banner
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

נורת אזהרה בעקבות תאונת העבודה באתר הבנייה בבית שמש

תאונת העבודה באתר הבנייה בבית שמש היא נורת אזהרה אדומה, שמתפקידה להוציא אותנו אחת ולתמיד ממצב שבו כולם רוצים ליישם את הרגולציה באתרי הבנייה ויחד עם זאת עולם כמנהגו נוהג והסטטיסטיקה אינה משקרת // דעה

מאת: עו"ד אלדן דנינו*

התאונה האחרונה שהתרחשה באתר בנייה ברמת בית שמש ובה נפצעו קשה 5 פועלים, לא תהיה מן הסתם האחרונה בשנה זו, ובכלל. אינני סבור גם, לצערי הרב, שמעבר לאנחה ממושכת לאחר כל פרסום ופרסום של תאונות מעין אלה, קורה בפועל משהו משמעותי שיגרום לעצירת התופעה המבישה של כ-100 פועלים בקירוב שנהרגו באתרי בנייה במהלך השנתיים האחרונות ועוד מאות רבות שנפצעו קשה ושחלקם יוותרו נכים למשך כל ימי חייהם.

אולם מדובר לא רק בתופעה מבישה מבחינה מוסרית גרידא, אלא לא פחות גם מבחינה כלכלית בכלל וענף הבנייה בפרט. יקשה מאוד לכמת את הנזק הכלכלי, אולם מדובר ללא ספק במיליארדים שקלים לשנה,  חלקם נזק ישיר לתקציב המדינה, תוצאה של האטה ניכרת בקידום פרויקטים ופיצויים על אובדן כוח אדם ועל פצועים ונכים, חלקם נזק ישיר למאות חברות בנייה שהאתרים שלהם נותרו סגורים על מנעול ובריח, מקצתם לאי אילו ימים, ומקצתם לפרקי זמן ממושכים הרבה יותר.

מעבר לנזק הכלכלי, יש לתאונות אלה גם השפעה תודעתית קשה מנשוא על יציבות שוק הדיור, החל מדרג החברות היזמיות, דרך חברות הביצוע, דרך בעלי המקצוע דוגמת אדריכלים, מהנדסים ומתכננים וכלה בספקי ושאר העוסקים במלאכה. נזק תודעתי זה מתבטא בחוסר וודאות וחוסר בטחון לגבי עתיד הפרויקטים, מתבטא לעיתים קרובות גם בנזק מוראלי משמעותי לאותם אלה שלא נפגעו בתאונה ולממונים עליהם, ולעיתים קרובות אף משפיע באופן כזה או אחר על עצירת פרויקטים ובמקרים קיצוניים על עצירת הפעילות של אותה חברה שבאתר שלה התרחש אסון כזה או אחר.

מה שנשגב מבינתי הינה העובדה שכל זוג צעיר שמתחיל את החיים שלו יחד מכיר ויודע את חשיבות הביטוח חיים וקופות הגמל שיבטיחו לו עתיד בטוח ומוגן יותר במרוצת השנים, כולל לעת זקנה. כל בעל דירה או בעל רכב מכיר ויודע את חשיבות ביטוח דירתו, התכולה שלה וכך גם כלי רכב, כולל כאלה שעלותם נאמדת ברבבות שקלים בלבד. גם כל אחד מכיר ויודע את חשיבות הביטוח הרפואי למקרה, חלילה, של מחלות או תאונות. והנה, דווקא במקרה של אתונות באתרי בנייה, שההסתברות הסטטיסטית שיקרו גדולה פי כמה יותר מאשר הדוגמאות הקודמות שהזכרתי, קיימת משום מה שאננות רבה, הן בקרב מקבלי ההחלטות והן בקרב היזמים והקבלנים, בבחינת "הכל מין אללה".

ובכן, ממש לא "הכל מין אללה". דווקא אותן חברות בנייה שטרחו מראש לעמוד בכל התנאים הבטיחותיים הנדרשים לתפעול נכון של אתר הבנייה, כולל ליווי מתמיד של עורך דין ושאר בעלי המקצוע הרלוונטיים, בסופו של יום יחסכו הרבה  מאוד כסף והרבה מאוד אי נעימויות, כול הסתכנות ממשית בתביעות פליליות. ניסיוני מלמד גם כי אותן חברות, בנוסף לחסכון הכלכלי והשקט הנפשי, הצליחו בכל המקרים לסיים פרויקטים בזמן המתוכנן, זאת שעה שברוב רובם של אותם אתרים שבהם התרחשו תאונות קשות, היה פיגור משמעותי בסיום הפרויקטים, כשמקצתם אף לא הושלמו כלל.

על כן "מקרה בית שמש" הינו לדידי נורת אזהרה אדומה מהבהבת שמתפקידה להוציא אותנו אחת ולתמיד מהמצב של "בין השמשות" בו אנחנו נתונים כיום: מחד גיסא, לכאורה, כולם רוצים ליישם את הרגולציה באתרי הבנייה, לאכוף פיקוח כהלכתו, לאכוף פיגומים אירופים מתקדמים, לאכוף רתמות מגן וקסדות ולהפוך את האתרים לבטיחותיים הרבה יותר עם מעט מאוד תאונות, ומאידך גיסא עולם כמנהגו נוהג והסטטיסטיקה אינה משקרת, מספר הפועלים הנופלים אל מותם לא קטן כהוא זה במהלך השנים האחרונות, זאת למרות המודעות התקשורתית הגוברת ולמרות הניסיונות הבלתי נלאים של משרד העבודה ליישם את כל התקנות החדשות.  

*כותב המאמר, עו"ד אלדן דנינו, הוא מומחה לבטיחות בעבודה ובאתרי הבנייה ולאחריות תאגידית

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות