banner
שירה תלמי באבאי // יחצ
שירה תלמי באבאי // יחצ

מנהל התכנון: "מחסור של 40,000 יחידות דיור בבירה"

הדברים נאמרו על רקע אישור התוכנית להקמת מתחם המגורים ב"רכס לבן": "התוכנית תיתן מענה לצרכים החיוניים לאוכלוסייה ההולכת וגדלה בעיר ולהתפתחות השכונות הוותיקות"

שירה תלמי באבאי // יחצ

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לאשר את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה באזור רכס לבן שבירושלים. במסגרת הליכי התכנון, בדקה הוועדה את היקפי ההיצע והביקוש ליחידות דיור בעיר ירושלים, ומצאה כי כבר כיום יש מחסור של כ-40,000 יחידות דיור בעיר, ולא נותרו שטחים פנויים או עתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולות לתת מענה למחסור זה.

במינהל התכנון ציינו כי: "הוועדה הדגישה שבכדי לאפשר את המשך פיתוח העיר ירושלים, יש להבטיח מענה ראוי לביקוש למגורים בתחומי העיר תוך חידוש המרקם העירוני הקיים. לכן, נקבע כי במסגרת התוכנית, תינתן קרקע משלימה שתאפשר התחדשות עירונית בשכונות הקיימות, זאת, בהתאם לסיכום בין עיריית ירושלים לרשות מקרקעי ישראל, וחתימת ההסכם בין העירייה לרשות מקרעי ישראל, תהיה תנאי למתן תוקף לתוכנית. בכדי להבטיח כי השכונה החדשה תחזק את השכונות הוותיקות של ירושלים, קבעה הוועדה בין השאר כי בתחילת ביצוע התוכנית יש להקים את מבני הציבור וכן מערך של שבילי הליכה שיחברו את השכונה החדשה לשכונות סביבה". 

מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מן המרקם העירוני של ירושלים והוא למעשה מהעתודות הקרקע האחרונות בעיר. התוכנית גובלת בשכונת קריית-מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה והפארק הלאומי עמק רפאים. התוכנית, ששטחה הינו כ-840 דונם, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. זאת, באמצעות תמהיל מגוון של יחידות דיור שייבנו במבנים של 5-12 קומות. התוכנית הוגשה וקודמה ע"י משרד הבינוי והשיכון ונערכה ע"י אדריכל רנדי אפשטיין.

מעניין לציין כי באזור התוכנית מספר מעיינות מרכזיים, והיא סמוכה למעין "עין לבן" המשמש מוקד פנאי ותרבות מרכזי לתושבי ירושלים, על כן בוצעו במהלך תהליך התכנון סדרת קידוחים וניסויים בכדי לאתר את מקורות הנביעה של מעין עין לבן ולשמר אותו. למעשה, זוהי התכנית הראשונה אשר במסגרתה בוצע מיפוי של גג שכבת החוואר וכן נערכו מספר בדיקות בכדי לאתר את מקורות השפיעה של מעיינות האזור, ובפרט את אזורי ההזנה של מעין עין לבן. על בסיס ממצאים אלו, וכן על סמך ניטור מתמשך של המעיינות, נקבעו בתוכנית אזורי "אל-געת" המבטיחים שמירה על מקור המעיינות. במינהל מדגישים עוד כי התוכנית קובעת אמצעים רבים להגנת מעיינות האזור, בהם קביעת אזורי איגום והחדרה, מנגנון ניטור והוראות לשמירת השפיעה במעיינות.

כמו כן, התוכנית נשענת על מערכת תחבורה ציבורית פנים-שכונתית (Transit Oriented Development), אשר תקשר את השכונה המוצעת אל יתר חלקי ירושלים. בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה בד בבד עם הקמת מבני המגורים. בנוסף, יוקם  מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים המיועדים לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה. 

באזור צומת אורה, התוכנית כוללת התניות מפורטות לחידוש הכבישים ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר מאוד את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם. לבקשת מושב אורה, החליטה הוועדה על הגדלת החיץ שבין התוכנית לבין המושב הקיים וכן על פיתוח החיץ באמצעות טיילת משותפת עבור תושבי האזור.

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי: "התוכנית חיונית להמשך פיתוחה של ירושלים זאת לאור המחסור המשמעותי לעתודות מגורים בעיר, ומלאי הקרקעות הנוכחי בירושלים אשר איננו נותן מענה לצורך הקיים. כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הובלנו תהליך ראשוני ופורץ דרך לאיתור מקורות הנביעות הנמצאות באזור, זאת כדי להרחיק מהן את הבינוי ככל האפשר. התוכנית תאפשר הן תוספת של יחידות דיור עבור הזוגות הצעירים והן הגדלת היקף יחידות דיור שישמשו כקרקע משלימה עבור התחדשותן של השכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות