שנים טובות וארוכות לממש אותן. התמ"א 38, לעומת זאת, העניקה הזדמנות פז להגדיל כבר במהלך השנים הקרובות את ההיצע ולהקל, לפחות קמעא על הלחץ של הביקושים הכבושים.
כבירת ישראל וכעיר הגדולה ביותר, שאמורה בקרוב לחצות את רף המיליון תושבים, תהיה למחסור הדיור בעיה כפולה ומכופלת שעלולה, חלילה, להשפיע על חוזקה וחוסנה של בירתנו, הנזקקת כאוויר לנשימה לאוכלוסיות  חדשות וחזקות, כמו גם פתרונות דיור נאותים למשפרי דיור ותיקים המתגוררים בה מקדמת דנא.

החלטת הוועדה המחוזית, לפרוטוקול, עומדת בסתירה מוחלטת להצהרות חוזרות ונשנות של כל ממשלות ישראל, כולל הנוכחית, בחשיבות  חיזוק בירתנו הנצחית והפיכתה מ"בירה אדמיניסטרטיבית" לעיר בירה גדולה וחזקה, המכילה בתוכה אוכלוסיות איכותיות, כולל השקעות אדירות בתשתיות תחבורה, טכנולוגיה ופירמות מובילות, דוגמת אלה שבתל אביב וערי שפלת החוף.

לכן, ודווקא משום כך,  אין שום סיבה  שבעולם שהדרגים הבכירים ביותר בממשלה, כולל שרת הפנים שחרטה על דגלה לא מכבר את חשיבות המשך התמ"א 38, או לכל הפחות תכנית חלופית  ראויה, יתערבו בהחלטה דרקונית זו של הוועדה המחוזית ויאפשרו לירושלמים ולכל מי שרוצה להיות ירושלמי דיור כהלכתו כאן ועכשיו ולא אי שם בעתיד הבלתי נראה לעין.

*כותבת המאמר הילה מילר היא סמנכ"לית השיווק של חברת מ.אביב

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות