banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

מאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בטאבו

בדוח שהגיש היום היועץ המשפטי לממשלה הועלו המלצות כיצד לאתר חסמים ולהציע פתרונות להאצת רישום בעלי זכויות בטאבו

רנית נחום-הלוי 30.05.2021

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, הגיש היום לשר המשפטים את דו"ח הצוות הבין-משרדי להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין. נכון להיום המצב הוא כי מאות אלפי בעלי דירות בישראל בבתים משותפים ובתים צמודי קרקע לא נרשמים בטאבו. מצב זה, כפי שמצויין בדוח, מוביל למצב שבעלי הדירות מחזיקים בזכות חלשה יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה על שמם בטאבו. לאור זאת מציע הצוות שלושה פתרונות מרכזיים, צופים פני עתיד, מעניקים מענה בהווה ומתקנים ליקויי עבר.

פתרונות אלו כוללים הצעות לפישוט הליכי הרישום גם ביחס לבניה קיימת שהוקמה לפני שנים רבות, וגם ביחס לבניה חדשה, או כזאת הקורמת עור וגידים בימים אלו.

אחד הפתרונות המרכזיים שמציע הצוות הוא באמצעות שינוי תפיסתי, כך שהליך התכנון והליך הרישום יסונכרנו לכדי הליך אחוד. עוד ממליץ הצוות כי ביחס לרישום נכס משותף הרישום בטאבו יתבצע לאחר קבלת תעודת גמר (טופס 4), ולא כפי שעשה היום לאחר הבניה. "לשם ייעול רישום בזכויות בפנקסי המקרקעין, נדרש לייצר הרמוניה של ממש בין עולם התכנון לעולם הרישום, וזאת כבר בשלבי התכנון הראשוניים, כך שיקדמו גם את צרכי הרישום העתידיים", נכתב בדוח.

לעניין העדר הרישום בטאבו לנכסים שכר בנויים, מצוין בדוח כי הדבר נובע בין היתר בשל פער מהותי בין התכנון לבין הבניה הקיימת בפועל, מה שמקשה מאד על הרישום של יחידות הדיור, שנבנו לא בהתאם להיתרים שהוצאו עבורם. אחד הגורמים האחראים לכך הוא משרד הבינוי והשיכון אשר עיכב את קידום ההליך לרישום הנכסים ועל-כן מומלץ בדוח לחייב את המשרד להעביר רשימה של השיכונים הנדרשים לביצוע. לעניין חברות משכנות שטרם רשמו נכסים בטאבו, ממליץ הצוות להגדיל את הערבות לשם התמודדות במכרזים של רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון ולקבוע לגביהן מנגנון פיצוי בהעדר רישום. הצוות ממליץ עוד למנוע רישום בטאבו לנכסים שבוצעו בהם עבירות בניה ולעומת זאת לעודד חברות בניה לבצע רישום בטאבו תוך הצמדת רכוש המשותף ללא הסכמת הדיירים. 

 בסך הכל הדו"ח מאתר שלל חסמים, ומציע פתרונות שאת חלקם ניתן ליישם בטווח הזמן הקצר אך חלקם טעון הליכי הסדרה, באמצעות חקיקה ראשית ותקנות. ההמלצות בדוח נועדו להקל ולשפר את אופן עשיית העסקים בישראל תוך מחויבות ודאגה לשיפור מצבם של ציבור בעלי הדירות, הקבלנים והרוכשים בשוק הדיור.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות